A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

AutoPlus: Citroën DS6 till september 2015

Posted in DS9 by Peter H Svensson on 27/01/2014

(Paris)

Den franska biltidningen AutoPlus har publicerat en PhotoShop-bild som uppges vara tidningens tolkning av hur kommande Citroën DS6 kommer att se ut när den lanseras hösten 2015 i tillverkningslandet Kina – alltså om lite mer än ett och ett halvt år. Enligt tidningen kommer den att få en totallängd på 5 meter vilket innebär att den blir längre än Citroën C6! Det står klart att DS6 kommer att hitta till Europa där den skall ta upp konkurrensen med Mercedes E-klass och Audi A6.

DS6 Autoplus

DS6 kommer till viss mån att ta över efter C5 som blir Citroëns sista modell med gashydraulisk fjädring. Från flera andra källor meddelas att DS6 kommer att förses med konventionell spiralfjädring och multilänkhjulupphängning fram och bak som kompletteras med aktiv stötdämpning. Under motorhuven kommer man endast att använda 4-cylindriga turboladdade motorer (bensin 160-240 hk; diesel 150-200 hk). En hybrid-version kommer att introduceras året efter.

DS6 Autoplus2

//Peter H Svensson

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lars H said, on 27/01/2014 at 20:52

    Katatrofdåligt om C lägger ned hydrauliken. Man får hoppas att ryktet är fel.

  2. R said, on 27/01/2014 at 21:08

    Chefen har ju sagt tidigare att de större DS skulle få gasen, det kan ju hända att det blir två varianter – en med gas för Europa och en med vanlig fjädring för Kina. Men detta med de adaptiva stötdämparna låter intressant, kanske Citroën har en egen och spännande lösning där på gång – som är bättre än den luftfjädring för bakvagnen som Picasson kunde utrustas med?

  3. Micke H said, on 27/01/2014 at 23:13

    Ännu obekräftad uppgift om fjädringen men helt enligt mitt antagande för ett år sedan i detta forum. Kineserna vill ha krom och struntar i fjädringen, i Europa vill man ha mindre krom men även här är varumärket viktigare än funktionen, alltså är ”riktig” fjädring överflödig, i alla fall i prisklassen upp till halvmillionen. Vi behöver bara se oss omkring.

    Intressant är, att samtidigt som Citroën överger sitt fina system så har Mercedes vidareutvecklat luftfjädringen till S-klassen, med hydrauliska fjäderben under luftkudden vilket ger ett system som i princip har samma funktion som Citroëns system men vidareutvecklat systemet med så att det, med hjälp av stereokamera och datorkraft, aktivt parerar hål och vägbulor, genom att förlänga eller förkorta benets längd individuellt för varje hjul.
    Men då talar vi om ett system för bilar i miljonklassen. ”Creative technologie” har tydligen emigrerat!

    Om nuvarande C5 är sista bilen med gashydraulisk fjädring så har jag upplevt hela kedjan, även om jag inte kört alla varianter. Lärde mig köra på mina föräldrars ID19 och kör nu C5 HDI 200.
    Vad ska man välja nästa gång?

  4. Allt om Citroën said, on 28/01/2014 at 15:41

    Njae, officiellt har Citroënchefen Frederic Banzét sagt att man kommer orientera DS-programmet mer mot komfort, men det är ju ganska enkelt: Man behöver bara ändra chassisättningen på befintliga och kommande DS-modeller från ”stötig” till ”normal”. Det är – om jag får vara cynisk – ”komfort” med moderna mått mätt.

    Det andra officiella uttalandet är att PSA inte investerar i vidareutveckling av den gashydrauliska fjädringen. Det kan förvisso tolkas som att fjädringen på nuvarande C5 förs över till X83 (kallad DS6 i exemplet här ovan), men jag hyser starka tvivel över så sker. Notera att gasvätskefjädringen aldrig nämndes i de olika konfigurationerna när bottenplattan EMP2 presenterades ifjol.

    Att X83 skall byggas i Kina är officiellt och bekräftat av Changan. Det finns inte presenterat några planer på att den skall byggas i Frankrike, så jag har svårt att föreställa mig att det byggs två olika utgåvor. I synnerhet inte hur pass illa C6 sålde, och då hade den ju trots allt precis den fjärding som vi hyllar. Däremot har Frederic Banzét bekräftat att man studerar möjligheten att introducera en ny modell som en möjlig ‘C5 Cactus’ till 2017. Min teori är att detta blir en utmanare till Skoda Octavia. Han har också bekräftat att dagens C5 inte kommer att få en direkt ersättare. Som bekant lokaliseras nästa Peugeot 5008 till Rennes fabriken.

    Vad jag förstår så har Citroën före samarbetet med GM planerat två nya modeller i övre mellanklassen, dels en ersättare till C5 (i halvkombiformat, kallad X8), och dels en ersättare till C6 (i limousineformat, kallad X9). Såvitt jag förstår är X8 och X9 sammanslagna till den här 5-meterssedanen som sannolikt skall säljas som DS6, och att man börjar om från ruta ett med en enklare variant i samma storleksklass som dagens C5. Hela produktplanen reviderades ifjol har det berättats för mig, så vad som skrivits under tidigare tidigare år här på AoC saknar tyvärr relevans. Det är givetvis tråkigt om Citroën förlorar den genialiska gasvätskefjädringen, och jag har självklart skrivit under protestlistan. Men samtidigt får man förstå att företaget inte kan satsa pengar på en produkt som man säljer för lite av. Man saknar pengar till fatt driva alla nya projekt, och jag är förvånad över att man ännu inte börjat städa i modellfloran (fast det kanske man redan gjort; vi har fortfarande inte sett 5-dörrarsvarianten av C-Elysée/Peugeot 301).

    Jag börjar faktiskt bli lite tveksam till att det kommer en ersättare till dagens DS5 med samma futuristiska kvaliteter. Det bästa vore ju att Citroën höll liv i gasvätskefjädringen och förde över den till DS5:ans ersättare 2017-2018 i motsvarande knas-genialiska designstil. Men det är bara önsketänkande från min sida.

    Den som lever får se.

  5. R said, on 28/01/2014 at 19:24

    Tråkigt men vi för hoppas att det nya omstruktureringsprogrammet och en mer koncentrerad modellflora ger större utrymme i framtiden, nu handlar framförallt om att anpassa kostymen för att gå med vinst.

  6. Fredde said, on 28/01/2014 at 20:55

    Försvinner den gashydrauliska fjädringen så emigrerar jag till något annat märke. Då finns det inga skäl att vara kvar längre…….. Frågan är väl bara vart……men jag har en C5 från 2011, så jag har ju tiotalet år på mig att leta…….

  7. Allt om Citroën said, on 30/01/2014 at 17:30

    Ja, och det mest välbehövliga steget är nog faktiskt att skaffa sig färre fabriker. Eller sälja fler bilar… ;-)

  8. Allt om Citroën said, on 30/01/2014 at 17:32

    Alternativet är att Citroën börjar göra bilar som slår konkurrenterna på både kvalitet och pris. Då finns det ett skäl att stanna kvar.

  9. Fredde said, on 31/01/2014 at 05:23

    Nix…..stannar inte kvar om det inte blir någon hydraulik oavsett vilka priser och vilken kvalitet de har. Det känns som ett knivhugg i ryggen, och det vill ingen ha. Fast en liten tröst är ju ändå att bilen på bilderna är rätt ful…….tycker jag i alla fall……men det hade man ju förlåtit med rätt grejjor i……. :-)

  10. Allt om Citroën said, on 02/02/2014 at 19:29

    Lyckligtvis brukar Citroëns designer vara duktigare än biltidningarnas illustratörer… :-)

  11. Hans G Johansson said, on 04/02/2014 at 21:50

    Det låter verkligen inte så kul med Citroen utan gashydral-fjädring. Jag köpte min tredje Citroen förra hösten och då lockade man med kampanj på en 110 hästars-version av C5 med samma typ av automatlåda som vår sommarbil C3 Pluriel. Pris och bränsleförbrukning såg tilltalande ut men när det var en konventionell fjädring så tyckte jag att jag i så fall kunde välja vilken bil som helst. Det blev en C5 Kombi med Business-paketet 160 hk diesel. Då kanske det är den sista ”riktiga Cittran” och efter den är jag nog inte med längre i så fall.

    Däremot skulle jag gärna göra ett återköp av min CX2,5 Turbo som jag köpte ny 1988. Det var den bästa bil jag ägt och var väl den sista modellen med hjulen upphängda i svängarmslager som i kombination med gashydral-fjädringen gav den riktiga komforten. Synd om man inte kan blicka framåt och att DS9, som visades på Peking-mässan i april 2102 inte ser ut att bli den bil man då hoppades på.

    Men givetvis gäller de fyra räknesätten även för PSA-gruppen… hoppas ändå kunna få läsa något mer positivt om Citroens kommande modeller här framöver.

  12. Allt om Citroën said, on 06/02/2014 at 14:10

    Under alla omständigheter hoppas jag att du håller längre än din bil, men jag förstår din poäng. :-)

    Ja, jag hoppas också att det kommer fler trevliga och intressanta nyheter om Citroëns modeller i de övre segmenten. Nyheter som inte handlar enbart om hur bra man har blivit på att imitera andra premiummärken. Just nu sitter jag och försöker smälta all information om C4 Cactus. Jag gillar filosofin bakom den, men jag hade önskat att den sett mer ut som en äkta cittra.


Kommentera

