l’Argus – så ser förarmiljön ut i nya C4 Cactus
(Paris)
Ännu en (Photoshop-)bild på kommande Citroën C4 Cactus har distribuerats via den franska biltidingen l’Argus. Denna gång får vi ett smakprov på interiören av C4 Cactus med manuell växellåda. Utropstecken: Knapp för start och stopp. Växelspaken hänger på instrumentbrädan. Passagerarairbag placerad i taket. Plattskärm för att hålla chipspåsen på plats på instrumentbrädan. Soffliknande layout av framstolarna. Frågetecken: Var är blinkersspaken? Varför HybridAir-systemet på displayen?
Dock får jag erkänna att ”vill ha”-faktorn åkt upp ett par snäpp nu. Den 5 februari får vi se om l’Argus spekulerat nära den riktiga versionen av C4 Cactus.
//Peter H Svensson
Mycket snygg och aptitlig och känns väldigt mycket Citroën! Hade kunnat bli ännu mer Citroën om LCD-panelen med instrumenten hade flyttats närmare mitten. :) Eller närmare framrutan och ratten blev mindre, som en variant på Peugeot i-cockpit. Förvånande med manuell växellåda och soffa fram, som jag förstod det så skulle det bara gälla versionerna med automatlåda. Men ok, detta är ju fortfarande en skiss och spekulation.. Jag hade gärna sett att Citroën återgått till ”burkar” med blinkers-vippa på vänstesidan, det går inte att utröna av bilden – kan ju döljas bakom rattekern men det är nog önsketänkande. Färgsättning och stil får mig att tänka på 70-talet och det känns bra, retro liksom Trazan och Banarne och designade snurrfåtöljer i mellangrått, kromad fot och heltäckningsmattor…
Det är enkelt att förklara varför det är AirHybrid-systemet på skärmen, för de har tagit grundbilden från konceptbilen och på den var AirHybrid på skärmen :) Sen har de photoshoppat ovanpå den bilden…
Men förhoppningsvis innebär detta att AirHybrid börjar bli färdigt för produktion snart och jag ser gärna systemet i en C4 Cactus, men knappas troligen redan i sommar utan mer som 2015 års modell tidigast om ens det?
Instrumentens LCD och innehåll tycks identisk med C3 Picasso. Är den genombelyst på baksidan också?
Ser dock väldigt grunt ut, ingen ”mössa” som solskydd kring instrumenten. Kan det fungera? På C3 Picasso är LCD-panelen inte lika grund utan har visst skydd runtomkring.
Ja, jag misstänker att det är många pensionärer som kommer gilla den här bilen och minnas sina glada ungdomsdagar.
Jag har liknande hastighetsmätare på min C4 och den fungerar perfekt, nej till och med utomordentligt perfekt i alla ljusförhållanden. Ett plus ifall Citroën placerar displayen i linje med förarens ansikte för nu har till och med jag nått åldern då det känns jobbigt att titta snett.
Äsch jag har långt kvar till pension. :) Detta kan bli min nästa bil.
Tittar jag på l’Argus bilder så verkar det som att den har delad baklucka, som Peugeot 3008? Alltså att man fäller ner vid registreringsskylten och det ovanför går upp som vanligt.
Jag tror inte att bakluckan tvådelad. Dels borde det innebära att konstruktionen blir dyrare, dels därför att jag inte ser en nedre baklucka på de maskerade spionbilderna. De nedre hörnen på den riktiga bilens baklucka är snedställda och går inte alls i samma linje som på Argus teckning.
Imorgon ska det vara premiär, om vi är rätt informerade. Ska bli mycket intressant att få veta alla detaljer som exempelvis om den blir förhöjd, vilket vore riktigt coolt, samt hur designen blir till slut, pris, tillgång med mera. :-)
Jag tror inte att vi kommer få veta de svenska priserna, men för den franska marknaden kommer man nog säkert inom kort berätta vilken nivå C4 Cactus skall ligga på. Ytterligare en bild som kom idag skvallrar om att takrails kommer med.