A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Nästa Citroën C4 är en ombyggd DS 3 Crossback?

Posted in C4 by Peter H Svensson on 15/05/2017

(Madrid)

Samtidigt som PSA Villaverde meddelar att man kommer avveckla ett av sina skift p.g.a. vikande efterfrågan på C4 Cactus – och 470 tjänster försvinner – så har fabriksledningen avslöjat att fabriken inte är nedläggningshotad eftersom en ny modell skall introduceras år 2021.

Den nya modellen väntas bli den gemensamma ersättaren till dagens C4 samt C4 Cactus och baseras på den nyutvecklade bottenplattan CMP som kan byggas med olika axelavstånd (troligtvis upp till 2,62 m) och förses med förbränningsmotorer, plug in-hybrid samt renodlad el-drift. Precis som för den större EMP2-bottenplattan kommer CMP med förhöjd eller normal förarposition.

Den första förväntade modellen från PSA baserad på CMP är DS 3 Crossback, en kompakt-SUV (eller CUV, Crossover Utility Vehicle) soms kall byggas i PSA Poissy i Paris, och den bör komma ut på marknaden till 2019. Eftersom Citroën skall ligga en halv generation efter DS och Peugeot och använda befintlig karossarkitektur är det rimligt att misstänka att DS 3 Crossback får ömsa skinn och utgöra grunden för den tredje generationen C4. Detta ligger helt i linje med Citroëns tidigare uttalanden om att nästa generation av C4 kommer ha crossover-karaktär.

PSA Mangualde i Madrid har kapacitet att tillverka ungefär 150’000 bilar om året, vilket är den volym som C4 skulle kunna uppnå. Under andra halvan av 2017 skall Madrid börja producera en uppdaterad version av C4 Cactus som går under projektbeteckningen F3.

//Peter H Svensson

Annonser

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Raphael said, on 18/05/2017 at 11:02

    Det är långt till 2021… Vad händer med nuvarande C4:an, kommer den läggas ner snart eller verkligen fortleva så länge? Redan nu säljs den som ”Classic” vilket indikerar att modellgenerationen sjunger på sista versen. En ansiktslyft och uppdaterad Cactus (med nya stolar från Advanced Comfort Concept samt den nya fjädringen?) kan dock säkert leva i några år till.

  2. Peter H Svensson said, on 22/05/2017 at 13:00

    Enligt den ursprungliga produktplan som jag känner till från 2011-2012 skulle C4 Cactus (E3) lanseras 2012 och tillverkas fram till 2018. En tredje generation av C4 skulle presenteras under 2017, och de två modellerna skulle så att säga ”sammansmälta” till en. Nu har ju den produktplanen förändrats, dels tidsmässigt (projekt E3 senarelades med över ett år), och dels dyker projekt F3 upp som enligt spansk press är en reviderad version av C4 Cactus till hösten. Jag tror inte att de stoppar in den nya mjuka fjädringen eftersom det är dels en gammal bottenplatta och dels råder sparbeting på Citroëns utvecklingsavdelning. C4 Cactus har redan en väldigt mjuk fjädring, även om det skulle vara passande med en hjulupphängning som behandlar gatubrunnar ännu diskretare.

    Citroënchefen Linda Jackson har bekräftat att man för flertalet modeller kommer gå ner till 4-årscykler mellan generationsskiftena, så att lansera F3 (C4 tredje generationen) nu i höst och en helt ny C4 (fjärde generationen) under 2021.

  3. Raphael said, on 25/05/2017 at 11:28

    Jag förstår, då hoppas och tror jag att nästa C4 Cactus, inte uppdateringen som kommer efter sommaren utan den helt nya sen, blir större än nuvarande eftersom Cactus idag är något mindre än C4:an. Kanske den uppdaterade Cactus som kommer snart bjuder på nya stolar, många upplever ju stolarna i nya C3 som bättre.

  4. Peter H Svensson said, on 27/05/2017 at 11:57

    Ja, eftersom C3 vuxit i längd så vore det skam om nästa C4 krympte. Jag valde personligen bort C4 Cactus till förmån för vanliga C4 därför att den senare kändes bättre byggd och hade ett större bagageutrymme (det är där den skiljande decimetern gör ofantlig skillnad). Men jag är rädd för att Citroën kan tänka sig att ändra måtten på C4 generation III för att distansera sig från Peugeot 308. Jag personligen skulle nog dock ha valt att göra nästa C4 till en halvkombi mellan dagens modell och den utgående C5, och krängt den till samma pris som 308, men med Cactus-modellens standard (fast givetvis med de nya stötdämparna och de bekvämare stolarna). Vore skoj om valet av att stryka korta C4 Picasso ur programmet 2020 kunde leda till att vi får en ny Citroënkombi baserad på C4 Berline III.

  5. Raphael said, on 28/05/2017 at 18:41

    Vi får se… :) Men om nästa C4 inte blir större så är det för litet avstånd till C3 Aircross. Tråkigt om korta Picasson försvinner, jag tycker den är den mest begärliga i programmet. Lagom för de flesta ändamål utan att vara för stor.

  6. Peter H Svensson said, on 28/05/2017 at 23:30

    Jag misstänker att C5 Aircross kommer fånga upp en del av de klienter som skulle kunna ha köpt en C4 Picasso, och de som är missnöjda med dess sämre bagageutrymme får väl uppgradera till en Grand C4 Picasso. Fast eftersom det inte längre finns en C4 Picasso sen så kommer inte Grand C4 Picasso behöva hete ”Grand”, utan blir bara C4 Picasso… haha!

  7. […] det framgått av en tidigare post på AoC – baserat på tolkningar utifrån tidigare uppgifter från Citroëns företrädare […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: