A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Dongfeng insisterar: Ge oss en ny Citroën C5 till 2016

Posted in C5 by Peter H Svensson on 02/05/2014

C5 2016 Caradisiac China

(Paris)

Den nya delägaren i PSA Peugeot Citroën, den kinesiska bilkoncernen Dongfeng, är inte lycklig över uppdelningen mellan varumärkena ”Citroën” och ”DS” i Kina. Det förstnämnda varumärket har byggts i samarbete med Dongfeng sedan början av 1990-talet, medan det kinesiska ”DS”-programmet tillverkas och distribueras av ett dotterbolag till bilkoncernen Chang’an. Med andra ord, PSA-ledningen sitter med en intressekonflikt av gigantiska format som måste lösas. Men hur?

Häromveckan gav den nye PSA-chefen Carlos Tavares det inte oväntade beskedet om att koncernen kommer reducera antalet grundmodeller till halva antalet, och att alla nya bilmodeller som skall tas fram för de tre varumärkena måste kunna lanseras globalt.

Vad som redan står klart är att Citroën C5 i Europa kommer få en ersättare som lanseras i DS-programmet. För kinesisk del innebär det att dagens C5 som tillverkas hos Dongfeng ersätts med en modell som skall produceras hos konkurrenten Chang’an. Dongfeng har redan förklarat att man inte accepterar att Citroën förvandlas till ett basic-alternativ, utan märket måste fortsätta ha en premiumprägel, åtminstone de exemplar som skall säljas i Kina. Detta går alltså stick i stäv med de intentioner som Carlos Tavares presenterat.

Fastän de första exemplaren av nya C4 Cactus inte nått till bilhandlarna så tycks ännu en kursändring ske hos bilmärket. Ifjol blev vi varse att Citroëns och Peugeots utbud skall ha större skillnad, med det sistnämnda märket orienterat mot Volkswagens, och Citroën orienterat mot Skoda (som jämförelse). Nya C4 Cactus är det första exemplet på Citroëns nya filosofi, och Citroën har under senvintern flaggat för att fler modeller kan komma använda samma koncept.

Men i veckan gjorde Citroën-chefen Frederic Banzét ett uttalande om att C4 Cactus blir en one-off i utbudet, och att de andra kommande modellerna behåller sina namn (C1, C3, C4, etc); sannolikt i kombination med konventionellt nedsänkbara bakrutor och delade baksäten som tidigare modeller.

Hur kommer Citroën att lösa Dongfengs krav på en ersättare till dagens C5? Först och främst kommer man göra insatser för att hålla den nuvarande modellen i liv tills en ersättningsmodell tagits fram. Därför kommer man att genomföra ännu en ansiktslyftning under 2014.  Kineserna vill att nästa C5 blir större (nästan i samma storlek som gamla C6 för att distansera sig mot C4L). Citroën skulle kunna lösa detta genom att klona kommande DS6 (som är en 4-dörrars sedan som främst är avsedd för den kinesiska marknaden). Men enligt franska Caradisiac så kan det bli så att Citroën måste utveckla ytterligare en modell (se bilden)  i sitt utbud, vilket innebär en extra till de sju modeller som Carlos Tavares sade att Citroëns skulle begränsas till 2020. För att inte kanabalisera på Peugeot och DS skulle i så fall denna nya C5 förses med en halvkombikaross, vilket dock inte framgår av illustrationen här ovan.

Så vad blir lösningen? Det mest ekonomiska och logiska är att dagens C5 Berline och C5 Kombi ersätts med med en praktisk 5-dörrars halvkombi med en mer spartansk interiör och uttrycksfull exteriör för den europeiska marknaden, och en förlängd version med mer påkostad interiör avsedd för den kinesiska marknaden som har mindre iögonfallande attribut exteriört (t.ex. konventionell placering av strålkastarna). Räkna med att bakpartiet ändå kommer utformas med en antydan till sedan, ungefär som på första generationen av C5.

Enligt Caradisiac skall C5-ersättaren vara aktuell till 2016 och baseras på EMP2-bottenplattan, vilket onekligen är lika logiskt som nödvändigt. Detta rimmar inte så bra med de uttalanden som Banzét gjorde om att en C5-ersättare inte är ett prioriterat projekt.

//Peter H Svensson

—————————————————————————

P.S.
Jag vred lite på bakre dörrstolpen. Bättre?

C5 Caradisiac Peters version

D.S.

 

Annonser

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 06/05/2014 at 19:31

    Ny C5 2016

    EMP2 bottenplatta, är det lika med ”ofjädrad”?

  2. Thomaseron said, on 07/05/2014 at 10:04

    Jag har för mig, om jag inte minns fel, att EMP2-plattan utvecklades med stöd för riktig fjädring. Men jag är osäker.

    Gillar dock designen jag ser på bilderna. :-)

  3. Allt om Citroën said, on 07/05/2014 at 12:03

    Ja, ofjädrad i den bemärkelsen att det är spiralfjädring och elektroniskt reglerade stötdämpare. Jag har också hört från en påtagligt initierad källa att man vid påbörjandet av utvecklingsarbetet för EMP2 planerade för att kunna använda gashydraulisk fjädring. Men det är ju säkert omkring fem år tillbaka i tiden man hade den planen, och under 2012 lär man ha fattat beslutet att inte färdigställa någon modul med den fjädringen. Rent tekniskt så borde det ju inte vara omöjligt om man bara vill eftersom EMP2 ju har samma typ av hjulupphängningar som PF3 använder för C5 och C6. Det minsta man behöver är att modifiera fjäderbenet (och självklart justera geometrin i övrigt för att göra bilen körbar) enligt min lekmannamässiga bedömning. Det som utmärker EMP2 är ju att den genom sin uppbyggnad av olika standardmoduler som kan konfigureras på olika sätt för olika typer av fordon, och på så sätt täcker samma spännvidd som PF2 och PF3. Den stora förändringen är dock att strukturen på bottenplattan är smartare utformad så att den är både starkare, lättare och medger en bättre utrymmeseffektivitet. Förbättringen är ju påtaglig på de modeller som ersätter gamla PF2-produkter.

  4. Georges Petreas said, on 12/07/2014 at 12:08

    Den visade designen på bilderna (om den har något med verkligheten att göra :-) är snygg och ser modern ut. Den bakre dörrstolpen var dock bättre på översta fotot. Bilen ser längre ut och den har ett bättre ”flyt”. Din justering gör att linjeföringen från främre stolpen och bakåt får ett abrupt slut innan den bakåtlutade designen återvänder igen. Det är bara min lilla åsikt.

    Jag hoppas dock att man tar sitt förnuft tillfånga m a p fjädringen. Jag har kört Citroën sen 1980 (är inne på min 8.e bil) och det finns en viktig anledning – komforten. Visst kan elektroniskt reglerad fjädring vara ett intressant alternativ, men om man inte lyckas med konststycket att uppnå lika bra (eller bättre) komfort än jag har idag i C5.an så kommer åtminstone jag att ta in även andra bilmärken i min utvärdering inför nästa bil.

  5. Allt om Citroën said, on 25/07/2014 at 22:10

    Jag tror varken den övre eller den undre bilden ligger alltför nära det som kommer bli nästa C5. Vi får se ifall det blir någon över huvud taget.

    Av de senare Citroënbilar jag kört kan jag notera att det verkar som att Citroën lärt sig efter DS5; alla nya modeller har även med skruvfjädring mycket bra komfort. Jag var ute med C5 Crosstourer nyligen och noterade att det fanns en hårdhet vid körning över små ojämnheter som inte var alltför behaglig, och att systemets bästa finess är själva nivåregleringen. Har dock kört vanliga C5 och inbillade mig att den inte uppförde sig så här. Håller på att undersöka saken just nu.

  6. Georges Petreas said, on 25/08/2014 at 17:02

    Nackdelen med dagens automatiska, adaptiva fjädring är att det (enligt min erfarenhet) tar ett tag innan fjädringen går över till en mjukare gång (när vägunderlaget börjar bli dåligt). Det betyder att de första ojämnheterna känns stumma om man kört på en bra asfalterad väg tidigare (och framför allt om man kört i lite högre hastighet). Efter ett tag på dålig väg tycker jag att automatiken hittar ett mjukare fjädringsprogram som sväljer ojämnheter bättre. Det optimala hade kanske varit en proaktiv fjädringsautomatik med censorer som läser av vägen och anpassar fjädringen innan vägunderlaget förändrats. Har för mig att jag läst någonstans att denna automatik inte är science fiction och att Citroën själva funderar på en sådan (osäker dock om det var i kombination med gas/vätskefjädringen eller med en elektroniskt styrd skruvfjädring. Det är kanske modellen om Citroën väljer att överge hydrauliken.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: