A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

DS blir eget varumärke även i Europa?

Posted in Business by Peter H Svensson on 21/02/2014

(Paris) 

Den nytillträdde chefen för PSA Peugeot Citroën, Carlos Tavares, utesluter inte att ”DS” kan bli ett självständigt varumärke vid sidan av Peugeot och Citroën, såsom man gjort i Kina. Målet är att etablera DS i samma premiumsegment som VW-koncernens Audi, men man kommer inte vara där förrän en bra bit in i 2020-talet. Det kommer att kräva att DS får en mer självständig teknisk plattform (om än att dessa modeller även fortsättningsvis skall dela bottenplattor med koncernens övriga bilmodeller).

Vägen dit kommer att kräva en del offer. Modellfloran inom hela PSA Peugeot Citroën måste beskäras. Marknader med liten försäljning kan inte administrera koncernens hela produktkatalog. Allt fler modeller måste också vara gångbara på olika kontinenter; här vill Tavares hitta en formel för produkter som kan säjas i samma utförande i både Ryssland, Asien och Sydamerika. Färre – eller till och med inga – specialmodeller skall utvecklas för lokala marknader. Detta kan erfordra att man utvecklar en ny bottenplatta avsedd för lågprismodeller för hela världen. Samtidigt måste man komma bort från att rabattera bilarna för att kunna få dem sålda, menar Tavares som från och med sista mars tar över hela ansvaret för koncernen efter avgående Philippe Varin.

//Peter H Svensson

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 23/02/2014 at 16:42

    DS, ett eget varumärke

    När Citroën nu fasar ut sitt avancerade hydropneumatiska fjädringssystem med elektronisk styrning, är det naturligtvis riktigt att marknadsföra DS-serien som ett eget varumärke.

    Detta för att de nya, så kallade, ”exklusiva” modellerna inte skall sammanblandas med de exklusiva, riktiga, Citroënbilarna, från den tidsperiod då ”Créative Technologie” handlade om annat än hur mycket krom man kan hänga på.

    En sådan manöver skulle visa att PSA-ledningen har en hög moral!

  2. Allt om Citroën said, on 24/02/2014 at 21:37

    Ja, jag har faktiskt funderat lite på hur mycket reson det finns i PSA:s strategi. Helt klart behöver de dela upp segmenten och nischerna mellan varandra eftersom alltför få köper fransmännens bilar. Fortsätter man i den riktning som man tagit med DS 5LS så är jag i och för sig inte ledsen om Citroën gör något vettigt av ”Citroën” och återuppfinner bilmärket.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: