A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Ryska uppgifter: Hela DS-programmet blir globalt

Posted in DS2, DS9 by Peter H Svensson on 04/06/2013

BLOGGPOST N:o 500!

(Moskva)

Uppgifter i rysk press gör gällande att Citroënchefen Frederic Banzét uppger att Citroën kommer att presentera ytterligare minst tre modeller i DS-programmet, och att dessa kommer lanseras först i Kina innan de sedan introduceras på övriga marknader runt om i världen. De tre DS-varianterna är kända sedan tidigare; först den serietillverkade versionen av vårens konceptbil Wild Rubis, följt av en 4-dörrars sedan baserad på DS4 och sedan en ersättare till C6. Det intressanta är att Banzét säger ”minst tre nya DS”, vilket bekräftar än en gång att Citroën överväger att utvidga programmet i de mindre storlekssegmenten. En DS2 har nämnts redan tidigare, och den modellen kan ju bli aktuell när dagens DS3 skall ersättas med en ny mer familjeorienterad 5-dörrars halvkombi 2018.

I rysk press nämns serieversionen av Wild Rubis som DSX7 – vilket öppnar för tolkningen att Citroën kan komma att lansera fler 4WD-crossover-modeller.

Enligt Citroën attraherar märkets DS-utbud många nya köpare; 60% hade bytt från annat märke till DS i Europa.

//Peter H Svensson

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thomas said, on 05/06/2013 at 09:08

    Låter mycket trevligt! Då kommer DS6/9 hit också. :-)
    Mer gashydraulisk fjädring åt folket!

  2. Allt om Citroën said, on 05/06/2013 at 16:24

    Hm, jag är rädd för att man skall vara försiktig med löftena om gasvätskefjädring. Eftersom den här Wild Rubis bygger på DS5 så måste vi resonera om mirakel ifall det skall ligga några silverfärgade gasklot under huv och bagageutrymmet. 4-dörrarsversionen av DS4 lär inte avvika från sin tuffa halvkombi. Så hoppet står till sedanen i D-segmentet. Men det är grejen att den skall byggas i Kina, och såvitt jag förstått har de inte satsat på gasvätskefjädring där. Och tydligen har de förminskat storleken så det blir absolut ingen vräkig sportlimousine som Metropolis. Skall jag vara uppriktig tycker jag att den mest liknar en läcker futuristisk Jaguar med sin låga höjd och väl tilltagna bredd. Ja, det vore kanske en idé för Citroën att formge karosser åt andra tillverkare…? ;-)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: