A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroën DS6? Eller Metropolis Light…?!!

Posted in DS4, Varumärket DS by Peter H Svensson on 11/07/2013

DS4 Tricorp Projet Screen

(Shenzen)

Att Citroën skall tillverka en 4-dörrars Sedan baserad på DS4 är inte ens en hemlighet. Ledningen för CAPSA (Changan PSA) har till och med kommunicerat att man vid ett styrelsemöte i början av juni månad var ute och provkörde den nya bilen som har den interna koden B753-4.

DS4 Tricorp Metropolis

Citroën Metropolis Concept Car ritad av Matthias Hossann i Shanghai visades upp för första gången 2010. Före flytten till designcentret i Shanghai ritade han den nuvarande generationen av Citroën C3.

Trots att utgångsmaterialet är DS4 så ändrar den nya bilen karaktär och förändringen består inte enbart av att man hängt på ett större bagageutrymme. Istället har man låtit sig inspireras av konceptbilen Citroën Metropolis (bild 2), vilket vi kan se av utskärningen på C-stolpen till den förseriebil som avbildats i Shenzhen-fabriken; alla nya DS-bilar kommer att ha en egen signatur bestående av en särskilt utformad kromlist, och listen på B753 fortsätter över  C-stolpen längs taket och återgår i en krök till nedre fönsterlinjen.

DS4 Tricorp Shenzen usine SZ 001

Förseriebil av B753 på monteringsbandet. På kinesiska vägar som DS6 till våren 2014?

DS orienterar sig mot att bli ett eget varumärke, och i april månad tillträdde fransmannen Yves Bonnefont som chef för PSA-gruppens DS-division. Hans uppgift blir att på kort tid etablera DS som ett premiummärke på den kinesiska marknaden. Namnet DS saknar i Kina referenser till den klassiska D-modellen från 1955. I början av juni månad sände företaget ut en karavan på Shenzhens gator med det befintliga DS-utbudet – DS3, DS3 Cabrio, DS4, DS5 och DS5 Hybrid4. Sociala medier uppmärksammade aktiviteten och har skapat ”prat på stan” om det nya bilmärket.

Ursprunget från Citroën döljs inte helt eftersom DS skall ha en internationell image eftersom kineser helst vill ha utländska bilar – DS-bilarna skall ha en koppling till Paris. Ironiskt nog satsar Citroën intensivt på lokal tillverkning och produktutveckling i Kina. I januari 2014 öppnas en helt ny motorfabrik som skall försörja Shenzhen-fabriken där sammanlagt sex olika bilmodeller är inplanerade under de kommande åren. Dessutom bygger man ett utvecklingscentra (klart 2014) som får till uppgift att vidareutveckla befintliga modeller samt anpassa de i Shanghai designade nya projekten för industrin.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: