A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Ny nomenklatur för DS Automobiles

Posted in Varumärket DS by Peter H Svensson on 13/01/2017

(London)

George Karcher på den brittiska biltidningen Car avslöjade i december att DS Automobiles kommer ändra sin nomenklatur i samband med att man senare i år inleder tredje vågen av nya modeller. Första vågen var de europeiska DS3, DS4 och DS5, andra vågen riktades mot Kina med DS6 WR och DS 5LS samt DS 4S. Samtliga nämnda i kronologisk ordning.

DS X

Nu gör sig DS Automobiles redo att presentera DS X (bilden) på bilsalongen i Geneve (vilket tvingar Citroën att flytta fram sin premiär av C5 Aircross till bilsalongen i Shanghai senare under våren). DS X går under projektbeteckningen X74 och kommer att byggas i franska Mulhouse som årsmodell 2018 från och med i höst. Den nya modellen blir en crossover, och kommer baseras på Peugeot 3008 men med en mer aerodynamisk touch.

Samtliga modeller med bokstavsbeteckning kommer att erbjudas i versioner med hybriddrift, d.v.s. med plug-in batterier och elmotor på bakaxeln.

x74
Prototyp från projekt X74.Skall göra DS Automobiles till ett premiummärke mellan VW och Audi.

DS W

Under 2018 kommer nästa nyhet i ordningen. Det handlar återigen om ett SUV-liknande fordon, men denna gång en storlek mindre än DS X. Storleksmässigt kommer den att ligga något ovanför den snart aktuella ersättaren till C3 Picasso, och förhoppningsvis ta över den roll som DS4 haft, vilken associerade sig till SUV-sfären genom att vara en tuffare och förhöjd version av Citroën C4. Den kompakta SUV-crossovern kallas internt för D34 men skall enligt tidningen Car marknadsföras som DS W. Hos bilhandlarna senast 2019. Detta bör bli den första bilen som baseras på den nya bottenplattan CMP för bilar i små- och kompaktklassen, och vi bör kunna förvänta oss en försmak i form av konceptbil under slutet av 2017 eller början av 2018. Parallellt med utvecklingen av D34 sker utvecklingen av en ersättare till Peugeot 2008.

DS Y

Tredje nyheten från DS Automobiles i Europa blir DS Y. Den interna beteckningen är X84 och kommer att baseras på nya Peugeot 5008 och Opel Grandland X. Produktionsstart förväntas ske hösten 2019 som 2020 års årsmodell. DS W, DS X och DS Y förväntas bli de första modellerna som lanseras i USA, medan de mer renodlade personbilarna kommer följa i efterhand.

DS 7 och ”Aircomfort”

Vad sker inom det mer konventionella personbilssegmentet hos DS Automobiles? I början av nästa år kommer man att presentera flaggskeppet DS7, en modern arvtagare till den gamla DS19, med en mycket strömlinjeformad men samtidigt luftig kaross som skall vara mer avant-garde än konkurrenterna i klassen. Vad som är särskilt intressant är att denna modell kommer innebära premiär för märkets specialutvecklade fjädringssystem Aircomfort som skall förena den bekväma upplevelsen från DS19 med de sportiga köregenskaperna från de moderna DS-modellerna.

DS 3 – generation två

Enligt George Karcher är ovan angivna modellbeteckningar de faktiskt kommande. Han berättar vidare att det även kommer lanseras en ny generation DS3, och att denna är den enda modell som ersätter en föregående till mer än namnet. Tidigare har det talats om en 5-dörrarskaross, men Karcher nämner inget om denna sak i artikeln. Den kommer i vilket fall som helst att baseras på CMP-bottenplattan. Jag har tyvärr inte hittat någon projektkod på den, men det står klart att även denna lanseras under 2018 enligt Car.

The New DS 5

DS4 och DS5 i dagens skepnader kommer att försvinna och ersättas av en gemensam modell under beteckningen DS5. Man kommer inte behålla den nuvarande karossprofilen som DS5 använder, men utlovar ändå en spännande design, utan att för den skull skrämma bort tjänstebilskunder. Mitt tips är att den också ersätter kinesiska DS 5LS på samma gång. Det betyder i så fall en 4-dörrars kaross och rymligt bagageutrymme, vilket också kommer efterfrågas av taxibranschen.

DS 1

Den oväntade nyheten är dock den storleksmässigt minsta. 2019 skall DS Automobiles lansera den helt el-drivna DS1. Det rör sig om en renodlad stadsbil baserad på bottenplattan e-CMP. Detta betyder i så fall att DS1 får en räckvidd på 45 mil och skall med hjälp av snabbladdning kunna ”tanka” 12 km räckvidd per laddningsminut. DS1 har inte funnits med bland tidigare spekulationer kring modellprogrammet för DS Automobiles, men är förmodligen ett nytt projekt som baseras på en gemensam grundkonstruktion för DS, Citroën, Peugeot och kinesiska Dongfeng.

DS-programmet 2020

År 2020 skall hela modellprogrammet vara förnyat. Då består alltså utbudet av DS1, DS3, DS5, DS7, DS W, DS X och DS Y. Vilka fler än DS7 som kommer erbjudas med DS Aircomfort-systemet är inte känt i skrivande stund.

Det viktigaste nu är att tredje vågen från DS Automobiles inte består av gamla grundkonstruktioner som packats mer flärdfullt med attribut som ökar fabrikens vinst, som t.ex. med DS 5LS och DS6 WR som i grund och botten härstammar från den nuvarande C4. Istället kommer DS att på riktigt bli PSA-gruppens tekniskt ledande märke. Vi ser fram mot mer nyheter om DS Aircomfort.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: