A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Var du en av de 26 som köpte en C5:a förra månaden?

Posted in C5, Varumärket Citroën by Peter H Svensson on 09/03/2017

(Stockholm)

Under februari månad hittade 26 stycken C5:or sina ägare i Sverige. Det är en nedgång med 16% sedan samma månad förra året. Inte så farligt stark nedgång för en bilmodell som sjunger nästan på sista versen, i alla fall i Europa. I juni tas den ur produktion i Rennes. Det löpande bandet skall ge plats för C5 Aircross, en 5-sitsig SUV på c:a 4,6 m som ersätter både C5 Kombi och C4 Aircross.

Försäljningssiffror via Jeremy Crock:

– C1 :               13   -56.66%
– C3 :             169   +231.37%
– C4 :               55   -9.83%
– C4 Cactus :   43   +30.3%
– C4 Picasso :  85   +49.12%
– C5 :               26   -16.12%

Ökningen på över 230% för C3 är givetvis kopplat till generationsskiftet. Den gamla modellen har precis rullat av produktionslinan i Frankrike för sista gången, och kvar i produktion är dess halvsyskon DS3. C4 Cactus börjar också öka, och kanske börjar intresset för denna prisvärda kompakta halvkombi öka nu när allt fler börjar synas på gatorna. Synd bara att färgalternativen ger den en karaktär av leksaksbil. Det går inte att komma ifrån att Hello Yellow och vit är de finaste färgerna på den, men man ser alltför ofta att många kör med betydligt mörkare nyanser. Är det för att försöka dölja de blaffiga Airbumpsen?

Text: Peter H Svensson

 

Annonser

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anonym said, on 14/03/2017 at 10:09

    Själv gillar jag att Cactus kan man beställa med lite roliga färger.
    Till skillnad från C5 som inte gått att köpa i något annat än asfaltkamouflage sedan den röda togs bort för några år sedan…..

  2. Peter H Svensson said, on 17/03/2017 at 14:23

    Ja, jag gick in på den franska hemsidan efter att läst din kommentar i hop om att hitta mer kulör mångfald, men det ser mörkt och grått ut även där… Min dröm C5:a skulle vara lackad i ”blue Botticelli” ;-)

  3. Lars-Erik Lennartsson said, on 05/05/2017 at 15:55

    Hej Peter!
    Jag har en gammal Citroenskada efter att ha ägt några olika sådana, bl.a. hade jag en padda DS 23 Pallas Insprutare som jag fick skadan av..
    Jag uppskattar din nördighet på Citroen, Jag har själv andra nördigheter som frågan nedan gäller.
    Jag har sedan några månader börjat på en minibilsprojekt som jag har en grov bild av, bl.a. eldrift och trästomme alla Morgan m.fl. Det snabbaste bombplanet i WW2 var byggt i trä. Flera Citroen modeller har 0-punktsstyrning och jag är övertygad att den lösningen skulle passa därför att jag är ute efter speciella egenskaper som jag tror 0-punktsstyrning förbättrar/förstärker. Vet du var jag kan hitta mer info om detta +bilder? Tänkte försöka få den EU-moppe klassad på sikt. Annars är grundprincipen enkelhet +rolig att köra mm samt att den ska fylla en funktion om man kan klassa den lite högre. Frågan är utanför området så den behöver inte bli kvar här din hemsida. Hade ringt dig om det gått.

  4. Peter H Svensson said, on 08/05/2017 at 23:02

    Duger denna skiss?
    http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Pivot_Hub.html

  5. Lars-Erik Lennartsson said, on 09/05/2017 at 03:23

    Den duger, tack så länge Peter. Just nu har jag en bedövning i halva ansiktet efter en sammandrabbning med en hasselbuske i helgen, smärtan gör det svårt att sova.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: