A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Analys: Fransk nationalisering av PSA Peugeot Citroën?

Posted in Annat fabrikat, PSA by Peter H Svensson on 12/02/2013

(Paris)

PSA Peugeot Citroën kommer inte att gå med vinst de närmsta två åren, förutspår både företrädare för företaget och analytiker inom fordonsindustrin. Den ekonomiska krisen i Spanien och Italien biter sig fast, och under andra halvåret 2012 har det blivit allt tydligare att Frankrikes ekonomi också bromsar in kraftigt och att nedgången fortsätter under 2013. Detta drabbar fordonsindustrin i allmänhet men PSA Peugeot Citroën i synnerhet eftersom företagets tre viktigaste marknader därmed har drabbats av en extrem lågkonjunktur. PSA Peugeot Citroëns anläggningar utnyttjas idag till mindre än 64%.

Trots bankgarantier till Banque PSA är det tveksamt att pengarna kommer att räcka hela vägen genom krisen. Men den franske budgetministern Jérôme Cahuzac anser att den franska staten har möjlighet att sträcka ut en hjälpande hand. Regeringen kan gå in som delägare och pumpa in friska miljarder – under förutsättning att PSA inte lägger ner sina fabriker i Frankrike och återkallar lagda varsel om 8000 uppsägningar.

Budgetministern säger dock inget om de praktiska problemen. Dels måste ett förstatligande godkännas av EU. Dessutom kommer detta inte påverka efterfrågan av bilar, men däremot bevara den franska fordonsindustrins ineffektivitet. Under 2011 tillverkade Nissans brittiska fabrik i Sunderland – Europas mest effektiva – nästan 500’000 fordon med en arbetsstyrka på 5’000 man. Samma år byggde 3000 anställda mindre än 140’000 exemplar av Citroën C3 i Aulnayfabriken. Utvecklingen kan illustreras genom att jämföra denna siffra mot produktionsåret 2004 som var fabrikens bästa år; över 410’000 bilar byggdes då av 5’000 anställda. Hur bemöter man denna utveckling utan nedskärningar och utan utsikt att produktionsvolymen skall kunna öka?

Och hur kommer Peugeot och Citroëns modellstrategier och produktplaner påverkas av att den franska staten har vetorätt i styrelsen?

Även om den franska staten går in som ny ägare för PSA Peugeot Citroën kommer man att fortsätta ha överkapacitet ifall man skall ”rädda jobben”. Att bevara fabrikerna enbart för att garantera arbetarnas sysselsättning är i sig företagsekonmiskt meningslöst när det saknas efterfrågan på bilar. Nödvändiga strukturförändringar försenas av politiska skäl eller i värsta fall uteblir, samtidigt som konkurenterna runt om i världen fortsätter att rationalisera sig genom den globala krisen. Det finns ingen säker plan för att återuppnå de gamla produktionsvolymerna (förutom ett rykte om att president Hollande vill ha importrestriktioner för utländska bilmärken), och ledningen för PSA Peugeot Citroën menar att det enda sättet för företaget att växa är att fortsätta satsa på marknaderna i Kina, Indien och Syd- och Latinamerika. Och det kan man bara göra genom lokal tillverkning p.g.a. höga importskatter i dessa länder.

Samtidigt finns det en risk att det statliga ägandet av PSA Peugeot Citroën leder till en sammanslagning med Renault i ett ögonblick av plötslig politisk ingivelse om att industrin inte kan hållas under armarna hur länge som helst. Det kan komma en punkt där franska staten går emot fackföreningarna och rationaliserar med motorsåg istället för osthyvel. Här är risken stor att de tre märkena Renault- Peugeot-Citroën ställs mot varandra på samma sätt som när PSA-gruppen fick sanera sitt märkesutbud under mitten av 1980-talet, vilket ledde till att Talbot lades ner. Sett ur detta perspektiv vore det att föredra att PSA Peugeot Citroën med sina befintliga ägare får ta ansvar för sina varumärken och genomföra nödvändiga nedskärningar i Europa och satsningar i andra länder i den takt som egna finanser tillåter, och som svar på marknadens efterfrågan.

Det som är oroande i dagsläget är att Citroën och Peugeot har alltför små medel till förfogande för att kunna förändra sin verksamhet och sina produkter. Citroën kommer visserligen att samtidigt satsa på både enklare och dyrare bilmodeller med ”C” respektive ”DS”. Men med undantag för kommande projekt E3 – en ekonomisk nischbil som kommer att byggas i mindre än 100’000 exemplar per år – kommer det dröja till 2017 innan ersättaren till C3 dyker upp på marknaden. Om Citroëns strategi med att göra bilarna enklare och billigare skulle tredje generationen av C3 med bibehållen eller förbättrad kvalitet ha kunnat byggas i över 300’000 exemplar per år sett ur dagens förutsättningar med total dominans av mainstreammodeller i storlekssegmentet från Ford (Fiesta) och VW (Polo). Att placera C3 mellan mainstreammodellerna från Tyskland och de billiga lågprisbilarna från Korea och Östeuropa vore önskvärt redan idag. Problemet är att enbart en prissänkning ger förlust för tillverkaren; alltså behövs det en helt ny modell som är billigare att tillverka. Och den lösningen har inte Citroën idag fastän man är i ett skriande behov av en sådan bil.

Utöver detta återstår även generationskiftena av C4, C5 och en utbyggnad av ”DS”-programmet. Kommer Citroën att finnas kvar när dessa modeller är färdigutvecklade, eller blir det att i elfte timman klistra fast Renault-romber på de statsbyggda bilarna för att få avkastning på utvecklingskostnaderna hos Citroën och förpassa Frankrikes mest innovativa bilmärke till historieböckerna före dess 100-årsjubileum 2019? En hemsk tanke!

Med facit i hand kan man konstatera att Peugeot och Citroën gjort ett misstag som försökt att bygga sina produkter efter de tyska tillverkarnas mönster. Den kommande strategin är visserligen lovande, men den borde ha varit igång redan för länge sen. Att omvandlingen av Citroëns varumärke fördröjs minst ett år extra kan bl.a. vi tacka samarbetet med GM för. Nu skall det inte bara utvecklas en ny C3 utan också en ny Opel Corsa, byggd av en tillverkare vars kapacitetsutnyttjande av sina fabriker är blott en procentenhet bättre än PSA:s…

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: