Premiär för nya Citroën DS3 DSport
(Paris)
Som utlovat har Citroën DS3 genomgått en ansiktslyftning. Eller åtminstone versionen DS3 DSport eftersom den kommer få det nya strålkastararrangemanget som visats på de tidigare bilderna i standardutförande. Varje insats innehåller tre LED-ljuskällor och en Xenonstrålkastare (halvljus). Den nya strålkastaren vars design hämtats från konceptbilen ”Numero 9” kommer vara tillval till versionerna DSign ochDStyle.
Intressant nog integreras även blinkersljuset på ett nytt sätt i strålkastaren. Enligt pressmaterialet är DS3 först i världen med att låta färdriktningsindikatorn anta formen av en böjd linje längs strålkastarens undersida (d.v.s. att man gått ifrån den traditionella blinbkersen med glödlampa).
Enligt Citroën – som ju fortfarande än så länge ansvarar för DS-programmet fram till 1 juni – så är energiförbrukningen för de nya strålkastarna upp till 35% lägre med halvljus jämfört med konventionella halogenlampor. Som helljus sparar man in upp till 75% energi. För biltillverkarna är detta en av källorna till att sänka bilens bränsleförbrukning.
Det nya strålkastararrangemanget kommer självfallet att även erbjudas till DS3 Cabrio i samma konfigurationer som för den vanliga modellen med plåttak. Från DS3 Cabrio kommer vanliga DS3 nu att också få de s.k. 3D-baklyktorna som ger bilen ett modernt och ”hypnotiskt” utseende, som formgivarna själva kallar det.
Med uppdaterade DS3 gör också PSA:s nya Active City Brake entré; det är en radar som känner av framförvarande hinder och som aktiveras i hastigheter under 30 km/h och bromsar bilen automatiskt för att undvika kollision.
DS3 kommer också att erbjudas med två nya dieselmotoralternativ. Båda är baserade på ett motorblock på 1,6 liter och är försedda med den nya Blue-HDi-takniken. Dessa kommer att erbjudas med effektnivåerna 100 respektive 120 hk. 100-hästarsvarianten kommer få en förbrukning på 3,0 lit/10 mil vid blandad körning, och 120-hästarsvarianten 3,6 liter/10 mil.
Utöver dessa introduceras även den 3-cylindriga e-VTi 82 som med 5-stegad ETG-låda får en angiven bränsleförbrukning på 4,1 liter/mil (bensin). Sedan tidigare finns DS3 med bensinturbomotorerna THP 155 (riktigt rolig att köra!) och en på 207 hk till DS3 Racing. ETG-växellådan har fått en ny programmering för att göra krypkörning bekvämare.
//Peter H Svensson
Ja den är ju vansinnig snygg i lila med det taket… ojoj!
Instämmer! :-)
Maybe it is typo mistake, 3 cylinder engine is the e-VTI 82 ;)
There is a e-THP 110 in the way too.
And ETG6.
Nice blog!
Thanks! :-)