A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

L’Argus avslöjar: Stålfjädring och Insigniateknik i nästa C5

Posted in C5 by Peter H Svensson on 10/07/2013

LArgus C5 III 2016 rear

(Paris)

Franska bilmagasinet L’Argus har publicerat en ny artikel om tredje generationen av Citroën C5 som skall lanseras 2016. Under 2012 tecknade PSA och GM ett samarbetsavtal inom fyra områden som dock reducerades till tre sedan GM-koncernens interna politik satte i vintras stopp för att låta nästa generation av Opel Insignia baseras på fransmännens bottenplatta och vice versa.

Men enligt L’Argus kommer det att bli ett franskt-tyskt samarbete, trots alla uppgifter i vintras om motsatsen. Vad som tvingar fram detta är den minskade försäljningen i storlekssegmentet. Att Citroën inte skulle hålla den ursprungliga tidplanen för att lansera tredje generationen av C5 till 2014 har varit uppenbart länge. Nu anges 2016 som ett mer sannolikt lanseringsår, vilket är trovärdigt även om Citroën-chefen Frederic Banzét tidigare i år sagt att den nya modellen kan dröja ända till 2017!

Vad som fått PSA och GM att tänka om gällande samarbetet i storbilssegmentet framgår inte, än mindre vilken bottenplatta som skall begagnas, men troligast är nya EMP2. Arbetet med tredje generationen C5 har inte haft högsta prioritet, och projektet har reviderats ett flertal gånger redan. Förutom anpassningar till teknik från GM så har man enligt uppgift bestämt sig för att bara tillverka C5 med stålfjädring. Citroën vill inte uttala sig om vad som skall ske med Hydractive-fjädringen, och huruvida denna kommer föra över till DS-serien.

//Peter H Svensson

Annonser

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thomas said, on 11/07/2013 at 13:26

    Om de slopar hydractive-fjädringen kommer de tappa kunder. Det är jag ganska säker på.
    Det är ju halva anledningen till att man köper en Citroën. Bättre komfort går inte att hitta.
    Begagnat-marknaden kommer ju blomstra i alla fall…

  2. Fredde said, on 11/07/2013 at 20:17

    GLÖM att jag köper någon mer cittra om de tar bort hydraulfjädringen. Har just köpt min sjunde Citroën….med hydraulfjädring(C5)…..och har faktiskt aldrig ens ÄGT en bil utan detta system…..vore rent ut sagt för jävligt om de inte hade någon modell kvar med detta…..

  3. Allt om Citroën said, on 11/07/2013 at 21:46

    Ett problem är att Citroën redan tappat en massa kunder, trots att man har Hydractive-fjädringen. Under alla omständigheter ÄR just detta fjädringssystem en tillgång och välsignelse för de kunder som väl valt denna. Men bilköparna sviker.

    Vad de skulle behöva göra är att integrera Hydractive-fjädringen till EMP2-bottenplattan så att denna fjädring skulle kunna bli tillval till kommande modeller från C4 till DS9. C4 är till och med större än salig GS som verkligen var förtjänt av den gashydrauliska fjädringen (jag har haft två, varav en Convertiesseur). Min nuvarande C4:a skulle verkligen må bra av gashydraulisk fjädring, även av enklaste sort. Om någon händig person kan komma med förslag på hur en konvertering skall gå till är det välkommet att droppa en rad för kontakt… Hur som helst skulle Citroën behöva få upp försäljningsvolymen på sina Hydractive-bilar. Det skulle till och med vara ok att de licensierade systemet till GM att ha till sina Cadillacs (såsom Citroën en gång gjorde till Rolls Royce och Mercedes). Komforten i C5 är fortfarande oöverträffad, och alla bilköpare vill inte studsa fram på vägarna med rallybilsväghållning.

    Så här sade Frederic Banzét ifjol om varför DS5 inte fick gasvätskefjädring:



  4. Fredde said, on 12/07/2013 at 21:08

    Nej…det är inte ok att Cadillac ska ha systemet också tycker jag. Då blir Citroën inte unikt längre. Men idén om att alla från c4 och uppåt skulle kunna ha det som tillval….eller varför inte som STANDARD….är helt ok. Personligen tror jag dock inte att det någonsin blir några fler bilar med detta system. Tyvärr. Dagens C5 blir förmodligen den sista……. För övrigt ser jag personligen hellre att kineser köper Citroën, vilket det spekulerats lite om, än ett ännu djupare samarbete med GM….alla vet vi ju vad som hände med SAAB…… Om tre år så hävdar väl det där j-a GM att det var DE som uppfann hydractive-fjädringen. Skulle inte förvåna mig ett DUGG….. Kineserna är fömodligen mer intresserade för att vidareutveckla systemet istället, medan GM inte verkar vilja investera en enda krona i någonting alls…… jag är skeptisk….tyvärr….. :-)

  5. Allt om Citroën said, on 22/07/2013 at 20:00

    För Citroëns del är det viktigt att ha kvar gasvätskefjädringen. Att Cadillac skulle få använda systemet till någon eller några av sina dyraste vagnar på den amerikanska marknaden tror jag inte skulle skada Citroën; Rolls Royce, Mercedes och Maserati har använt Citroëns gasvätskefjädring till ett antal modeller (samt 405 T16 tror jag också). Citroën kommer nog ändå inte kunna komma in på USA-marknaden inom överskådlig tid (om någonsin). Jag tänker här bara ur det perspektivet att PSA behöver nyttja varje minsta tillfälle för att skapa lönsamhet för sin produkt, och för närvarande finns inget som tyder på att de ens har förmåga att satsa på vidareutveckling av Hydractive ens för egen del.

    Att GM inte är den mest gynnsamma partnern att ha bilaffärer med är känt. Saab Automobiles var i dåligt skick redan innan GM kom med i bilden, men att ha kinesiska ägare är ingen garanti för fortlevnad, vilket Rover-entusiasterna kan berätta om. Om det blir aktuellt föredrar jag också Dongfeng som allianspartner till PSA. Men det företaget har redan en uppsjö av partners, så man kan undra hur pålitligt det är.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: