A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Ny PSA-chef skall rensa i modellfloran till 2022

Posted in Varumärket Citroën, Varumärket DS by Peter H Svensson on 16/04/2014

Carlos Tavares

(Paris)

PSA Peugeot Citroën kommer att reducera sitt utbud från dagens 45 modeller till 26 för hela den globala marknaden till 2022. Eftersom siffran 26 inte är ett ungefärligt värde torde den nye PSA-chefen Carlos Tavares ha en ganska exakt plan över vilka av dagens modeller som skall ersättas och vilka som kommer försvinna för evigt.

PSA kommer under nästa årtionde bestå av tre varumärken; Peugeot, Citroën och DS. Fördelningen av modeller mellan dem är inte exakt angiven, men uppgifter i fransk press gör gällande att DS kommer med 6 modeller och skall bli koncernens motsvarighet till tyska Audi (men med stark orientering mot den kinesiska marknaden). Huvuddelen av nedskärningen består i att lokala bilmodeller skall ersättas av globala. Frågan är om denna princip kommer följas helt slaviskt eftersom ett stort antal av de ”lokala” modellerna utgörs av modeller som tagits ut ur produktion i Europa, som t.ex. ZX i Kina och första generationen av C3 som fortfarande byggs i Sydamerika.

Med tanke på att DS skall bli ett självständigt bilmärke är det rimligt att utbudet kommer ligga på c:a 7 modeller. Idag presenterades SUV-crossovern DS 6WR som blir den femte modellen i utbudet. Men vi vet att till nästa år kommer även en kompakt 5-dörrars halvkombi samt en 4-dörrars limousine som ersätter dagens C5-modell. Redaktörens tips är att dagens DS4 och DS5 inte ersätts med motsvarande karosstyper, utan blir ”audi-fierade”. Inte ens namnen torde komma återanvändas, utan istället följa den nya ordningen med DS som självständigt namn följt av siffra för position i utbudet och bokstavskombination för karosstyp.

Peugeot lär nog vilja stå för hälften av koncernen modellutbud, vilket gör 12-13 modeller till år 2022. I dagsläget byggs minst tre personbilar tillsammans med Citroën; C1/108, C-Elysee/301, Berlingo/Partner. Hur Tavares räknat dessa framgår inte. De nylanserade småbilarna som byggs tillsammans med Toyota kommer sannolikt att vara i produktion 2020. Nästa Berlingo/Bartner kommer säljas som Opel 2016/2017.

Citroën kommer sannolikt färre antal modeller att marknadsföra. Enligt Tavares kommer man att slopa modeller som befinner sig i alltför små nischer samt modeller som är utsatt för alltför intensiv konkurrens. PSA är ganska unika i sin defensiva modellstrategi, jämfört med konkurrenten Volkswagen som gör motsatsen och utökar modellfloran över hela koncernen (om än medelst en hel del badge engineering). Av Citroënchefen Frederic Banzét vat vi att dagens C4 och C4 Cactus kommer få en gemensam ersättare. Och dagens C5 ersätts med en DS-modell.

Så hur kan vi förvänta att Citroëns modellutbud kommer att se ut år 2020?

  • C1 är fortfarande kvar. Tavares vill att samarbetet med Toyota fortsätter.
  • Generation III av Citroën C3 har nämnts av folk som har insyn hos Citroën. Enligt dessa uppgifter handlar det om att man behåller bottenplatta och karosstruktur samt storlek, men anställer en enklare stil över karossytan och interiören. Det finns också en uppgift om att man alternativt kommer använda dagens Peugeot 208 och anpassar karossen till Citroëns formspråk, men utan att bli en förminskad C4 Cactus.
  • C3 Picasso kommer i MkII att bli en Opel Meriva-baserad crossover-MPV tillverkad i Spanien, men är inte aktuell förrän till 2016.
  • C4 MkIII har vi redan fått veta blir en gemensam ersättare till C4 Cactus (sannolikt just under 2020).
  • C4 Picasso och Grand C4 Picasso bör nog kunna se sina ersättare till 2020, men frågan är om Tavares räknar dem som två eller bara en modell; blir det rent av en enda gemensam ersättare?
  • Berlingo i personbilsutförande är aktuell till 2016. Någon ersättare till Nemo har inte nämnts ännu mer än att Tavares vill fortsätta samarbeta med Fiat (utan att ange vilka modeller).
  • Dagens C5 kommer ersättas av en DS-modell. Tavares uttalande om att man skall lämna marknadssegment som är ”överbefolkade” är lite oroande för den som hoppas kunna köpa en bil med C5-skylt på bakluckan. Samtidigt så bör man notera att Banzét också gett uttryck för att man undersöker möjligheterna med en modell i övre mellanklassen enligt Cactus-filosofin. Lägger man därtill att det idag är ett glapp mellan C4 och C5 är det troligt att Citroën tar fram en praktisk halvkombi på kring 4,5-4,6 m totallängd och längsta axelavståndet som rival till Skoda Octavia.

Modeller som inte kommer förnyas är C-Zero och C4 Aircross eftersom dessa baseras på bilar från Mitsubishi. Med den nya EMP2-bottenplattan har PSA redan en teknisk bas för SUV-modeller med HYbrid4-drift. Både Peugeot och DS har var sitt projekt på gång, troligtvis bortom 2017 för DS 8WR. Då skall dessutom PSA-koncernen gå med vinst igen, enligt Carlos Tavares ”Back in the race”-program.

Det blir intressant att se hur Citroën skall hantera uppgiften att bli ”global” med sitt modellutbud. På den viktiga kinesiska marknaden är det 4-dörrars sedaner som säljer bäst, vilket inte är den typiska karossformen för det märket. Samtidigt vill den nya delägaren Dongfeng att Citroën skall behålla sin approach som ett exklusivare alternativ. Enligt uppgift har Dongfeng gjort tummen ner för C4 Cactus, och man vill att Citroën ”C” skall konkurrera mot DS som ju byggs av konkurrenten Chang’an. I Sydamerika efterfrågas bilar med pseudo-sportig attityd (tuffa spoilers men medelmåttigt starka motorer). Kanske lyckas man lösa det genom kosmetiska modifieringar.

Även om det för en Citroën-vän känns hårt att märket tvingas till denna omfattande nedbantning så kvarstår ändå det faktum att omställningen är nödvändig. För ett företag som blöder är det nödvändigt att anpassa det till verkligheten. Visserligen skulle man kunna sälja fler bilar genom en rik modellflora, vilket är VW:s strategi. Men PSA Peugeot Citroën har helt enkelt inte råd att utveckla och tillverka över 40 modeller.

Videointervju med Carlos Tavares om ”Back in the race” finns här. Karln talar engelska.

//Peter H Svensson

UPPDATERAT:

Bild från intern presentation. Mellan 2018-2022 kommer hälften av Citroëns utbud att försvinna.

back in the race

 Ja, ja. En gång i tiden
bestod Citroëns utbud
bara av 2CV, AX, BX och
CX. Och då såldes inte
2CV hos de svenska
åter försäljarna…

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fredde said, on 19/04/2014 at 21:36

    Inte ett ljud om gashydraulisk fjädring……. Det är nog kört grabbar…….

  2. Allt om Citroën said, on 20/04/2014 at 18:25

    I alla fall det system som finns idag. Men att Citroën arbetar på ett nytt system är bekräftat. Bara att hålla tummarna för att det blir ett system som introduceras på fler modeller än enbart de största/dyraste.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: