Dongfeng suktar efter Citroënsk småbilsteknik?
(Wuhan)
Financial Times skriver om de pågående samtalen mellan PSA Peugeot Citroën och Dongfeng Motors; PSA vill öka sin kassa med 3,5-4 miljarder Euro och det skall ske antingen med eller både Dongfeng och den franska staten enligt FI som citerar Macquarie. Ägarfamiljen Peugeot som besitter vetorätt i styrelsen har accepterat att stiga tillbaka och låta två nya huvudägare med vardera 17 procents ägarandel stiga in enligt artikeln, men den exakta siffran är avhängigt samsyn på företagets värde. Om förhandlingarna går bra kommer en avsiktsförklaring att offentliggöras före mitten av februari 2014.
Dongfeng vill ut på den internationella marknaden och ser en möjlighet genom PSA Peugeot Citroëns kanaler. Samtidigt ser den franska biltillverkaren en möjlighet att växa på den sydostasiatiska marknaden genom ett partnerskap med Dongfeng. Även om Dongfeng injicerar 2 miljarder Euro så kommer den kinesiska staten sannolikt att ställa villkor om att teknikutveckling skall förläggas i Kina.
Enligt uppgifter på webben är Dongfeng särskilt intresserade av PSA Peugeot Citroëns kompetens kring småbilssegmentet. Bl.a. vill man lansera en lågprisbil under eget varumärke med influens från Citroëns C1 (nästa generation på bilderna). Sedan tidigare har PSA kommit överens om att dela med sig av el-bilen C-Zero (från Mitsubishi) till Dongfeng samt en premiumvagn i C5:ans storleksklass.
//Peter H Svensson
leave a comment