A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Svårsåld C5 på kinesisk föryngringskur

Posted in C5 by Peter H Svensson on 23/02/2017

 

dpca-c5-2017-e

(Shanghai)

Så har den uppgraderade versionen av kinesiska Dongfeng-Citroën C5 visats upp för allmänheten. Citroën har en problematisk tillvaro i Kina, men trots det väljer man att föryngra C5-modellen. Detta är den andra större omfattande ansiktslyftningen som modellen genomgår, och redan vid förra tillfället fick den ett annat frontparti som skilde sig från sitt franska original som har fått blott några kosmetiska uppgraderingar under åren – största nyheten var nog bytet till de mjukt avrundade Citroën-pilkuggarna.

dpca-c5-2017-a

dpca-c5-2017-b

Exteriört är det främst ett helt och hållet nytt strålkastararrangemang som återfinns på den nya kinesiska C4 och flaggskeppet C6. Kritikerna menar att detta är en pastisch på Volkswagens nylle, förstärkt med en kromribba under motorhuven som flyter ända in under strålkastarglasen.  Samtidigt har LED-dagljusen flyttat upp till strålkastarhuset (till stor gagn för frontpartiets utseende) och frontspoilern fått ett renare utseende. På köpet blev bilen 2 cm längre.

dpca-c5-2017-c

Även akterpartiet har fått en översyn. Också här är förändringarna ganska stora. Bakluckan har samma position som tidigare under den inåtvälvda bakrutan, men bakstammen har fått en helt ny form med runda hörn på bakluckans nederdel. Samtidigt har bakljusarrangemanget ändrats, och stötfångarna fått en ny utskärning för densamma. Att inte den europeiska versionen får samma behandling är sorgligt. Strålkastararrangemanget ligger ju helt i linje med nya SpaceTourer och uppdaterade C-Elyssé som ju säljs i EU.

dpca-c5-2017-d

Kinesiska Citroën har inte gjort en halvmesyr när man gjort om C5. Även interiört har bilen fått ett helt nytt utseende. Det fixerade rattnavet är utbytt mot en mer konventionell, men ändå ganska vacker ratt. Och instrumentbrädan har nästan samma layout som det nya flaggskeppet C6, d.v.s. alla visare är helt digitaliserade.

dpca-c5-2017-f

Under motorhuven återfinns de redan kända 4-cylindriga bensinmotorerna; 1.6 THP (167 hk) och 1.8 THP (204 hk). Beteckningen 350 THP (som kan observeras på foton på kinesiska motorsajter) korresponderar ej mot samma numerär vad gäller hästkraftsantal, utan är en beteckning som man gett bilarna av någon outgrundlig anledning (nya C6 säljs med motorbeteckningarna 350 THP respektive 380 THP).

Ytterdimensionerna på uppdaterade Dongfeng-Citroën C5 är längd: 4,82 m, bredd: 1,86 m, höjd: 1,48 m och axelavstånd: 2,82 m.

Text: Peter H Svensson

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: