A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

DS 5LS (Luxury Saloon)

Posted in DS 5LS by Peter H Svensson on 19/12/2013

DS 5LS 001

(Paris)

Citroën presenterade under torsdagen sin nya DS 5LS vid ett cocktailparty på mässhallen i Carrousel du Louvre i Paris inför inbjudna journalister, företrädesvis från Kina där den nya bilen skall produceras. DS 5LS (Luxury Saloon) kommer tillverkas jämte den lokalt producerade DS5 som är närmast identisk med den europeiska versionen. Att DS 5LS presenteras i Frankrike trots att bilen inte skall marknadsföras här får nog anses som ett PR-trick; Parismiljön skall förhoppningsvis få de tillresta journalisterna att identifiera DS5 LS som en fransk flärdfull bil som är ”Made in China”.

DS 5LS 002

Baserad på en förlängd version av bottenplattan PF2 och teknik från både DS4 och DS5 (och fälgar från C5) är DS 5LS orienterad mot bl.a. Volkswagen Passat rent storleksmässigt, men med en mer utpräglad premiumkänsla. Måtten lyder: längd 4,70 m; bredd 1,84 m och höjd 1,50 m. Instrumenteringen har hämtats från DS4 medan chassit kommer från DS5. Sålunda har den ett axelavstånd på 2,71 m som skall tillåta ett lite rymligare mer tillbakalutat baksäte för den som tänker använda privatchaufför för att resa med bilen.

DS 5LS 005

Med DS 5LS introducerar Citroën en ny signatur i sitt serietillverkade DS-program. Den nya kylargrillen är döpt till ”DS Wings” med sina två kromade vingar som sträcker sig över strålkastarens projektorer. Kromlister är viktigt för Citroëns moderna DS-modeller och det senaste tillskottet är inget undantag. Här låter man en kromlist löpa från A-stolpen och längs taket och jämte bakfönstret, trots att C-stolpen är plåttäckt. Bakdelen är konventionellt utformad i sedan-format men Citroën har lyxat till det med LED-baklyktor med 3D-effekt. Under motorhuven återfinns två bensindrivna turbomotorer på 1,6 liter (THP 160 respektive THP 200). Båda är kopplade till en 6-stegad automatlåda. Säljstart hos de 50 ”DS Store”-butikerna i Kina äger rum i mars 2014.

Någon import till Europa är inte planerad i nuläget enligt Citroën. Men en observant deltagare på presentationen noterade att bilens utseende inte på något vis skulle ruineras om bokstäverna ”DS” på kylargrillen byttes ut mot en mer traditionell Citroën-logotyp.

//Peter H Svensson

Annons

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 20/12/2013 at 11:35

    Med tanke på det havererade PSA / GM-samarbetet, är detta grunden till nästa C5?
    Med hjälp av riktig fjädring och försedd med ”bumerang-bananer” i nosen.
    Och, naturligtvis, under förutsättning att företaget finns kvar.

  2. Anonym said, on 20/12/2013 at 20:13

    Nej, jag tror inte det utifrån vad jag hittills hört om X83. Visserligen skulle Citroën kunna hoppa över X83 och lansera DS 5LS i Frankrike antingen i denna form eller en avskalad version som C5 Cactus (alltjämt på bottenplattan PF2 som också DS5 använder).

    Fast såvitt jag vet kommer EMP2-baserade X83 att säljas inom DS-programmet, och först efter denna kommer man utveckla det som troligtvis blir C5 Cactus, även den med all sannolikhet baserad på EMP2-plattformen eftersom denna skall användas i samtliga franska PSA-fabriker. Gasvätskefjädring kommer nog aldrig på fråga för C5 III/C5 Cactus är jag rädd för. Jag tror att det kommer bli ett glapp mellan nuvarande C5 och dess ersättare. Tydligen är inte ens Citroën själva helt på det klara med hur man skall göra.

  3. Fredde said, on 20/12/2013 at 22:35

    Det är väl inte ens troligt att det kommer att gå att köpa någon modell med gasvätskefjädring ALLS i framtiden. Men jag förstår inte varför det skulle bli ett glapp…..? Det är väl bara att fortsätta att tillverka nuvarande C5 tills ersättaren är klar…….

  4. R said, on 21/12/2013 at 16:22

    Eftersom C5 säljer dåligt på marknaden nu och tappar försäljning hela tiden så tror jag det inte är ekonomiskt försvarsbart att tillverka C5 hur länge som helst. Modellen har inte blivit den succé som Citroën har hoppats på, och det är väl därför man splittar C och DS-serien som jag har förstått det. Satsar man på DS som statusmärket så kan man nå en målgrupp som är beredd att betala för en avancerad teknik, en målgrupp som idag anser att Citroën har för låg status. Och här finns också utrymmet att ha gasvätskefjädring. Samtidigt sänker man priserna på C-serien och förenklar tekniken för att skapa mer attraktion hos fler människor i ett lägre prissegment. Mellan C och DS så kommer Peugeot – finare än C men inte lika fint som DS.

  5. Allt om Citroën said, on 21/12/2013 at 18:45

    Ja, det är tyvärr så att C5 inte alls säljer lika bra som prognoserat, och företagsledningen kan nog inte ens få loss pengar för en modell i samma storleks- och prisklass som dagens modell. Hade man anpassat PF2-bottenplattan för denna fjädring skulle man kunnat ha sålt mer gashydraulik i fler storlekssegment. Men eftersom fabrikerna gjorts specifika för respektive bottenplatta skulle en sådan anpassning blivit fördyrande. En räddning skulle vara ifall EMP2-bottenplattan skulle kunna förses med gasvätskefjädringen, då skulle man kunna erbjuda fjädringen till bilmodeller i tre storlekssegment. Men då är vi tillbaka till att systemet fördyrar tillverkningen och höjer bränsleförbrukningen.

  6. Micke H said, on 22/12/2013 at 08:47

    Det var det jag menade med frågan i kedjans första kommentar, här finns en grund till en kommande
    ”snik – C5”. Att den skulle förses med riktig fjädring är naturligtvis bara en dröm som inte kommer att inträffa i verkligheten. Eftersom det är ”status” (vad grannen tycker) och inte funktion och egen upplevelse, som styr bilvalet, och andra val, i dagens värld av osäkerhet (kolla på Facebook vad andra tycker, om vad du tycker, så att du vet att du tycker ”rätt”), kommer även DS-serien att förses med stålfjädrar.
    Synd att Citroën glömde bort marknadsföring och hamnade i den här situationen. M. André Citroën, som var specialist på just detta, vrider sig i graven, av smärta.

  7. R said, on 22/12/2013 at 13:15

    Eftersom Citroën och Peugeot delar komponenter med varandra så blir det för dyrt om Citroën ska köra sitt eget race, det gör ju Peugeots modeller dyrare i komponentupphandling om inte Peugeot kan dela delar med Citroën bara för att Citroën satsar på gasfjädring i alla modeller. I dagens prispressade värld där trenden hos alla tillverkare är att dela så många komponenter som möjligt, så fungerar det inte ekonomiskt att göra på ett annat sätt. Det är bara DS-serien som kan ge ekonomiskt utrymme för gasfjädring då DS-serien innebär höge priser och högre marginaler och en målgrupp för premium. Därför är jag övertygad om att DS6 får gasfjädring, alltså nuvarande C5 delas upp i två modeller. En enklare och prispressad C5, som kanske även är något mindre än dagens C5 och blir ett billigare alternativ till Peugeot 508, och så DS6 som blir en större och lyxigare modell med gasfjädring. Nya C-serien blir 2CV-andan i hela modellprogrammet, enkla billiga basbilar med lägsta möjliga pris. DS som andra änden av skalan.

  8. Allt om Citroën said, on 24/12/2013 at 19:15

    Micke H, om jag skulle sitta i Citroëns ledning och skulle vara tvingad att flytta på introduktionen av nästa C5 några år (eller om ekonomin fortsätter vara så illa som den är för PSA) skulle jag inte tveka en dag med att skicka 5’000 exemplar av Citroën DS5 LS (notera min justering av namnet!) till Europa från Kina. Med THP 200-motorn kommer den här att bli en intressant utmanare mot VW Passat och kanske till och med Audi A4 (under förutsättning att kineserna bygger bra bilar). Jag tror att den här bilen skulle bli en bra imagebärare för Citroën främst i Tyskland, och kanske också här i Sverige även om det bara är en sedan. Om inte annat än för att visa att märket inte är på defensiven.

  9. Allt om Citroën said, on 24/12/2013 at 19:35

    R, tyvärr är Citroën väldigt tystlåtna vad gäller den gashydrauliska fjädringens framtid. Hade jag lyckats få ens en positiv antydan från Citroën skulle jag våga hoppas. Men läget hos PSA är så allvarligt att det inte ens finns pengar till att utveckla nya modeller till de som skall ersättas. Jag sitter med en halvfärdig artikel om projekt X83 som fastnat därför att jag inte kan få bekräftat var den kommer passa in. CAPSA (det kinesiska företaget som bygger DS5 och DS 5LS i Kina) har fått ta del av planerna på X83 (som vi därmed vet är en 4-dörrrs sedan i C5:ams storlek), samtidigt som PSA valt att flytta tillverkningen av nästa Peugeot 5008 till Rennes istället för att ge besked om en ersättare till C5 (DS6?) i den fabriken. Eftersom CAPSA fått ta del av X83 (troligtvis har de fått se en körbar prototyp) så måste det betyda att den modellen skall tillverkas i Shenzhen. Två saker är bekräftade; Thierry Metroz DS-team designar bilen och den skall presenteras till 2015. Samtidigt har det talats om två olika varianter av denna nya bil, en avsedd för Europa (samma storlek som C5 eller kanske lite kompaktare) och en avsedd för Kina med längre axelavstånd (enligt uppgift X93). Just nu kliar jag mig i huvudet. Den information jag fått känns motstridig. Förmodligen är det väl så att PSA-ledningen gör nya prioriteringar eftersom läget är som det är.

    Vad gäller C-programmet har jag uppfattat det som att dessa modeller nog kommer få samma status som Skoda inom VW-gruppen, fast förhoppningsvis med en mer originell design. Nej, inte bara förhoppningsvis – det är nästan givet att Citroën kommer försöka skilja sig från mängden vad de än gör i framtiden. Peugeot blir VW och DS motsvarar Audi. Fast alltsamman för en femtedel av VW-koncernens utvecklingsbudget. Å andra sidan har PSA inget SEAT, Bugatti, Bentley och Lamborghini att konstruera nya modeller för. Möjligtvis skulle Peugeots tvåhjulingar med lite anabola kunna matcha Ducati som också ingår i VW-gruppen. :-)

  10. Anonym said, on 24/12/2013 at 21:14

    Redaktören,
    att använda DS5 LS i någon form i Europa förefaller logiskt, inte minst ur ekonomisk synvinkel.
    Den gemensamma utvecklingen med GM (C5 / Insigna) verkar ju vara begravd och något måste ju göras för att, som Du säger, visa att man lever. Men skulle inte resultatet bli bättre i Europa om man stoppade i en 2-liters diesel?
    Det är väldigt tyst om ersättare till P 508 som idag är parallellmodell till C5. Hur stor är årets produktion i Rennes, av C5 / 508?
    Vad är DS6 (om den blir av) tänkt att byggas på för plattform? Ytterligare utveckling som det inte fins pengar till eller variant av PF2? Om det senare är fallet, är det väl givet att det blir möbelfjädrar i hjulupphängningen, eller….

  11. Micke H said, on 24/12/2013 at 21:18

    ”Anonym” i ovanstående skall vara Micke H men något hände vid avslutningen.

  12. Allt om Citroën said, on 27/12/2013 at 21:32

    Jag har försökt att få reda på hur det ligger till, men det är inte så lätt! :-) Samarbetet mellan GM och PSA om bilar i D- och E-segmentet är som sagt begravt. Egentligen inte så stor förlust eftersom PSA ju har sin EMP2-plattform. Jag tror att det var ett alltför tidigt avlagt löfte om att samarbeta kring C5/508/Insignia; vet inte vad de hade för förhoppningar. PSA hade dessutom sjösatt sitt projekt med dubbelkopplingsväxellåda, och bestämde sig för att hoppa på GM:s projekt – och nu alltså har man hoppat av. Vad jag kan förstå har man förlorat minst ett års arbete på detta. Å andra sidan är det kanske klokare att vänta med dessa nya modeller när lågkonjunkturen ändå är långvarig.

    Någon ersättare till 508 vet jag inget om, men däremot har man talat om en 4-dörrars coupé baserad på nya 308 med långt axelavstånd och THP-motor på 200+ hk, samt ett flaggskepp som förmodligen får nummer 608. P 508 genomgår ansiktslyftning nästa vår och får Blue-HDi-motorer på 150 och 180 hk. Hoppas att C5 uppdateras till hösten på samma vis så att den modellen fortsätter att vara konkurrenskraftig något år till.

    Årets siffror för Rennes har jag inte, men ifjol byggde man 130’000 bilar, och försäljningen av C5 har minskat med omkring 17% i år. Frågan är om de trenden kan brytas bara för att man ersätter C5 med DS6? Jag misstänker att man siktar på befintlig volym men bättre lönsamhet. Rennes har bokstavligt krympt från en teoretisk maxkapacitet på 350’000 bilar/år till c:a 180’000-200’000 enligt AutoNews. Så det lär ju inte bli aktuellt med en ny modell motsvarande BX.

    DS6 (projekt X83) baseras med största sannolikhet på EMP2-plattformen för att få ner bränsleförbrukningen. PF2-plattformens längsta konfiguration medger bara ett axelavstånd på 2,72 m, och dagens C5 har 2,82 m. EMP2 medger 2,79 m. Jag har inte hört om ett tredje axelavstånd, men jag känner till att man övervägt en förlängd version av X83, eller helt modifierad version, för den kinesiska marknaden kallad X93. Om jag får spekulera *tror* jag att Citroën fram tills GM kom med i bilden planerade så att X83 skulle bli C5 III och X93 skulle bli DS9. Tydligen vändes allting upp-och-ner från 2011 och fram tills nu vad gäller produktplanering. Förra vintern fick jag höra att flera projekt stoppats och skulle omdefinieras. Jag tror inte att situationen är helt löst. De skulle kunna göra en dokusåpa av Citroëns högkvarter. Dramaturgin finns där! :-)

  13. Micke H said, on 27/12/2013 at 23:33

    Tack för ”hjulklappen”, intressant information som ger en något klarare bild av läget. Får antagligen betraktas som en ögonblicksbild som har samma tillförlitlighet som en väderprognos. Blir spännande att följa turerna.

  14. Allt om Citroën said, on 31/12/2013 at 21:21

    Absolut, sista beslutet är nog inte taget…! ;-)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: