PSA Peugeot Citroën vill återvända till USA – med DS!
(Paris)
Allt om Citroën har under sajtens/bloggens hela existens kunnat rapportera om att PSA Peugeot Citroën genomfört olika studier om hur man skall kunna återetablera varumärkena Citroën och Peugeot i USA som man lämnade i början av 1990-talet.
Redan under J-M Folz ledning uttalade man att företaget har en ambition om att göra come-back i Nordamerika. Sedan han slutade och ersattes av Christian Streiff var analyserna färdiga varvid man fann att det inte var genomförbart att etablera en egen säljorganisation utan måste leta efter en annan strategi. Under Philipe Varin genomfördes nya analyser och man studerade möjligheten att komma tillbaka till USA via en tvåstegsraket, där första steget gick ut på att expandera i Latinamerika och eventuellt montera fordon i Centralamerika, innan man i steg två satsar på en lansering i Nordamerika.
Vad som hållit tillbaka planerna på senare år har dels varit den ekonomiska krisen i USA samt dels att man saknar ett utbud som passar marknaden i Nordamerika. Även i samband med att General Motors köpte in sig i PSA Peugeot Citroën började man att tala om att använda GM som en kanal direkt in i USA, men GM förklarade att man inte hade något intresse av att låta samarbetet ta den inriktningen. Ett år senare gick GM ut ur PSA.
Nu är Carlos Tavares chef för PSA Peugeot Citroën, och han har erfarenhet från den amerikanska bilindustrin sedan tiden då han var chef för Nissans operationer i USA. I samband med bilsalongen i Paris förklarar han att man fortfarande vill sälja bilar over there. Men det handlar inte längre om att lansera Citroën och Peugeot. Från 2020 skall DS vara så etablerat som premiummärke att det skall kunna bära sig sig själv som ett globalt varumärke – och då är närvaro på den amerikanska marknaden nödvändig. 200 återförsäljare räknar man med behövs initialt.
Till 2020 skall man också ha ersätt det ursprungliga DS-programmet som baseras på Citroën. Sedan tidigare är det känt att DS-programmet skall kompletteras med två nya stora modeller ovanför DS5, en sedan och en SUV-crossover. Men när DS lanseras i USA kommer man sannolikt att erbjuda hela modellprogrammet, från den modell som bär designen från konceptbilen Divine DS (bilderna) i nästa år via ersättaren till DS3 och den gemensamma ersättaren till DS4 och DS5.
Ett rykte gör gällande att ledningen för PSA Peugeot Citroën gett klartecken för en DS2 som tar över för DS3 som ”inropare”. Eftersom Citroën och DS är separerade varumärken och har var sin designbyrå verkar DS ha mutat in den aerodynamiska profilen från konceptbilarna Numéro 9 och Revolte, medan Citroën kommer ha ett mindre komplicerat formspråk och vara mindre barock än DS, men försedd med vissa attribut som särskiljer den från vanliga bilar som t.ex. airbump. Citroën kommer jobba med lågt luftmotstånd, men med en mer konventionell arkitektur (som t.ex. C4 Cactus som har samma proportioner som en vanlig halvkombi i kompaktklassen).
//Peter H Svensson. Foto: Laurent Nivalle, Citroën Communications
Hittar inte någon ”Tipsa redaktören”-knapp, så skriver här istället. Vet inte hur sant detta är, eller om det är rent påhitt eller önsketänkande, men detta ser lite intressant ut tycker jag:
http://worldscoop.forumpro.fr/t5645-2015-citroen-c2-xr
Det är möjligt att man döper om livsstilsversionen av C1 till C2-XR för någon utomeuropeisk marknad, men här hemma blir det nog under namnet C1. Jag har hört att Citroën lagt ner flera projekt där man tänkt modifiera formgivningen för olika markander.