A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Officiella bilder på Citroën C4 Cactus

Posted in C4 Cactus by Peter H Svensson on 04/02/2014

citroen_c4_cactus_1(Paris)

Citroën presenterar nu sin SUV-liknande version av C4 Cactus. Eller rättare sagt; i morgon kommer man att presentera den helt nya modellen som inte ersätter någon tidigare.

citroen_c4_cactus_2Sannolikt kommer man att betrakta C4 Cactus som en utmanare till lågpris-SUV:en Dacia Duster, men Citroëns version är inte en terrängbil i ordets äkta bemärkelse, utan snarare en kompaktklassmodell med attityd byggd på enklare och billigare teknik.

citroen_c4_cactus_3

Formgivningen utvändigt har inslag från andra modeller i Citroëns C-utbud, bl.a. C4 Aircross och nya C4 Picasso samt DS3 med sin hajfena. Interiört andas stilen 1970-tal.

citroen_c4_cactus_4

C4 Cactus är långt ifrån den snikbil motorpressen siat om.

citroen_c4_cactus_5

Mer information följer under premiärdagen 5 februari.

//Peter H Svensson

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fredde said, on 05/02/2014 at 05:07

    Den är ju hyfsat snygg i gult….men designmässigt kunde den lika gärna ha hetat KIA……… :-)

  2. Thomaseron said, on 05/02/2014 at 09:00

    Kul att så pass mycket följde med från konceptet till den färdiga produkten! :-)

  3. R said, on 05/02/2014 at 22:52

    Väldigt stora hjul tycker jag, är det 18″ ? Kanske en synvilla. Svårt säga.
    Men jag gillar designen. En funkis, vågad, speciell. Retro och modern samtidigt.

  4. Allt om Citroën said, on 06/02/2014 at 14:12

    Med tanke på att KIA haft en europeisk designchef i flera år så är jag inte förvånad över att man gör den liknelsen.

  5. Allt om Citroën said, on 06/02/2014 at 14:13

    Det tycker jag också. Fast jag är lite besviken över att C4 Cactus inte blev som den där spionbilden jag lade upp för ett par år sedan.

  6. Allt om Citroën said, on 06/02/2014 at 14:14

    Jag har inte Photoshop, men om du tänker dig de svarta skärmbreddarna i samma kulör som lackeringen så föreställer jag mig att hjulen ser ganska normalstora ut.


Kommentera

