A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

l’Auto-Journal skissar fram DS X7

Posted in El-/hybridfordon, Varumärket DS by Peter H Svensson on 07/03/2014

DS X7 Auto Journal mar 2014

(Paris)

Bilsalongen i Geneve har en deltagare som vi inte kommer att se många exemplar av på vare sig svenska eller ens franska vägar. Bilen heter DS 5LS och är en 4-dörrars sedan baserad på bottenplattan PF2 (DS4/DS5). I höst kommer ytterligare en modell baserad på denna konstruktion lanseras, troligtvis under namnet DS X7. F.n. är den blott känd under projektnamnet B754 och förväntas få samma drivlina som DS5.

Nu har den välinformerade franska biltidningen l’AutoJournal publicerat en skiss på hur DS X7 kommer att se ut. Trots att DS är sprunget ur Citroëns premiumsortiment är de kinesiska modellerna tämligen konventionella med tanke på rådande mode inom bildesignen. Stigande veck längs karossidan är kutym på var och varannan ny bil sedan något år tillbaka här i Europa, men av att döma utifrån flera nyheter vid mässan i Schweiz ser det ut som att två trender utkristalliserats; den ena där karossvecket sektioneras och integreras till bågar (som på DS4) eller vågor (nya Renault Twingo), och den andra trenden där vecken slätas ut eller tas bort (C4 Cactus, Audi TT). Sett ur detta perspektiv framstår skissen i Auto-Journal som om kommande DS X7 vore en bil som väntar på sin avlösare. Förklaringen torde finnas i att bilen i huvdsakligen, eller kanske enbart, skall säljas i Kina. Här har dessa karossveck inte fått sin exklusiva prägel helt urvattnad, och de flesta nya modeller som lanseras i det landet ser ut som kopior av europeiska bilar från början av förra årtiondet. Den ifjol introducerade DS5 säljer inte helt enligt utsatt försäljningsnivå, och ansvariga för DS-märket i Kina anser att modellen har alltför extravagant design. Därav den mer konventionella DS 5LS och snart även den närbesläktade DS X7.

Dessa omständigheter är nödvändiga att beakta eftersom PSA Peugeot Citroëns ledning sagt att vägen framåt till god lönsamhet är att skapa modeller som är gångbara på hela den globala marknaden. Om DS5 inte går hem i Kina – vad motiverar i så fall Citroën att utveckla en värdig ersättare till denna för den europeiska kundkretsen som är betydligt mer förtjusta i kittlande design, om man nu samtidigt skall tillfredställa kinesernas smak? Detta är sannerligen en intressant utmaning för företagets formgivare!

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: