A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Projekt E31 på väg – Citroën C4 Cactus med maskering observerad

Posted in C-Cactus/Cactus by Peter H Svensson on 05/09/2013

E31 Test Mask 001

(Madrid)

Är det en Kia i 90-tals retrostil? Är det en Golf-utmanare från Skoda? Är det… en Citroën?!!! Efter presentationen av Citroën Cactus Concept Car är det bevisat att inte enbart koreanska och tjeckiska mänskligt prissatta bilmärken har anammat den skarpa övergången mellan A-stolpe och tak. Dyra MINI har också gjort så sedan länge. Och KIA använder väl italienska designstudios numera, så det är väl bara någon enstaka modell från det fabrikatet som formats med skokartong som förebild.

E31 Test Mask 002

Dessa bilder ger vid handen att den serietillverkade versionen av Citroën Cactus Concept kommer bli betydligt mindre avantgardistisk. Det är rent av så att man kan påstå att den ser förhållandevis ”vardaglig” ut. En femdörrars halvkombi, precis som alla andra kompakta familjebilar sedan den stora bakluckan uppfanns (nåja, det dröjde en halv mansålder efter Citroën Traction Avant Commerciale innan detta praktiska sätt att nå bagaget slog genom på allvar).

E31 Test Mask 003

Nåväl, C4 Cactus – som namnet blir enligt uppgifter i medierna – ser kanske mindre alldaglig ut när maskeringen försvinner. Vi kan ana att AirBump-panelerna finns där. Och säkert skall kunden kunna pimpa sin Cactus med baklyktor med 3D-design. Kanterna runt hjulhusen och sparklådorna verkar ha försetts med dekor i svart plast för att tuffa till utseendet, precis som på konceptversionen.  Men det verkar vara si och så med den förhöjda markfrigången. Den är inte alls…! Med andra ord verkar C4 Cactus inte bli en livsstilsbil, såvida inte man räknar familjeliv i förstad och navigering bland vassa kundvagnar på stormarknadsparkeringarna som en livsstil. Fast det kan vara äventyrligt nog.

//Peter H Svensson

P.S.
Hur öppnar man bakfönstren på C4 Cactus? Samma lösning som på DS4?
D.S.

Annons

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. R said, on 05/09/2013 at 23:24

    C4 Cactus kan komma i två versioner – den ena som mer vardaglig och den andra som just C4 Cactus med förhöjd markfrigång, lasthållare på taket och tuff framtoning, som en nischbil. Nischbilen kan vara den som lanseras först, det vore ett taktiskt smart drag. Jag har sett spekulationer utomlands att denna kan komma att ersätta dagens C4, men den är ju bara några få år. Nu verkar C4 Cactus vara någon decimeter kortare så ingen klockren efterföljare… Eller tänker de att nya C4:an blir större än dagens? Jag har ingen aning.

  2. Allt om Citroën said, on 06/09/2013 at 08:22

    Ja, jag har också fått liknande indikationer. Förebilden skulle kunna sägas vara Dacia Sandera och deras specialversion Stepway som på vissa marknader säljer den övervägande andelen av märkets bilar.

    Jag tror att Cactus blir ett komplement till vanliga C4. Det är min övertygelse att bilköparna även i framtiden vill kunna öppna bakrutorna på sina 5-dörrarsbilar (därav kritiken mot DS4 i de flesta bilreportagen). Alla som haft åksjuka barn vet det. Det finns ingen egennytta för mig som bilköpare att välja en mindre praktisk bil bara för att höja tillverkaren ekonmiska marginaler.

    Hur Citroëns modellprogram kommer vara i framtiden står skrivet i stjärnorna, men förhoppningsvis också i någon motortidning med tiden. Peugeot har lanserat sin nya 308 och Citroën sin nya C4 Picasso på EMP2-bottenplattan; det skulle förvåna mig ifall de inte skapar en ersättare till C4 baserad på den nya bottenplattan. De måste göra något radikalt med den modellen för att inte ligga alltför nära Cactus och Picasso. Min gissning är att de ger sig på någon sedan-liknande look á la Xantia/Xsara men behåller halvkombiformatet.

  3. Thomas said, on 12/09/2013 at 11:20

    Kan vara så att bakrutorna öppnas på samma sätt som i C1, alternativt att de är lite kortare, för att få plats bättre i dörren. Jag hoppas den färdiga modellen ser ut som konceptet de nyss visade upp. För 150 000 har de en köpare här! :-) (Tänker €12,000 plus lite extra utrustning…) Hoppas markfrigången får vara kvar från konceptbilen också.
    Sen undrar jag, är det nästa generation C1 som åker framför cactusen på nedersta bilden…?

  4. Allt om Citroën said, on 12/09/2013 at 19:45

    Det blir väl 110’000 SEK hoppas jag! :-) Ja, jag tror att motorpressens prisförslag är i underkant. För 150’000 vill jag nog allt ha Cactus Break! ;-)

    Jag har också grubblat på vad det är för bil man ser. Eftersom det är Toyota som ”sköter” utvecklingen av nästa C1 borde den inte glida omkring tillsammans med Cactus.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: