Citroën och DS: 2017 kommer att bli ett intressant år
Yves Bonnefort är chef för DS Automobiles och kan knappt hålla
sig innan det är dags för märkets två nyheter under 2017.
(Paris)
Optimismen hos både Citroën och DS Automobiles börjar återvända. Under 2017 skall man presentera flera nya bilmodeller, vilka å Citroëns sida skall ge ökade försäljningsvolymer, och DS sida skall ge märket en pånyttfödelse som förhoppningsvis sätter fart på all försäljning för märket.
Först ut från Citroën är C3 Aircross som ersätter C3 Picasso i Europa. Den kommer bli stjärna i Genevesalongen i mars månad, och även om den är byggd av General Motors i Spanien så är den en Citroën inifrån och ut. C3 Aircross blir enligt tidigare officiella uttalanden från Citroën den första bilen som kommer att kunna erbjudas med det nya fjädringssystemet som skall ersätta gasvätskefjädringen. Konstruktionen är billigare att tillverka än gasvätskefjädringen, och skall kunna integreras med samtliga modeller byggda på EMP2 och CMP-bottenplattorna, men reserverade för bilar av märket Citroën.
” – Just tried the DS suspension of the 21st century,
outstanding!” utropar chefen för DS Automobiles.
DS Automobiles kommer samtidigt visa upp sin nya crossover, en SUV-liknande halvkombi baserad på Peugeot 3008 med helt egen design och exklusiv materialkänsla och även här ett nytt fjädringssystem (dock ej samma som Citroëns). DS X kommer att byggas i både Frankrike och Kina, och förväntas sälja i stor volym. DS Automobiles kommer att ha tre crossover/SUV:ar i sitt program, och härnäst följer premiären för småbilsplattformen CMP där DS kommer lansera en modell i samma storleksklass som C3 Aircross, innan man lanserar den tredje crossovern som skall baseras på Peugeot 5008 (som byggs i en Opel/Vauxhall-version).
Vid sidan av detta sägs Citroën också begå en smygpremiär på tredje generationen av Berlingo, antingen i dess slutgiltiga form eller som en konceptbil. Marknaden för ekonomiska storfraktare finns fortfarande kvar, i synnerhet då SUV-segmentet går mer åt crossover-hållet på bekostnad av lastutrymmet.
När så de europeiska nyheterna visats upp är det dags att visa kineserna i Shanghai-salongen i april månad att varken Citroën eller DS Automobiles gråter efter 2016 års dramatiskt vikande försäljningssiffror. Citroën kommer att visa upp sin version av Peugeot 5008 och enligt ryktet lansera den som C5 Aircross eftersom C5 anses som en premiummodell i Kina (även om nya C6 gått om i försäljningsvolym).
Citroën C6 Made in China. Snart i en mer påkostad variant som DS?
Enligt relativt nya uppgifter skall DS Automobiles jämte sín crossover DS X även visa upp en fullstor 4-dörrars sedan avsedd för den kinesiska marknaden. Det har under vintern ryktats om en re-make av Dongfeng/Citroën C6, bara för att snabbt kunna ge DS ett fullstort flaggskepp. Frågan är om DS Automobiles skall sätta sin prestige på spel med ”skåpmat” som man gett en ny förpackning? Räkna dock med att denna gång kommer DS Automobiles att visa upp sitt mer avantgardistiska face för båda modellerna.
Efter detta får vi hoppas att Citroëns och DS nyheter kommer sälja väl. Annars kanske det bortom 2020 blir betydligt glesare med nybilspremiärer från dessa märken.
//Peter H Svensson
Jag ser fram emot efterföljaren till C3 Picasso, och Aircross som namn är ett bra val då nya modellen mer kommer vara SUV/crossover och mindre minibuss än den tidigare. Även fast jag tycker det hade varit bättre att göra en minibuss och sedan släppa en Aircross-variant med förhöjd markfrigång för de som önskat men jag antar att försöka täcka flera målgrupper med en modell var mer ekonomiskt lockande.
Nya C3 Aircross borde visas snart, för Opel har redan presenterat sin version Opel Crossland X.
Fortfarande finns många frågetecken om framtiden och Citroën ska lansera en till bil i år förutom C3 Aircross. (jag räknar inte in Berlingong i detta). C4 Aircross (bygger på Peugeot 3008) är på ingång (hösten 2017?), men ersätter den helt nuvarande C4 eller kommer det även en ny C4 som är mer crossover men inte lika mycket SUV som Aircross? Och vad händer med C5:ans efterföljare? Helt skrotad eller blir det en crossover? Många frågor, många rykten. Förhoppningsvis klarnar detta mer under året, kanske redan under salongen i Paris i mars.
Givetvis finner jag det tråkigt att DS har brutits ut från Citroën istället för att ingå under Citroëns varumärke, men jag kan samtidigt förstå idén att skapa ett nytt premiummärke istället för problematiken med att förstärka Citroëns varumärke som både för lyx, innovation samt komfortabla bilar för vanliga arbetare.
Det har funnits lite olika bud om C4-ersättaren. Min gissning med ledning från en spansk dagstidning ifrån i somras så skall man uppgradera C4 Cactus till hösten (projekt F3) och denna skall monteras i Villaverde-fabriken i Madrid. Som det har formulerats skall C4 och C4 Cactus få en gemensam ersättare, och denna skall ha mer SUV-attityd än tidigare (man siktar mot Nissan Qashqai). Jag får inte ihop logiken här, dels med att F3 skulle bli denna gemensamma ersättare, samtidigt som dagens japanska C4 Aircross ersätts med en variant av Peugeot 3008. Vad du får i programmet då är C1 II, C3 III, C3 Aircross (SUV-crossover), C4 Cactus II (SUV-crossover), C4 Aircross II (SUV-crossover), C4 Picasso II, etc… Det blir väldigt många SUV-crossovers, och jag tror inte att detta kan ligga i Citroëns intresse att ha så många modeller av detta slag.
Om jag skulle råda över programmet skulle jag istället låta projekt C84 baseras på Peugeot 5008 och lansera den som C5 Aircross, och därmed ha ett flaggskepp som tar över efter C5 och C5 Break, och jag tycker mig ha fått indikationer på detta. Om man vill hålla den i nivå under 5008 kan man ju erbjuda den enbart som 5-sitsig version.
C5:ans efterföljare är nog så gott som beslutad. Ingen break-version, utan man skall ta fram ett renodlat flaggskepp. .Jag har hittat projektkoden F5, och jag tror att det är den modellen. Linda Jackson har sagt att Citroen skall ha en sådan modell i programmet. Jag antar att den har en identitetsbärande roll. Det spekuleras om att även Citroën ändrar sin nomenklatur. Tidigare har det talats om regelrätta namn, men det finns spekulationer om att F5 kommer lanseras som ”Citroën CX6” (vad tycker Mazda om det?) eller ”Citroën X6” (vad tycker BMW om det?) Det sista namnet vore ju skoj, för det skulle ju uttalas som ”exsiss”, vilket låter bra i munnen.
CX- och X-betecknigen motiveras med att Citroëns sedanmodeller av nästa generation skall bli mer strömlinjefomrade. Om denna profetia slår in återstår att se.
Nya C4 Aircross är som jag förstått det redan spikad? Baserar sig på konceptet för två år sedan. Jag hoppas den färdiga versionen blir lite tamare och mjukare, konceptet har en aggressiv stil som jag inte tycker fungerar för Citroën. Jag uppskattar fronten på Cactus, tycker det blir för mycket krom och störigheter med de där linjerna som brer ut vinklarna, även om det fungerar bra på Picasson men på t ex nya C3 blev det för mycket. Jag har sett spekulationer om ny C4, den vanliga ej Aircross, med ”crossover-markeringar” som förhöjd markfrigång, markerade hjulhus och extra plastskydd runt. Jag hoppas det isådana fall blir extra, för det stör ögat med så många detaljer tycker jag. Men Citroën har ju sagt i intervjuer tidigare att nya C4 blir något nytt, inte vanlig som förra modellen.
Vanliga kombis verkar helt ute, verkar bara vara crossover / SUV:s som gäller, iaf i Sverige. Om man inte heter Volvo eller Volkswagen. Ett framtida ”flaggskepp” vore ju trevligt. Jag läste en intervju med Citroëns designansvarige att de letar inspiration från tidigare modeller och söker enkelhet i utförandet, om än på ett högkvalitativt sätt. Inte så mycket detaljer och prylar. Mer 2CV, men mjuka material och ombonad känsla. Alltså en fortsättning på Cactus-konceptet. Vi får väl se…
Jag tror också att man kommer satsa på att göra de exteriöra påslagen till extrautrustning, eller åtminstone möjliga att välja bort när nästa C4 kommer. Det kan också vara så att de integrerar skärmbreddarna bättre genom att lackera dem i samma kulör som karossfärgen.
Sista budet jag fått är att C84 döps till C4 Aircross i Europa och C5 Aircross i Kina. I höst får vi veta definitivt.