A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroën i nygamla spår – dyrt samt billigt och ingenting däremellan… :-)

Posted in PSA by Peter H Svensson on 31/01/2013

DS-X Automobile Magasin jan 2013

Projekt B974 som kanske döps till Citroën DS-X och som skall
börja tillverkas i en ny kinesisk bilfabrik från och med 2014.
Illustration hämtad från franska Automobil-Magasin
.

(Paris) 

Idag tävlar Citroën och Peugeot om nästan samma kunder, och det på en marknad som är överetablerad av biltillverkare med s.k. generellt utbud där pris, storlek och utrustningsnivåer är snarlika alla konkurrenter. Citroën och Peugeot har i stort sett var sin motsvarande modell i varje segment, vars åtskillnad görs genom olika lanseringstillfällen och designspråk. Eftersom PSA Peugeot Citroën har stora ekonomiska problem är utrymmet för att utöka modellsortimentet begränsat. Därför kommer i framtiden de två bilmärkena marknadsföras med varsin bipolär profil. Peugeot kommer att säljas i Europa med både ett lågprissortiment som kommer att konkurera mot märken som Dacia och Skoda (modellbeteckningen slutar på 001) och en ”mainstream”-profil som skall matcha t.ex. VW och Ford (modellbeteckningen slutar på 008).

För Citroëns del vill man inte introducera ett lågprissegment. Däremot kommer dagens ”C”-modeller inte längre konkurrera mot andra tillverkares mainstreammodeller, utan istället presentera bilar som är enklare och mer rustika med lägre utrustningsnivå för att få ner tillverksningskostnader och försäljningspriset, samlat under begreppet ”Essentielle” som låter bättre än ”low-cost”, men samtidigt använda sig av en modern konstruktion (vilket gör att dessa inte kan säljas till samma pris som Dacia). Detta motsvarar den linje som AoC-redaktören spekulerat om skulle döpas till ”ID”. Även bilens konstruktion påverkas; ingen av de kommande ”C”-modellerna skall byggas eller utrustas för hastigheter över 200 km/h, vilket sänker kraven på vilka komponenter som skall användas.

Filosofin bakom detta manifesteras av den helt nya bilmodell som kommer att börja säljas 2014, och som delvis baseras på 2007-års konceptbil C-Cactus. Projekt E3 var ursprungligen tänkt som en nischmodell med sin spartanska utrustningsnivå (bl.a. handvev istället för elfönsterhissar nämns) vid sidan av befintliga C3 och C4, men nu vill Citroën låta denna återhållsamhet genomsyra samtliga modeller i ”C”-utbudet. Fast E3 (C-Cactus, E-Cube, eller vad namnet blir) kommer ändå att fylla en funktion i utbudet eftersom ersättarna till C3 och C4 samt C5 ligger bortom 2016.

Det är dock tveksamt att Citroën kommer att kunna marknadsföra en ersättare till C5 i enlighet med filosofin ”less is more” vad gäller utrustningsnivå och materialval. Det är därför troligare att den modellen hamnar i andra änden av det bipolära utbudet, nämligen i ”DS”-utbudet. Vad som skulle kunna tala för detta är att designchefen för ”DS”-programmet, Thierry Metroz, är den som under senare tid mest frekvent uttalat sig om C5-ersättaren i europeisk motorpress.

Genom denna strategi hoppas ledningen för PSA Peugeot Citroën att få stopp på den interna konkurrensen utan att behöva bredda sina sortiment till nya segment. Citroën har redan historiska erfarenhet av att bara vara fokuserade på instegsmodeller respektive toppmodeller; i slutet av 1950-talet och 1960-talet bestod märkets utbud enbart av den ekonomiska 2CV (och dess kusin AMI6 från 1961) och den mer exklusiva D-modellen. Det dröjde till 1972 innan Citroën fick ut en formell mellanklassmodell på vägarna (GS). 

Vad som kommer ske med fördelningen av kombi- och MPV-modeller mellan Citroën och Peugeot framgår inte. Under 2013 och 2014 kommer Citroën att introducera först en ersättare till C4 Picasso och därefter en SUV som ersätter C-Crosser (och på sikt C4 Aircross).

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: