A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Analys: Konsekvens av att nästa C5 blir helt utan gasvätskefjädring?

Posted in Business by Peter H Svensson on 25/04/2013

C4 L Sedan darkgrey

(Stockholm)

Franska biltidningen Automobil-Magazine skriver att nästa generation av C5 kommer att få avstå helt från märkets gashydrauliska system och istället ha multilänkhjulupphängning. Anledningen är att Citroëns C-utbud skall förenklas. Andra källor uppger till AoC att gashydrauliken kommer leva vidare i kommande DS-modeller.

Redan idag differentierar Citroën sitt C5-program med två versioner; en med konventionell stålfjädring och en med gashydraulik. Det finns en logik i att använda det dyrare fjädringssystemet i de modeller som har bättre vinstmarginal (”DS6”). Men finns det logik att lansera en fullstor familjebil med sämre standard än föregångaren (”C5”)?

Citroën har tidigare i år deklarerat att C-programmet skall lämna alla ambitioner att vara premium. Men hur mycket kan man sänka standarden och ändå behålla köparna? I synnerhet för en bil som ändå kommer kosta mer än 200’000 kronor för en privatbilist.

Vad Citroën kan göra är att omdefiniera C5 (från ”VW-kvalitet” till ”Skoda-kvalitet” om liknelsen ursäktas*). Sedan tidigare i år marknadsför man en 4-dörrars sedan av C4 (C4L i Kina och Ryssland, C4 Sedan i Mercosur). Att C4L inte släpps i Västeuropa beror på att modellen kan konkurrera med C5. Och C5 är redan idag utsatt för hård konkurrens av Peugeot 508, Ford Mondeo, Volkswagen Passat och Volvo S60 för att nämna några. Nästa C5 måste undvika att konkurrera med en ”DS6”, samtidigt som den måste kunna ta köpare från andra bilmärken. Med tanke på att PSA Peugeot Citroën har stora ekonomiska problem kan man fråga sig om det är rimligt med en framtida modell i mellanklassen i det nya C-programmet. Kanske bör Citroën tänka om och slå ihop nästa generation av C4L och C5? Plattformen är densamma (EMP2). Färre modeller men tätare uppgraderingar kan öka attraktionskraften hos köparna och samtidigt sänka de långsiktiga utvecklingskostnaderna.

Citroën behöver en genomtänkt produktstrategi och prioriteringsordning. Om en framtida ”DS6” år 2015 kan förvalta arvet efter dagens C5 är ju behovet av en ny utgåva inte så akut. Behöver Citroën sälja en Sedan för mindre än 200’000 kronor är det bara att börja importera C4L/C4 Sedan. Men ack så förargligt att man glömt kombiversionen…! I told you so, Citroën!

//Peter H Svensson

* Efter att ha kört nya C5 HDi 200 Business och jämför den med jobbets nya VW Passat TDI Alltrack känns cittran mer lyxig än folkan. Och då är det inte enbart fjädringskomforten som slår ut tysken.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: