A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Suddigt och immigt: Citroën C4 Cactus

Posted in C4 Cactus by Peter H Svensson on 21/12/2013

C4 Cactus difus

(Paris)

Vi fick se den i konceptbilsform, och vi kommer att få vänta ända till André Citroëns födelsedag innan Citroën C4 Cactus begår riktig världspremiär. Tills dess får vi hålla till godo med det ena fragmentariska smakprovet efter det andra.

C4 Cactus difus 2

Inte för att bilderna innehåller särskilt mycket mer information än vad vi lyckats lista ut sedan tidigare, men visst får man hålla med om att det är ett kreativt sätt att hålla liv i intresset för den nya bilen medan jullediga potentiella bilkunder i lugn och ro sitter vid datorn och drömmer efter en extra hjulklapp till våren.

C4 Cactus difus 3

I ett urklipp från ett kommande prospekt bekräftas misstanken om att C4 Cactus inte får en vanlig nedsänkbar bakre sidoruta. Den är dock öppningsbar vilket säkert uppskattas varma sommardagar. Glastaket från konceptbilsversionen kommer också att finnas som tillval. Det finns dock inte någon information om huruvida Citroën verkligen kommer att lansera två olika versioner av C4 Cactus, även om vi kan notera att det finns vissa skillnader mellan spionbilder på maskerade prototyper och dessa bilder.

Härom veckan föreslog biltidningen l’Argus  att C4 Cactus kommer att se ut så här:

C4 Cactus auto moto 001

//Peter H Svensson

Annonser

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. R said, on 22/12/2013 at 14:04

    Jag ser fram emot C4 Cactus, jag tycker det är en mycket intressant modell med fräckt utseende och intressanta idéer. Intressant att den enligt bossen kommer att ”skalas upp” och ”skalas ner” för att utgöra grunden för kommande C3 Cactus och C5 Cactus, om än att varje storlek då får en anpassad design för sin klass. Men jag hoppas den rustika looken bibehålls med air-bumbs. Det verkar som att Citroën har två versioner av C4 Cactus, en med högre markfrigång, skärmbreddare i plastkit och takreling, och en med lägre markfrigång och utan plastkitet och takrelingen. Jag tror det finns utrymme för båda.

    Urklippet ovan för mina tankar till XM – svarta fönsterramar runtom och ett ”knyck” vid C-stolpen och bakdörrarna. Ser bra ut!

  2. R said, on 22/12/2013 at 14:10

    Bygger på EMP2-plattformen enligt detta…
    http://www.tomorrowcars2014.com/2014-citroen-c4-cactus/

  3. Allt om Citroën said, on 24/12/2013 at 19:03

    Ja, och silhuettbilden där det ser ut som ett tredje sidofönster får den att se ut som Xantia Break. 20 år gammal retrodesign! :-)

    Vad C4 Cactus har för bottenplatta tycks vara en komplicerad historia. Jag har frågat men inte fått svar. En journalist ställde också frågan nere vid Frankfurtsalongen och fick till svar att Citroën inte ville prata om bottenplattan, utan istället belysa konceptet utifrån dess nya kontext, bla, bla, bla, vilket har fått mig att bli ganska övertygad om att C4 Cactus är baserad på samma förlängda PF1-bottenplatta som C-Elysée/Peugeot 301. Det har också skrivits att C4 Cactus baseras på samma bottenplatta som nuvarande C4 (PF2). Varför jag inte tror att det är EMP2 beror dels på att C4 Cactus har samma bakaxel som nuvarande C3, att fabriken den skall byggas i varit dedikerad till PF1-bilar, att C4 Cactus i praktiken var färdigutvecklad och kunde ha lanserats redan förra hösten, och då var inte EMP2-bottenplattan klar ännu. Tanken med Cactus-programmet skulle ju vara att Citroën använder teknik (chassi/utrustning) från äldre modeller. Fast det var ju innan PSA bestämde sig för att sänka hela C-programmet ett pinnhåll i koncernens statusstege.

    Det verkar faktiskt som att Citroën bestämt sig för att köra två olika versioner av C4 Cactus. Det tycker jag är bra eftersom det ökar chansen att få en bred kundgrupp. Jag själv är väl inte direkt lyrisk över dörrmattan. Hoppas att materialet tål solljus och inte ser ut som ett påklistrat matt plastlock efter sex-sju år. Vet att de blir utbytbara. Mm, någonting säger mig att utbytesairbumps kommer bli en hårdvara på Citroënloppisarna om femton-tjugo år. ;-)

  4. Allt om Citroën said, on 27/12/2013 at 19:57

    Citroën will unveil the production version of its C4 Cactus on February 5 2014. The date marks five years since it launched its DS line, and 136 years since the birth of company founder Andre Citroën.

    The production version of the Cactus concept shown at the Frankfurt motor show will stay largely true to the concept version, Citroën C Line boss Pierre Monferrini confirmed to Autocar on the launch of the new C4 Grand Picasso.

    Monferrini said reaction to the concept had been “very positive” and it was a “very important step for us as the concept is a very difficult one to explain without a concept car”. Cactus will become a name used for Citroëns that aim to offer buyers a simple, but not budget experience, offering them cars with well executed features of what they need and no frivolous extras.

    Monferrini suggested the model would not be based on Citroën’s new corporate EMP2 platform seen beneath the new C4 Picasso and Grand C4 Picasso models, as well as the Peugeot 308. The model is instead set to get tried and trusted mechanicals from elsewhere in PSA.

    “The question is not about platform,” said Monferrini, “the question is about what will it weigh, and what will the CO2 be. The customer only wants to know what it will cost them. From there, you will be pleasantly surprised. That’s the meaning of the Cactus.

    “We’ve several platforms available to us; the EMP2 of course but also the platform for the C-Elysee [a budget saloon sold in China], the C4, the C4 Aircross. The customer wants to know CO2 and weight, these are important for the costs, not weight.”

    Monferrini said the design of the Cactus concept was set to change little from concept to production. “It will of course get windows and classic doors, but other things stay like the sofas inside and the Air Bump on the doors, they’ll stay. The floating C-pillar stays also.”

    The sofa-style interior for the front seats would remain for automatic versions of the C4 Cactus. There would be two individual seats up front for front passengers that look as though they’re joined.

    The engine range is likely to be simple, with lower-powered units and simple transmission options. “You won’t find the 155 horsepower THP engine [a 1.6 turbo petrol] in the Cactus,” said Monferrini. “If we did it, we’d need bigger brakes, a bigger, wider structure that makes it more expensive. We’ve got the DS3 for that.”

    Monferrini said it was still being decided whether the C4 Cactus would be marketed as a hatchback rather than a crossover in the C4 line-up. The concept was more a crossover in style, with the hatchback spied more of raised hatchback. “We’ve not yet decided on hatchback or crossover. It could be a cross-hatch, why not?”

  5. R said, on 06/01/2014 at 13:50

    Funderar på, kommer C4 Cactus i en instegsversion med minimalt med elektroniska finesser? Med ”snäpplåset” till sidofönstren för bakdörrarna så tänker jag på manuella fönstervevar för framdörrarna och en taklucka med snäpplås a’la 1980-talet istället för A/C… Finns nog en marknad för det!

  6. Allt om Citroën said, on 07/01/2014 at 11:21

    Vad jag hittills hört så har marknadsundersökningarna gett vid handen at folk vill ha elfösnterhissar. Jag begriper inte varför… Cactus är inte orienterad mot low-tech, så jag är rädd för att det kommer finnas en hel del finesser på köpet. I bildskärmen som varje senior kommer att hata.

  7. R said, on 26/01/2014 at 23:42

    Synd, manuell vev hade varit bra hade känts 2CV. :)
    Jag tror C4 Cactus kan bli min nästa bil. Ser ju ut som en kortad Xantia där bak ja… ett mellanting mellan halvkombi och kombi med den där extra rutan. Roligt med taket som verkar vara mer rundat eller 8-kantigt än dagens avlånga… Kul!
    http://c4cactus.citroen.com/se/


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: