A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

DS Automobiles ”DS SM”?

Posted in SM, Varumärket DS by Peter H Svensson on 10/02/2017

(Paris)

I slutet av förra året publicerade Citroën en ny hemsida som skall presentera märkets motorhistoriska arv, och hemsidan finns i flera versioner för olika marknader. Man kan scrolla sig fram genom en lista, från TYP A som kom 1919, och vidare till i stort sett varje modell som lanserats fram till våra egna dagar.

På flera versioner av denna hemsida kan man se två märkligheter. Varje modell illustreras med ett fotografi, men ”DS” och ”SM” presenteras enbart som konturer, utom i de fall där de lokala citroënisterna agerat och skällt ut generalagenten för historieförfalskning. DS Automobiles är numera ett självständigt bilmärke som låtsas ha tillverkat bilar sedan 1955…

Det intressanta är ju frågan varför även ”SM” suddats ut från den citroënska krönikan? Det kan bara finnas ett enda skäl, och det är att modellbeteckningen skall återanvändas i en framtida modell.

Även om optimismen är stor hos DS Automobiles så ställer sig realisten tveksam till att märket kommer kunna ta mer än en marginell position på marknaden (på de flesta håll har försäljningen halverats), och frågan är om de redan presenterade planerna kommer kunna genomföras? Att utöver de sex planerade kommande modellerna även lansera en (el-driven) större sportcoupé känns ekonomiskt äventyrligt.

Enligt uppgifter i fransk motorpress kommer DS Automobiles presentera en konceptbil på bilmässan i Geneve som skall ha hämtat inspiration från Citroën SM. DS Automobile har redan tidigare visat upp en väldigt vass konceptbil i form av E-Tense, och PSA-chefen Carlos Tavares (som är en sportbilsentusiast) så finns det en möjlighet att en liknande bil går i serieproduktion.

//Peter H Svensson

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 10/02/2017 at 23:28

    DS Automobiles DS SM

    Jag tror DS kommer att självdö p g a för små kvantiteter / kundbrist.
    Mycket av det som hittills visats, inklusive ännu ej presenterade DS7, tillför ingenting för tidigare Citroën- / Peugeotkunder. En helt ny kundkrets måste skaffas, från vadå?
    Detta försöker PSA göra genom att t ex förfalska Citroëns historia! Vem lockas av det?

    Själv känner jag hur min entusiasm för Citroën eroderar p g a hur varumärket och historiken hanteras.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: