A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Premiär för Citroën C1 Airscape

Posted in C1 by Peter H Svensson on 24/02/2014

Citroen-C1-2014-airscape_5

(Paris)

Minns ni den läckra konceptbilen Citroën Airscape från hösten 2007 som var en cabrioletversion av den då blivande C5? Tyvärr lyckades Citroën aldrig att sätta den i serieproduktion, men man har inte glömt bort namnet. Nu när generation två av stadsbilen C1 lanseras vid bilsalongen i Geneve återanvänds namnet Airscape, åtminstone till den version med elektriskt tygtak. Tre tygfärger kommer erbjudas till taket; rött (bilden), grått och svart.

Citroen-C1-2014-airscape_6

Precis som för generation 1 kommer C1 erbjudas i 3- och 5-dörrrars utförande. Konstruktionen är gemensam med Peugeot och Toyota, men respektive designteam har fått jobba fritt med att gestalta frampartiet på det egna märket. Citroën har valt att knyta an till C4 och C-Elysée (kylargrillen) och  nya C4 Picasso och C4 Cactus (ljusarrangemang) samt C3/DS3 (A-stolpen).

Citroen-C1-2014-airscape_7

Första generationen av C1 var spartansk där listan över extrautrusning omfattade bl.a. varvräknare. I generation två kommer fler tillval; automatisk klimatanläggning, hill start-funktion, backningskamera och 7-tums petskärm och hands-free för telefonen.  Styrservo har varit standard på alla utom instegsmodellen, vilket vi kan vänta oss i den svensksålda bilarna liksom antisladdsystem. Nya C1 kommer levereras med 6 airbag. Trots mer utrustning har man lyckats sänka vikten med ungefär 40 kg. C1 blir även nyckellös. 3-dörrarsvarianten kommer erbjudas med tvåtonslack.

Citroen-C1-2014-3door_1

Under motorhuven återfinns den tidigare 1,0-liters 3-cylindriga bensinmotorn på 68 hk som härstammar från Daihatsu via Toyota (enligt fransk press); däremot kommer ett nytt motoralternativ som hämtas från Frankrike – den 82 hk Puretech-motorn på 1,2 liter (samma antal cylindrar). En nyhet är att motorerna kan utrustas med Stop&Start-funktion. Även robotiserad automatväxel kommer att erbjudas. Bränsleförbrukningen hamnar på 4,3 liter/10 mil (förra C1 drog 4,5).

Citroen-C1-2014-3door_2

C1 behåller behåller sina kompakta mått. Längd: 3,44 m (+2 cm), bredd: 1,63 m (+1 cm), höjd: 1,45 m (-2 cm). Lasturymmet ökar till 196 liter med uppfällt baksäte (utan reservdäck; 180 liter med) och 750 liter med nedfällt. Med svängradie på 9,6 m kommer C1 förbli smidig i stadstrafiken (10,0 m med 15”-fälgar). C1 Airscape med öppningsbart tygtak ger en 80 x 76 cm stor öppning mot himlen. Bilen kommer att stå på 14-tumsfälgar på den billigaste versionen, och 15-tums lättmetallfälgar på de dyrare (bilden). Däck med lågt rullmotstånd är standard på alla versioner.

Nya C1 kommer att börja säljas i Frankrike från och med maj, och den svenska premiären lär inte dröja långt efter det,

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: