Premiär för DS 6WR (Made in China)
(Paris)
Citroën har släppt en officiell bild på DS 6WR, en framhjulsdriven SUV med måtten 4,55 m (längd), 1,86 m (bredd) och 1,61 m (höjd) samt ett axelavstånd på 2,73 m.
Inte någonstans i pressmeddelandets text nämns varumärket Citroën, och inte heller är den franska biltillverkarens legenadriska logotyp synlig på karossen. Bilen kommer att byggas i en med Changan samägda fabrik i Shenzhen, men pressmeddelandet nämner att DS 6WR är formgiven i Paris, huvudstaden för lyx och mode.
Under motorhuven kommer två bensindrivna motoralternativ erbjudas; e-THP 160 respektive THP 200 (båda försedda med twin scroll-turbo), kopplade till en 6-stegad automatväxellåda. De främre 19-tumsfälgarna drivs runt med assistans av Grip Control-systemet som skall ge optimala vägegenskaper trots att DS 6WR saknar fyrhjulsdrift.
Citroën meddelar att man inte fattat något beslut om att exportera DS 6WR till Europa. Om så skulle ske måste den även få ett dieselalternativ.
//Peter H Svensson
DS 6WR (made in China) …..for China!
Har Citroën kvar något kontor i Frankrike, eller har man flyttat allt österut?
Inte mycket nuförtiden som handlar om ”ickekinesiskt”.
Intressant är att praktiskt taget alla bilder på de kinesiska bilarna visar bilar med öppningsbar taklucka, så även DS 6WR. I Frankrike har PSA fått för sig att det duger med ett fast glastak.
Citroën visade ju bara för några veckor sedan upp flera nyheter för den europeiska marknaden. Det var på Geneve-mässan. Modeller som nya C4 Cactus och nya C1. Inget Kina i det. Plus att Citroën i höstas hade en stor lansering av C4 Picasso II och C4 Grand Picasso II. Inget Kina i det heller. Så jag tycker det är rätt orättvist att ifrågasätta om Citroën har ett kontor i Frankrike…
Det är mycket Kina nu därför att det är en aktuell bilmässa i Kina. För några veckor var det mycket Europa för att det var dags för en bilmässa i Géneve. Och till hösten är det Europa igen för då är Paris-mässan, i Oktober.
När det gäller öppingsbar taklucka så kan flera av Citroëns modeller beställas med öppningsbar taklucka i Europa, så jag förstår inte problemet. Det är ju bara att kryssa för det i tillbehörslistan. Det finns att beställa!
Nej R, av PSA:s hela utbud kan man idag endast få öppningsbar lucka på C5 och 508, i båda fallen endast i sedanutförande.
Min kommentar om ”kontor” var väl något ironisk men om du tittar på historiken av detta utomordentliga forum, för det senaste året, så dominerar informationen om vad som händer i Kina och andra utvecklingsänder och som, i alla fall på kort sikt, inte berör oss här i västvärlden, frånsett att det kan vara intressant att läsa om vad som händer.
Dette er en interessant site , og som gammel Citroën-fan følger jeg med.
Hvor tok Hydractive vegen ?
Og hvor tok design-DNA´et vegen ?
Den siste ” Paddan” var vel C6, mycket vacker ( for å si det på svensk )
Glad påsk:-))
Den snyggaste Citroën är DS5, men den har inte lyckats lika bra i Kina som man önskat. Kineserna gillar inte designen. Kinesisk smak gällande bilar och europeisk smak skiljer sig åt. Vill man sälja i Kina får man anpassa sig till den lokala marknaden, och DS6 är just en sådan anpassning. Den är inte tänkt för Europa, den är inte designad för Europa.
–> Jostein
Hydractivefjädring är inte aktuellt för DS 6WR eftersom den sannolikt är baserad på bottenplattan PF2. Jag blev lite förvånad över att man inte ens presenterade HYbrid4.
Hydractive kommer att försvinna från vanliga C5 också. Exakt när vet jag inte.
–> R
Jag instämmer. DS5 är en supersnygg cittra, skitkul att köra på kurviga släta landsvägar. Men inte rolig när vägen blir gropig. Inte med mina preferenser i alla fall.
//Peter
Men grabbar…! DS5 är ju ingen cittra! Det är något helt annat. Jag är glad att portugisen som fick sparken från Renault och nu basar för PSA, förpassar skapelsen till DS-gruppen, det hedrar honom.
En riktig Citroën som är ”skitkul att köra på kurviga landsvägar” OCH när vägen blir gropig är Xantia Activa med V6-motorn. Så är en riktig Citroën skapad.
Njae, jag tyckte faktiskt att Xantia Activa var ganska fast i hullet den med. Föredrar faktiskt GS:en, även om den hade… få se, var det en tredjedel av Xantians motorresurser… ;-)
Designmässigt är DS5 något av det häftigaste Citroën gjort på år och dar, en framtida klassiker. Skulle visserligen välja C6 för komforten, men ändå.