Nästa Citroën C3 – enklare, bättre, lättare och snålare.
(Paris)
I dagarna presenterade forskningsföretaget DuPont Vizilon i samarbete med PSA Peugeot Citroën en ny typ av sidokrockbalk som är avsedd för montering i bildörrar. DuPont Vizilon använder sig i sina studier av dörrar från Citroën C3 för att få jämförbara resultat, och siktar på att få den 40% lättare balken i serietillverkning i en volymbil till 2016 eller 2017. Istället för stål använder man en komposit bestående av glasfiber och nylon (PA66). Polyamiden PA66 äger en mycket god mekanisk hållfasthet och har bra nötningshållfasthet. Just PA66 klarar av polyamiderna högst temperatur (egenskaperna är bäst mellan -40C till +90C), och har också en bra vibrationsdämpande egenskap. Vid behandlingen uppnås en hög kristallitionsgrad som gör materialet mycket hårt. Därefter formas ämnet till bästa bärighet och balken förses med fästen av stål och täcks med ett ytterligare lager av nylonet för att ge ett enhetligt utseende.
I franska medier skrivs nu i dagarna om en ersättare till C3 som skall presenteras i höst och som baseras på konceptbilen C-Cactus och klassikern 2CV. I själva verket skall dagens C3 fortsätta att tillverkas i ytterligare ett antal år (i Poissy), om än med förväntat lägre produktionsvolym nu när projekt E3 – den bil som pressen talar om – börjar byggas i Madrid. E3, eller C-Cactus som den kanske döps till om Citroën är smarta nog att nyttja ett inarbetat namn, är större än C3 men också mycket enklare. Samma princip kommer att prägla nästa generation av C3, vilken vi kan förvänta oss på marknaden just någon gång kring 2016-2017. Sannolikt blir tredje generationen av C3 bland de första bilar som förses med DuPont Vizilons nyutvecklade sidokrockskydd.
Förutom en helt ny bottenplatta – EMP1 – som genom ny layout skall ge nästa C3 lägre vikt planeras också en serietillverkning av HybridAir-systemet som visades vid sistlidna bilsalong i Geneve – även här talar man om 2016-2017.
Någon design för nästa generation av C3 finns inte framtagen ännu eftersom bottenplattan EMP1 inte är färdigutvecklad. Men under alla omständigheter befinner sig dagens C3 i ett marknadssegment som Citroën inte kan avstå från, och E3 kan av produktionstekniska skäl ersätta C3 rakt av, annat än med acceptans av sänkta försäljningsnivåer.
//Peter H Svensson
leave a comment