A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Positiv respons (på bilderna) för nya Citroën C5 Aircross!

Posted in C5 Aircross by Peter H Svensson on 15/04/2017

(Shanghai)

Tydligen var de bilder på nya Citroën C5 Aircross som publicerades här på AoC inte tänkta att visas förrän under nästa vecka, och ett antal sajter har enligt uppgift blivit ombedda att avpublicera bilderna. Jag själv har inte blivit uppvaktat om den saken, och jag har väldigt svårt att se vilken skada det skulle göra att publicera bilder som läckt från företaget, inte minst med tanke på att många biltillverkare medvetet läcker bilder för att skapa ett starkare intresse hos publicisterna.

I vilket fall som helst har de som sett de läckta pressbilderna uttryck generellt positiv kritik. Många är förvånade över att konceptbilen Aircross som visades upp 2015 nu går i serieproduktion, om än med mindre spektakulär layout på inredning och med normala bakdörrar. I övrigt är förändringarna av kosmetisk art.

Något som var slående för konceptbilen Aircross var att karossens plåtytor på sidan gjorts släta upptill, vilket sticker av från det nuvarande bilmodet. Det är dock helt i linje med det formspråk som Citroën använt till C4 Cactus som inte heller har några accentuerade karossveck som i stort sett alla andra bilar förses med numera.

Såväl konceptbilen som nu serietillverkade C5 Aircross ger ett lite bre käftat intryck, men på denna fordonstyp är det mer förväntat att motorhuven skall vara hög och större eftersom man vanligtvis återfinner större motorer i SUV:ar och terrängbilar. Samtidigt hanterar Citroën de olika nivåerna mellan huvens linje och linjen längs sidofönstrens nedersida på C5 Aircross med samma elegans som på nya C3 som härmed faktiskt framstår som ett småsyskon till den större nykomlingen. För första gången låter Citroën få två så pass storleksmässigt olika modeller dela familjeidentitet med varandra, om man möjligtvis undantar XM Break och ZX Break som gjordes ytterst snarlika trots de olika storlekssegmenten.

En annan reflektion många gjort är hur Citroën valt att hantera C-stolpen och övergången till bakluckan. Vissa tillverkare har valt att försöka skapa en sportig profil, som t.ex. DS 7 Crossback, Peugeot 3008 eller Lexus RX. Peugeot har med sin 5008 snarare ärvt en bussliknande profil baktill med sina stora fönsterytor och klena D-stolpe, och Mercedes med sin GLE ger exempel på hur man inte kan dölja den klumpiga bakdelen. Citroën lyckas få sin SUV att trots den uppenbart generösa volymen skapa en illusion av att vara en storvuxen halvkombi. Möjligtvis kan man klaga på att det ser ut som en efterapning från Fiat Panda, men på det hela taget är detta en välbalanserad lösning. Glöm inte BX, om vi skall söka efter ett arv.!

I en del kommentarer frågan man sig faktiskt vad Groupe PSA skall ha DS Automobiles till när Citroën trots allt gör en SUV som ser häftigare ut än DS 7 Crossback? Och det är nog så sant att det inte alls är en lätt uppgift att hantera tre olika varumärken som helst skall locka till sig olika kunder och inte kanabalisera på varandras modeller. Citroën C5 Aircross är mer djärvt utformad, och detta kan säkert locka kunder. Å andra sidan kommer DS 7 Crossback ha en finish som är mer exklusiv, och såväl utrustningsnivå samt prislapp kommer ligga högre, och därmed ge bättre status än Citroëns version.

Dock behöver Citroën C5 Aircross stå ut i mängden och locka till sig fler köpare till märket, och den layout som förevisas på pressbilderna är en bra avvägning mellan märkets beryktade avantgarde, samtidigt som formgivningen upplevs som funktionell och behaglig. vad gäller interiören kan man definitivt berömma Citroën för att äntligen ha lyckats integrera pekskärmen i instrumentbrädan. Man kan få intryck av att den var en efterhandskonstruktion när instrumentbrädorna till C4 Cactus och nya C3 ritades.

Nu återstår om Citroën kan skynda på med lanseringen för att dra nytta av den på förhand uppkomna positiva responsen.

Text: Peter H Svensson
Foto: Citroën Automobiles.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: