A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroëns flaggskepp – en japansk SUV som tagits ur produktion!

Posted in C4 Aircross by Peter H Svensson on 12/06/2017

(Paris)

Ett besök hos Citroën.fr just nu ger en lite märklig känsla. Märkets sedan och kombiversion av C5 finns inte längre med eftersom dessa togs ur produktion vid sistlidna månadsskifte. Några lagerbilar tycks man inte behöva annonsera för via Citroëns officiella hemsida.

Tittar man på prislistan ser man att C4 Aircross just nu är Citroëns flaggskepp. Det rör sig om ett derivat av japanska Mitsubishi ASX, och bilen är dessutom tillverkad i Japan och inte i Citroëns hemland Frankrike! Att tillverkningen upphört – till och med redan i april månad! – betyder inte så mycket för web-administratören, ty Citroën står fortfarande med ett lager av bilar som man hoppas hinner bli sålda innan C5 Aircross dyker upp på marknaden. Eftersom denna inte skall introduceras förrän under 2018 så har Citroën gott om tid. Plusfaktorn är kvalitet och snyggare design än Mitsubishis version.

Om det kommer finnas anledning att stryka C4 Aircross från konfiguratorn under året så blir det spanskbyggda Grand C4 Picasso som blir Citroëns flaggskepp intill C5 Aircross anländer. Det verkar som att Citroën inte lyckas slå an den patriotiska strängen. Förutom (Grand) C4 Picasso byggs även C-Cactus, Berlingo Multispace och C-Elysée i Spanien. Och märkets stolthet i försäljningsstatistiken – nya C3 – byggs i Slovakien. Den lilla praktiska stadsbilen C1 byggs i Tjeckien och Nemo Multispace i Turkiet. Efter nedläggningen av C5 är det bara vanliga C4 av Citroëns personbilar som byggs i Frankrike, om vi räknar bort E-Mehari som egentligen är en Bolloré Bluesummer. Och den nu sju år gamla C4 lär visst sjunga på sista versen och får sin ersättare i form av ett spanskbyggt derivat från C4 Cactus senare i år.

Citroën C-Zero? Den bilen är egentligen en Mitsubishi i-MiEV försedd med Citroën-logotyp. Bakhjulsdriven. Byggs i Japan för Citroëns och Peugeots räkning, och baserad på en kei-car som togs ur produktion 2013…

Inte heller kommer dagens nyhet – ersättaren till Slovakienbyggda C3 Picasso – att få den franska patriotens hjärta att klappa fortare. Nya C3 Aircross kommer nämligen byggas i Spanien. I en av Opels fabriker…!

Vive la France?

//Peter H Svensson

 

Annonser

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 12/06/2017 at 09:53

    Dessutom ryktas det att Tavares skall ta med sig en låda Riojavin (billigare än Bordeaux) och flytta huvudkontoret till Ellesmere Port …..
    Stämmer det?

  2. Peter H Svensson said, on 12/06/2017 at 10:15

    Haha! Ja, om Opel och Vauxhall skall fortsätta att gå med förlust blir det nog bordsvatten i slutändan.

  3. Lars-Erik Lennartsson said, on 12/06/2017 at 10:24

    Till något helt annat, kom att tänka på det när jag läste om Audis nya lätthybrid. PSA tog ju fram ett system där bromsenergin ackumuleras i en trycktank som var ansluten till en luftmotor. Vet någon mer-priset/bil med det systemet och har det provats mer sedan dess? Varför jo för att de flesta småbilar går mycket i stadsnära trafik. Är prisglappet stort till fullhybrider jämfört med det systemet. Citroen behöver mer teknik för att fånga nya kunder.
    Nu minns jag inte bränslebesparingen men den var inte oansenlig.

  4. Peter H Svensson said, on 12/06/2017 at 10:36

    Groupe PSA lade ner det projektet för något år sedan eftersom man inte kunde hitta någon partner att dela utvecklingskostnaderna med, och det skulle bli för dålig avans på investeringen om Citroën och Peugeot bara skulle nyttja systemet själva.

  5. Lars-Erik Lennartsson said, on 12/06/2017 at 13:05

    Ok, tack Peter. Jag trodde det låg i malpåse bara. Undrar om det var rätt beslut? Systemet var ju en typ av lätthybrid för små urbana fordon, men priset/nyttan är ju viktigt förstås. Dessutom tänkte jag på Opel som partner. Det är så tyst om hybrider och laddhybrider så man undrar vad som händer. Om man är sent ute tappar man marknadsandelar, såvida man inte kommer med något utöver det vanliga. Ska bli intressant med den nya 1,5 l it dieselmotorn med tanke på alla patent. Om den motorn kan förlänga att dieselmotorer i personbilar finns kvar.
    Jag hade ju en padda en gång i tiden som jag blev frälst av, inte bara den gashydrauliska fjädringen utan många saker. En av de saker jag gillade var att hela karossen kunde lossas på några minuter.
    I min värld med hållbarhetstänk passade det konceptet perfekt. Har även hört att det kommit en mobiltelefon med liknande tänk att kunna byta delar till något man gillar bättre eller bättre prestanda. Det förlänger livscykeln. I min framtidsbild för personbilar finns det många små elbilar för korta och urbana jobbtransporter. Medan jag ser att många främst villaägare kan behöva ett större flexiblare fordon med räckviddsförlängare(Laddhybrid)som mer fritidsfordon för släp och husvagn mm. Ett fordon med högre pris med större marginal, hög kvalitet och lång livslängd. På så vis kan en sådan bil få mycket mindre fotavtryck. Det är något som jag tror hårt på, där finns inte så mycket ännu om det finns så är inte prisbilden rätt ännu. För ett sådant fordon skulle utbytbara delar passa bra.

  6. Raphael said, on 13/06/2017 at 15:24

    PSA har laddhybrider och rena elbilar på gång, både som tvåhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna. Det är väl sagt att systemet ska introduceras i DS7 Crossback och sedan hitta ner i C5 Aircross och Peugeot 3008/5008. Sen har de ju en ny serie elbilar på gång i samarbete med Dongfeng. Det kommer hända mycket 2019 – 2021, men det är ju ett par år kvar tills dess tyvärr…


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: