A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Groupe PSA satsar på tre nya Ambassador-modeller för Indien?

Posted in Annat fabrikat by Peter H Svensson on 20/03/2017

(New Dehli)

I slutet av januari i år kom franska Groupe PSA överens med indiska CK Birla Group om att samarbeta kring tillverkning av bilar och motorer/drivlinor i två separata joint venture-projekt. Och denna överenskommelse föregicks av att Groupe PSA köpte varumärket Ambassador från Hindustan Motors som ägs av CK Birla Group. Hindustan Ambassador är mer eller mindre en symbol för Indien, även om bilen har sitt ursprung i brittiska Morris Oxford.

De två joint venture-projekten fördelas olika. Biltillverkningen kommer ha Groupe PSA som huvudägare med 80%, och CK Birla Group resterande 20%. Vad gäller den fabrik som skall tillverka motorer och drivlinor kommer man fördela 50-50 mellan de två koncernerna. PSA räknar med att i en första fas investera 100 miljoner Euro i sitt nya Indiska projekt.

Åter till Indien – på politisk begäran!

Indien har under många år varit en skyddad marknad för de inhemska tillverkarna, där nämna Hindustan hade en ledande position. En annan tillverkare var premier. När de inhemska produktionsmonopolen avskaffades kom utländska bilmärken in och gjorde småskaliga investeringar, och Peugeot lierade sig med inhemska Premier och blåste liv i den i Europa nedlagda halvkombin 309. Fast tillverkningen lades ner efter ett fåtal år p.g.a. ogynnsamma produktionsförhållanden (strejker, m.m.). Ett nytt försök gjordes 2011 och man köpte mark för att bygga en helt ny fabrik, men året därpå befann man sig i en så pass djup kris att satsningen fick blåsas av. Delstatsregeringen har dock uppvaktat Groupe PSA om en etablering, och nu kommer det alltså ske genom ett inhemskt företag som är redo att tas över av fransmännen.

Nu gör man ett tredje försök, men enligt PSA-chefen Carlos Tavaraes har de ännu inte bestämt sig för vilket märke som skall etableras i Indien och byggas i Hindustans Chennai-anläggning. Idag monteras där bilar från Mitsubishi i en anläggning som uppges ha ett kapacitetstak på 12’000 fordon per år. Den fabrik som aldrig blev av 2011 hade en planerad kapacitet på 170’000 bilar.

Tre bilar som heter Ambassador?

Sett i skenet av att Groupe PSA köpt varumärket Ambassador från Hindustan Motors kan man förmoda att det varken blir Citroën, DS eller Peugeot som kommer lanseras i Indien; namnet Ambassador är känt i Indien och skulle istället kunna uppgraderas från modellbeteckning till ett eget bilmärke.

Det finns dock ett planerat modellprogram. Istället för att som Renault skeppa gamma teknologi och få avkastning igen för gamla investeringar med avsikten att pressa kostnaderna tänker Groupe PSA erbjuda den senaste tekniken till de indiska bilköparna. Med andra ord kommer man inte satsa på lågprismarknaden, utan lägga sig högre upp i prisbilden, dock utan att bygga stora bilar. Tre modeller är planerade, och samtliga skall baseras på den kommande bottenplattan CMP som får premiär 2018 med DS3 SUV och generation två av Peugeot 208.

Den första modellen skall börja byggas 2020 benämns som Smart Car 1 och blir en kompakt 5-dörrars halvkombi med generös markfrigång och skyddspaneler á la SUV, sannolikt i samma storleksklass som Citroën C3. Året därpå kommer en renodlad SUV av kompakt format som storleksmässigt hamnar i samma klass som C3 Picasso (Smart Car 2). Till 2022 skall en 4-dörrars sedan lanseras (Smart Car 3), troligtvis i samma storleksklass som C-Elysée. CMP-bottenplattan kommer att precis som EMP2 att kunna konfigureras i olika axelavstånd och olika höjd på förarpositionen. Logiskt sett borde ju Smart Car 3-konfigurationen kunna återanvändas för en global ersättare till Citroën C-Elysée och Peugeot 301.

Lokal estetik på fransk teknik

Formgivningen exteriört och interiört samt utrustningsnivåerna kommer vara tämligen unika för det indiska projektet. Carlos Tavares säger att eftersom man vill uppnå en känsla av autenticitet som en indisk bil så måste den få de unika egenskaper som de indiska bilköparna kräver. Man kommer därför inte rulla in någonting som redan är färdigkonstruerat i Europa, utan väljer istället att samarbeta med Tata Technologies och Tata Consultancy Services som förutom hjälp med utvecklingsarbetet även skall bistå med underleverantörer. Detta kan tyckas vara en dyr lösning, men CK Birla Group menar att projektet är långsiktigt och att man vill bygga upp denna bildivision så att den får en stark position på marknaden genom sin lokala identitet.

Groupe PSA räknar med att det skall vara lättare att föra ut bilar med indisk design än vad det är att föra in bilar med europeisk eller japansk design. Därför ser man en potential att de indiska Smart Car skall kunna exporteras till andra marknader, bl.a. Iran, Sydostasien, Latin- och Sydamerika, och kanske även Afrika. På dessa marknader är Citroën och Peugeot redan etablerade, så det kan tänkas att man nöjer sig med att bara skylta om kylargrillen.

Groupe PSA satsar på Indien i rätt tid (för en gångs skull)?

Renault-Nissans årskapacitet på sin fabrik i samma delstat ligger på 400’000, så det torde vara rimligt att förmoda att Groupe PSA kommer uppgradera Hindustan Motors fabrik så att man skall kunna bygga upp till 100’000 bilar per år, även om man med den första modellen inte kommer kunna ligga mycket högre än 15’000-20’000 st./år. Bilmarknaden i Indien anses vara den snabbast växande i världen numera, och växte ifjol med omkring 7% till nästan 3 miljoner sålda fordon.

Text: Peter H Svensson
Foto: Wikipedia (och undertecknad)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: