A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Fler bilder på Citroën C4 Cactus – inklusive instegsmodell

Posted in C4 Cactus by Peter H Svensson on 06/02/2014

C4 Cactus 5fevr 0

(Paris)

Den nyligen presenterade C4 Cactus kommer att lanseras i minst två olika utrustningsnivåer, där det gula exemplaret till höger på översta bilden representerar toppversionen och de två övriga standardversionen.

C4 Cactus 5fevr 00

Några fullständiga tekniska specifikationer på den nya modellen har inte redovisats ännu, men Citroën låter avslöja att längden är 4,16 m och bredden 1,79 m, vilket gör att den hamnar mitt emellan C4 och C3. Citroën bekräftar också att den inte är baserad på den nya bottenplattan EMP2 utan istället en på en ”optimerad plattform”, troligtvis samma förlängda PF1-bottenplata som används till C-Elysée. Jämfört med C4 är C4 cactus omkring 200 kg lättare (1.2 VTi väger bara 965 kg).

C4 Cactus 5fevr 01

Den stötupptagande Airbump är tillverkad av polyuretan som är det met lämpliga platsmaterialet för utomhusbruk samtidigt som det tål stötar och har stor härdighet mot olja och bensin. Under motorhuven kommer man att återfinna 3-cylindriga bensinmotorer på 82 hk (VTi) och 110 hk (THP) samt fyrcylindriga dieselmotorer, där den dyraste versionen får högsta miljöklass med BlueHDi-teknik.

C4 Cactus 5fevr 02

C4 Cactus bagageutrymme ligger också storleksmässigt mellan C3 och C4 med sina 356 liter.

C4 Cactus 5fevr 03

Den nu serietillverkade verisonen av C4 Cactus behåller det specialformade glastaket som visades på konceptbilsversionen i höstas.

C4 Cactus 5fevr 04

Digitaliseringen av förarmiljön tar ett steg framåt i och med introduktionen av C4 Cactus. Eftersom marknadsavdelningen inte vill definera modellen som en lågprisbil, utan hellre vill locka köparna med enkel grundkonstruktion men med attraktiv utrustningsnivå har man valt att använda pekskärmar i största möjliga mån.

Design för designens egen skull finns också representerat i C4 Cactus som den Citroën den är. Framstolarna är formade som en soffa (i versioner med automatväxlelådan ETG enligt uppgift) även om det fortfarande bara kan sitta två personer där. Därför är handbromsspaken formad så att den passar in i denna layout.

C4 Cactus 5fevr 05

Citroën presenterar en nyhet för märket i den nya modellen. Passagerarairbagen är monterad i taket, vilket frigör utrymme för ett rymligt handsfack. Systemet kommer troligtvis från TWR, men den uppgiften är inte bekräftad ännu.

Med ETG-automat växlar man manuellt med paddlar. Växelspaken är ersatt med tryckknappar för D, N och R. Notera att P inte finns.

C4 Cactus 5fevr 06

Med ett axelavstånd på 2,61 m lyckas man erbjuda ännu bättre utrymme i baksätet än för C3. Dock verkar utformningen av dynorna vara av något lägre standard jämfört med C4 utifrån vad man kan döma av bilden.

Exteriört har C4 Cactus ett formspråk som anknyter till SUV-bilarnas design, men med avrundade hörn har den en mindre aggressiv framtoning. Dessutom har man begränsat höjden till 1,48 m vilket ger karossen lägre luftmotstånd.

Prisbilden påstås ligga vid 14’500 Euro för den enklast utrustade modellen. Citroën uppger att total driftskostnaden för modellen sänkts med upp till 20% jämfört med bilmodeller i motsvarande storlek. Lägre bränsleförbrukning och billigare service (i kombination med serviceabonnemang).

//Peter H Svensson

Annonser

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. R said, on 06/02/2014 at 14:29

    Det finns mycket jag gillar – yttre och inre design, färgval och ”knappautomat”. :) Det som jag är lite besviken på det är att bilen är så liten. Jag undrar, varför heter den C4 när den verkar ha mer gemensamt med C3? (närmare C3 i storlek, samma motorer som C3 och Peugeot 2008, plattformen verkar vara en justering av samma etc.) Jag hade hoppats på att den skulle vara lite större, närmare C4.

  2. Thomaseron said, on 06/02/2014 at 15:20

    Ja, den hade gärna fått vara lite större, men den är ändå klart större än C1an jag har nu. :-)
    Designen har jag inga synpunkter på, alls. Tycker den ser riktigt tuff ut. Frågetecknet är konforten i baksätet bara…

    Inte fel att den verkar gå att få som miljöbil heller! :-)

    Finns det någon uppgift ännu om Sverigepremiär?

  3. Allt om Citroën said, on 06/02/2014 at 15:38

    Nej, jag har bara hört att fransmännen skall få den till sommaren och engelsmännen till hösten.

  4. Fredde said, on 10/02/2014 at 07:37

    Lite konstigt också om det inte skulle komma en fyrhjulsdriven version. Det hade passat på den tycker jag. Knappautomat……gissa om DET kommer att krångla…….. :-)

  5. Allt om Citroën said, on 11/02/2014 at 12:21

    Ja, om Citroën köper samma sorts knappar som jag har till min DVD-fjärrkontroll är det kört. Eller slutkört… ;-)

    Det kan ju tänkas att Dangel sätter fyrhjulsdrift på C4 Cactus. Nu tror jag inte att de jobbat med PF1-bottenplattan, och jag vet inte om deras fyrhjulsdrift är kompatibel med den befintliga växellådan. Man jag kan bara uppmuntra dem ifall de vill prova! :-)

    Nu påstås ju att Citroën/Peugeot vill satsa på AirHybrid-systemet, och det talar emot att man kommer anpassa sin kommande EMP2-bottenplatta till HYbrid4-drift. Men å andra sidan vore det dumt att låta bli att göra den investeringen om man nu vill kunna samarbeta med Dongfeng i Kina (där elbilar är mer vanliga).


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: