A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Lång väntan innan nya Citroën C5 Aircross hittar till Sverige

Posted in C5 Aircross by Peter H Svensson on 19/04/2017

 

(Shanghai)

Allt om Citroën kan nu avslöja den sämsta egenskapen hos Citroën C5 Aircross: den kommer inte ut hos handlarna i Sverige förrän under andra halvan av 2018.

Det finns flera olika anledningar till detta. Det första är att Groupe PSA vill inte dränka Europamarknaden nu när man lanserat Peugeot 3008 och snart står i färd med att rulla ut den något större Peugeot 5008 från Citroëns fabrik i Rennes där även ett syskon från Opel skall byggas. 5008-modellen senarelades med anledning av en fabriksbrand hos en av underleverantörerna, och den återstående kapaciteten används tills dess för 3008.

En annan anledning är att 2017 skall för Citroëns del först ägnas åt lanseringen av C3 Aircross som ersätter C3 Picasso, och sen mot slutet av året kommer en annan högbyggd personbil; tredje generationen av Berlingo. Berlingo har under hela karriären varit omtyckt i personbilsutförande, och förhoppningarna är stora att denna framgång fortsätter nu när den nuvarande modellen skall bytas ut.

Sedan kommer vi inte ifrån det faktum att många fortfarande betraktar DS Automobiles som en gren av Citroën, och även om C5 Aircross är mindre lyxbetonad än DS 7 Crossback så är det uppenbart att den förra kommer stjäla all uppmärksamhet genom sitt poppiga utseende. För Citroëns del är hela detta upplägg negativt eftersom C5 Aircross är en nyhet som behövs här och nu, i synnerhet när C5 Kombi går ur produktion, men för Groupe PSA kan det vara nödvändigt att inte avfyra alla fyrverkeripjäser på en och samma gång eftersom det kommer dröja ett antal år innan man har nya SUV:ar att lansera (och dessa är i D-segmentet; endast Peugeot och DS).

I samband med presentationen vid den nyligen öppnade bilsalongen i Shanghai igår lämnade man ut mer information om den kinesiska utgåvan av C5 Aircross som kommer börja säljas där i höst. För den kinesiska marknaden kommer man använda de välbekanta Prince-motorerna som härstammar från samarbetet med BMW; 1.6 får 165 hk och 1.8  får 200 hk. Båda skall kopplas till en 6-stegad automatlåda. I Kina har man den något förvillande modellbeteckningen 350 THP respektive 380 THP till respektive motoralternativ. Samma upplägg används till den kinesiskbyggda C6.

Men C5 Aircross skall faktiskt kunna få en effekt på 300 hk. Fast det sker endast i hybridversionen som får 200-hästars bensinmotorn samt eldrift fram och bak som ger de resterande 100 hk (50 hk vardera). Med enbart batteridrift skall man kunna köra C5 Aircross upp till 6 mil. Hybridversionen kommer även kompletteras med en plug-in hybrid. Man kan ställa om manuellt om man vill ha fyrhjulsdrift med hjälp av elmotorerna. Batterierna laddas av bensinmotorerna och vid inbromsning.

Drivlinan är elektroniskt kontrollerad och har anpassade program för bl.a. körning i snö eller sand om man så vill. Men det kanske mest intressanta är introduktionen av Progressive Hydraulic Cushions (TM) som ersätter den snart utgående gashydrauliska fjädringen som varit med sedan 1950-talet hos Citroën. Det rör sig om en dubbelverkande stötdämpare som skall imitera gasvätskefjädringens kapacitet och göra karossen mindre stötig vid körning på ojämnt underlag (i och med att systemet jämnar ut rörelserna i stötdämparen). Citroënfolk och journalister som kört testbilar med detta system har varit lyriska, även om systemet saknar möjlighet till automatisk och manuell nivåreglering.

I och med pressvisningen släppte Citroën mer data om bilen. Den har följande mått: längd 4,50 m./ bredd 1,84 m./ höjd 1,76 m. Takhöjden anges med generösa 95 cm som uppges vara ”i nivå med de klassledande”, och bagageutrymmet är 482 liter. Axelavståndet på 2,73 m ger karossen korta överhäng fram och bak vilket är den nya normen för Citroën sedan man gick över till bottenplattan EMP2.

För den övriga komforten kommer C5 Aircross att kunna erbjudas med massagefunktion i framstolarna, induktionsladdning till mobiltelefoner, luftrenare i kupén och de sedvanliga nya systemen för att skapa ett interaktivt gränssnitt mellan bil och telefoni/Internet. På säkerhetssidan har man försett den med autobroms, filvarningssystem och adaptiv farthållare med stoppfunktion. För den late föraren finns automatisk omställning av hel- och halvljus, assisterande vägmärkesövervakning samt självöppnande och självstängande baklucka, bland mycket annat.

Med andra ord C5 Aircross är rustad att möta konkurrenterna här. Men det kommer alltså inte ske förrän nästa höst. Inte den kommande, utan nästa. Där är skandalen om någon.

Text: Peter H Svensson
Foto: Automobiles Citroën

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: