A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroëns nästa ”C”-program ökar PSA:s produktbredd

Posted in Person, PSA by Peter H Svensson on 14/02/2013

(Paris)

PSA-chefen Philippe Varin får av allt att döma fortsätta att leda företaget ytterligare en kontraktsperiod enligt franska medier. Det är en självkritisk Varin som nu håller på att lägga företagets kurs genom den djupa kris man drabbats av. Ett av de största misslyckandena enligt honom är att man misslyckats att diversifiera sina två bilmärken. Men som AoC tidigare rapporterat kommer det att bli ändring på den saken i och med att märkets ”C”-modeller kommer omdefinieras. De kommande modellerna skall bli enklare och smartare och vara mer kopplade till användarens vardag. Det skall bli mer betoning på bruksfordon än ambitionen att konkurera med premiummodeller.

Varin talar faktiskt om tre modellserier; C3, C4 och C5 vilket är ganska intressant eftersom det i C5:ans fall vore mest naturligt att en bilmodell med lägre produktionsvolym riktas mot premiumsegmentet. Det väcker ånyo farhågor om att C5 blir en bantad uppföljare till dagens modell – vilket skulle kunna leda till att man trots allt stryker den gashydrauliska versionen för att spara pengar. Samtidigt skulle en familjebil som prissätts lågt kunna stjäla kunder från andra märken även med konventionell fjädring. Varin uppger att det än så länge inte finns någon konkret plan för hur bilarna skall konstrueras (utöver den nyligen introducerade bottenplattan EMP2) vilket motsäger tidigare besked om den kommande C5-modellens status. Målet är att bilarna i ”C”-programmet skall vara billiga i inköp och ekonomiska att använda och underhålla. Jean-Christophe Quémard på PSA uppger för franska Usine Nouvelle att besparingar kan göras på formgivning och val av komponenter: ” – Det finns ingen anledning att samma bromsförmåga som för en Ferrari”. Ett annat sätt att skära ner på utvecklingskostnaderna är att använda komponenter från tidigare modeller som redan är avskrivna, vilket tillåter en lägre prissättning.

Fastän de två kommande modellerna i ”C”-programmet under 2013 skall byggas i Spanien (och på ny teknik) vill Citroën fortsätta vara ett franskt bilmärke. Räknat på Peugeot 208 som exempel är personalkostnaderna 700 Euro lägre per exemplar i slovakiska Trnava jämfört med franska Poissy (där delar av C3-produktionen är förlagd till). Men Citroëns ambition enligt Jean-Christophe Quémard är att göra besparingar på andra områden istället för utlokalisering till låglöneländer. Dessutom tillkommer synergieffekter i och med att Opel kommer att börja använda samma bottenplattor som PSA. 2018 kommer EMP1 för nästa generation av C3, 208 och Corsa att tas i drift, enligt Philippe Varin. Och det skall bli färre modeller avsedda för enskilda lokala marknader: ” – Nu gäller det att skapa en global profil för märket som tillåter försäljning av samma bilmodeller i hela världen. På så vis kan produktionsvolymerna öka”. Varin siktar på en fördubblad tillverkningsnivå till 2018 för hela PSA.

Samtidigt kommer Citroën utveckla sitt ”DS”-program till att omfatta fler modeller vilket förhoppningsvis leder till ökade marknadsandelar. Dessa bilar skall bli lyxigare och mer exklusiva. Och framför allt skall de i större utsträckning skilja sig utseendemässigt från sina syskon i ”C”-programmet. I april månad väntas den första konceptbilen i ”DS”-programmet visas upp.

 //Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: