Citroën Cactus Concept – Nej, alla bilar ser inte likadana ut längre…!
(Paris)
I morgon skall Citroën enligt uppgift släppa de första bilderna på sin nya Cactus Concept. Och morgondagen är redan här…! :-)
Projekt E3 härstammar förvisso från en tid innan Citroën bestämde sig för revidera sitt C-program och man ännu funderade på att införa en tredje modellserie (ID?). Projektet har genomgått flera revideringar, och nu är man nästan framme vid den slutgiltiga versionen. Som sig bör med Citroëns konceptbilar är denna troligtvis lite mer avancerad än den som skall kunna köpas nästa år. AirHybrid-systemet lär inte komma på marknaden förrän tidigast till 2016.
Sidorna har Citroëns nya Airbump-paneler på dörrsidorna. Konceptbilen bär många beröringspunkter med tidigare designstudier, t.ex. Mehari-hyllningen Citroën Lacoste Concept Car. Samtidigt har Cactus Concept en stilren profil om man tänker bort lasthållarna på taket, skyddspanelerna på de mothängda(?) dörrarna och de svarta skärmbreddarna i plast som skall ge intryck av SUV-karaktär. Helt klart skulle bilens exteriör tjäna på fortsatt förenkling.
Citroën-DNA:et finns där; den bakvända hajfenan, de tredimensionella bakljusen från Revolte och nya DS3 Cabrio. Men också invändigt ser vi smakprov från den spartanska 2CV med enkel layout av instrumentpanelen. Men man skall inte låta sig luras av bristen på reglage; tidens modell är att klimatanläggning, musikanläggning, GPS, färddator och allt annat som kan hålla förarens uppmärksamhet riktad från trafiken styrs från pekskärmar. Ja, just det. Du får köpa ett program så att du kan föra över din CD-samling på en minnessticka…
Cactus Concept är försedd med den robotiserade växellådan ETG6 som genom avsaknaden av växelspak förenklar förarmiljön. Istället manövreras växlarna av paddlar bakom ratten samt på reglage på en utstickande konsol som också fungerar som förvaringsyta.
Den serietillverkade versionen av Cactus har förhoppningsvis sidorutor också, något som annars försäkringsbolagen torde ha synpunkter på. Det bänkliknande framsätet kommer troligtvis inte överleva till i februari 2014 då Citroën C4 Cactus lanseras. Då kommer det även sitta en B-stolpe mellan fram- och bakdörrarna.
Trots hi-tech-utrustning som pekskärmar och digital hastighetsvisning känns interiören som en resa tillbaka till 1970-talet, en tid då Citroën åtminstone fram till Peugeots övertagande hade den beryktade DS-serien i utbudet, och som satt en ny standard på sportbilar genom sin spektakulära SM – världens snabbaste framhjulsdrivna serietillverkade bil. Dessutom hade Citroën 2CV etablerat sig som en ekonomisk anti-bil för sofistikerade ägare som uppskattade den nästan komiska ytan som dock dolde en genialisk konstruktion som aldrig kunnat förverkligas utan konstruktörernas snillen. Hur vi skall tolka Citroën Cactus Concept – eller ”Bang & Olufsen meets Citroën 2CV” – kommer väl att visa sig med tiden. Den serietillverkade versionen kommer dock få en mindre flärdfull interiör.
Även konceptbilen C-Cactus hade ett glastak. Här i en ny attraktiv utformning:
Genom en förstoring av displayen på instrumentbrädan kan vi se hur den serietillverkade versionen av Cactus komemr att se ut:
Strålkastararrangemanget följer Citroëns nya designpolicy för C-programmet – varselljuset överst och strålkastaren underst. Och massor av yta att montera extraljus ifall fordonet skall användas i norrländskt mörker. Låt oss hoppas att Citroën fått dit sidorutorna tills dess….
Enligt Mark Lloyd som varit ansvarig för formgivningen av Cactus Concept Car har man utgått från C4:s bottenplattan för att kunna få fram kombinationen av SUV-attityd utan att bilen blir för stor och opraktisk i stadsmiljö. Konceptbilen är försedd med HybridAir-systemet, men det kommer inte finnas tillgängligt förrän om tre år. AirBump-panelerna kommer också finnas på seriebilarna. Konstruktörerna tog en kundvagn fylld med bilbatterier och körde i promenadtakt rakt in i dörrsidan utan att det uppstod några skador.
Det som inte syns på bilen består av beprövad teknik. Citroën får på så sätt ner både utvecklings- och produktionskostnaderna. Storleksmässigt är Cactus Concept Car något kortare än C4; längd 4,21 m, bredd 1,75 m, höjd 1,53 m.
//Peter H Svensson
Cactuskommentar:
Intressant är bilden som visas på den stora bildskärmen. Den indikerar att Cactusen är tänkt att förses med hybriddrift, kombinationen förbränningsmotor och hydraulisk drift med energilagring i en hydraulackumulator, enligt konceptet som togs fram tillsammans med Bosch.
Ja, jag glömde skriva det igår kväll. Har lagt till det i artikeltexten. Nu vet jag inte om den serietillverkade Cactus får det nu vid introduktionen. Det känns som att man plockat in systemet för att exponera det ytterligare; PSA Peugeot Citroën behöver en till partner att utveckla det till serieproduktion. Jag vet inte om GM har sagt bu eller bä ännu.
Den ser spännande ut. :-)
Kan inte hjälpa att lägga märke till likheterna i detta inlägg:
https://alltomcitroen.wordpress.com/2011/03/08/nasta-citroen-c5-enligt-autoplus/
Notera likheten mellan varselljusen på Cactus och lamporna på
denna eventuella C5a.
Ja, det stämmer. Citroën har ju deklarerat att man skall återgå till en märkesenhetlig design av frontpartiet, så det är nog fullt möjligt att reusltatet blir någonting liknande med nästa C5.