A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Scoop: Citroen kommer att presentera ny C6 till märkets 100-årsjubileum!

Posted in C6, Varumärket Citroën by Peter H Svensson on 12/05/2017

(Paris)

Citroëns VD Linda Jackson tänker se till att hennes bilmärke är unikt på bilmarknaden. När ledningen för Groupe PSA för några år sedan bestämde sig för att varumärket DS Automobiles skulle flyttas upp till premium och lyx, och Peugeot skulle placeras i mainstream och premium, räckte inte formuleringskonsten till för att beskriva Citroëns roll i ekvationen. Även om företagets företrädare försökte linda in budskapet med fina ord om ”prisvärd design” och ”upplevelse” så var det tilltänkta konceptet inte alls lika roligt: bilarna måste kosta mindre att tillverka och ändå få köparna villiga att spendera minst lika mycket som vid tidigare köp och helst ännu mer.

Den första modellen som byggdes i enlighet med denna filosofi var C4 Cactus. I grund och botten en småbil, byggd på samma bottenplatta som C-Elysée (M4) som var avsedd för s.k. ”utvecklingsmarknader” (Nordafrika, Kina, Östeuropa, etc.) och med färre mängd komponenter i inredningen, samt re-cykling av hjulupphängningen från dåtida C3 för största möjliga fjädringskomfort.

Detta blev en helt ny bil i Citroënprogrammet, komponerad efter ett oprövat koncept. Resultatet är betydligt bättre än ett fiasko, även om produktionsvolymen inte är astronomisk. Men Citroën behövde denna modell för att föra in märket i en ny riktning, och C4 Cactus har följts av tredje generationens C3 som redan sålt över 100’000 exemplar sedan premiären, och delar av formspråket återfinns i de kommande C3 Aircross och C5 Aircross.

Under Linda Jacksons ledning har Citroëns profil börjat utkristallisera sig. Efter de mycket problematiska åren runt 2012-2015 – bl.a. med strömhopp av viktiga nyckelpersoner och upprivna inriktningsbeslut om det framtida modellprogrammet – har märket kunnat hitta sitt fokus.

Framför allt har Linda Jackson lyckats förhindra att Citroën blir Groupe PSA:s ”Skoda” eller ”Dacia”. Citroën kommer inte att bli koncernens lågprismärke. Även om Dacia har varit framgångsrikt (genom ägaren Renaults försäljarnät) så kan inte Citroën bli lönsamt som lågprismärke. Därför har man valt att göra C3 till en mainstream-modell, men med en egensinnig design som skiljer den från förlagan Peugeot 208, och som skall motivera köparna att betala samma pris som för en vanlig bil (och de flesta väljer faktiskt de mer påkostade versionerna vilket var marknadsavdelningens plan). Citroëns design samt ett helhetstänk kring komfort skall locka kunderna, lovar Linda Jackson.

Detta betyder att Citroën kommer ta ut svängarna lite mer än tidigare vad gäller design. Med nya C3 berättar hon att formgivarna tagit inspiration från möbeldesign, bl.a. ifråga om färgsättning, etc. Det är troligt att de möbler som varit bilkonstruktörernas förlaga inte hämtats ur IKEA-katalogen, utan snarare från någon fransk eller latinsk möbelfabrikör. Eller som Linda Jackson sade i sin intervju för Autogenials utsände Bengt Dieden: ” – Citroën skall inte bygga bilar som gillas av alla”. Och det är ett klokt motto, eftersom ambitionen att bygga en bil som gillas av alla oftast resulterar i en bil som ingen gillar.

För polska Motoryzacya berättar Linda Jackson att under de kommande två åren skall Citroën presentera fem ansiktlyftningar och ett par helt nya bilmodeller i B- och C-segmenten (detta är C3 Aircross och C5 Aircross, samt nya Berlingo). Till 2019 – lagom till märkets hundraårsjubileum – skall man visa upp en ersättare till C6.

Ingen vanlig C5? Det är ingen överraskning. Citroën har förklarat att man inte kommer vara representerade i segment där man inte kan uppnå lönsamhet. Eftersom Citroën uppfattas som ett premiummärke i Kina behövs en modell i D-segmentet, och den tredje gången Citroën släpper en C6:a skall den återknyta till märkets traditioner, dock utan att använda sig av retro-design.

Det var med stor förvåning som motorjournalisterna vid bilmässan i Shanghai under förra månaden kunde konstatera att Citroën behållit formspråket från den tidigare konceptbilen till nya C5 Aircross, trots att konceptbilen uppfattades som tämligen experimentell. Under Linda Jacksons ledning har designchefen Alexandre Malval fått direktiv om att låta även de produktionsklara modellerna gestalta sig i samma provokativa anda som konceptbilarna. Att Linda Jackson flaggar för en ny C6 till år 2019 talar för att man gett klartecken att arbeta vidare på designstudien CXperience som visades upp ifjol. Det innebär att Citroën återgår till halvkombiformatet (och lämnar kombisegmentet till Peugeot).

Linda Jackson säger att Citroën skall resa sig ur skuggan av DS. Citroëns framtid kan kanske bli riktigt spännande, fastän märket fimpat sin legendariska gashydrauliska fjärding. Hoppas att kunderna också tycker det.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: