A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

C4 Cactus erbjuds även utan takrails

Posted in C4 Cactus by Peter H Svensson on 11/03/2014

(Madrid)

Förserietillverkningen av C4 Cactus är igång, och än så länge är det samma utförande som vi sett i pressmaterialet som rullar av fabriksbanden i Madrid. Dock kommer snart en till variant presenteras som kommer fungera som instegsmodell och lockbete, i alla fall på prislistan. Den kommer medtrafikanterna känna igen på avsaknaden av takrails.

C4 Cactus VTi Start 74 vit2

 

Svenska priser på C4 Cactus kommer kungöras inom kort. Sverige ligger med som en prioriterad marknad där man tror att den nya bilmodellen har möjlighet att bli en stor succé även om C4 Cactus kommer långt ifrån att vara en ”lågprisbil”. Aktiviteter för modellens lansering kommer att ske i mitten av juni.

//Peter H Svensson

UPPDATERAT:

C4 Cactus VTi Start 74 vit

Citroën Sverige AB har berättat för Vi Bilägare att den billigaste versionen av C4 Cactus kommer kosta omkring 140’000 kronor när den lanseras, men det rör sig om en variant som har lägre utrustningsnivå. Det bör vara den variant som beskrivs i gårdagens utgåva av denna artikel med avsaknad av takrails och sannolikt utan ”lyxutrustning” som air-condition och hill-startfunktion. En mer konventionellt utrustad variant går på runt 150’000 kronor, även om prislistan näppeligen stannar vid det. C4 Cactus skall attrahera breda kundgrupper som kan stå ut med att bilen inte är byggd för att använda 200-hästars sporttrimmade motorer men ändå vill ha bekvämligheter som parkeringsassistans, navigationssystem, klimatanläggning, digitalradio, regnsensorer, etc. I praktiken alltså detsamma som en vanlig C4. Fast till en lägre kostnad.

//Peter H Svensson

Annonser

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thomaseron said, on 12/03/2014 at 15:32

    Lite dyrare än jag hoppats på, men verkar ändå vara ett helt ok pris. Vi får se när de är lanserade på riktigt. :)
    Misstänker att de har fått mycket positiv feedback på denna, och därför håller priset lite högre.

    Förhållandet euro->kronor verkar vara ungefär 10:10 på Cactus, medan andra modeller är relativt sett billigare. Grand C4 Picasso exempelvis börjar ju på 199 000 i sverige, men kostar 24 000 euro i frankrike…

  2. Allt om Citroën said, on 13/03/2014 at 19:44

    Ja, det ser ut som att Citroën Sverige AB har en udda växlingskurs för Euro, men det är bara skenbart. I Sverige börjar man utbudet med en modell som heter LIVE och kostar 15’200 Euro i Frankrike. Där finns en version där motorn bara ger 75 hk.

  3. Micke H said, on 13/03/2014 at 21:35

    ……..”Där finns en version där motorn bara ger 75 hk.”
    Ja redaktören, det är inte mycket, närmare bestämt inte mer än vad motorn i DS19 hade när den lanserades.
    En stor, (5 m lång, hjulbas 3,13 m) snabb långfärdslimosin! Tiderna förändras uppenbarligen!

  4. Allt om Citroën said, on 15/03/2014 at 14:32

    Ja, och då hade DS19 75 hk SAE. C4 Cactus har 75 hk DIN. Så den bör om jag inte tänker helt galet vara starkare än DS-motorn trots samma hästkraftsantal (jag vill minnas att SAE mäts med en naken motor, medan DIN inkluderar generator och andra effektslukande tillbehör. Skulle vara trevligt om Citroën byggde en sån där långfärdsvagn igen med låg vikt men långt axelavstånd och en supersnål motor. Vore underbart om man kunde åka Stockholm-Hamburg utan att behöva tanka på vägen. Om man nu skall åt det hållet…


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: