A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Ny bottenplatta för C4 Picasso – Efficient Modular Platform 2

Posted in C4 Picasso, Motor/transmission, PSA by Peter H Svensson on 29/01/2013

EMP2 floorpan

(Paris)

Under 2013 kommer PSA Peugeot Citroën att introducera en helt ny bottenplatta som utmålas som mer kostnadseffektiv än dagens bottenplattor. Tidigare har både Citroën och Peugeot haft två olika bottenplattor för C4/C5 respektive 308/508, men i framtiden skall dessa modeller ersättas av nya konstruktioner som bygger på en modulbaserad bottenplatta med namnet EMP2 (Efficient Modular Platform).

EMP2 erbjuder fler kombinationer av möjliga karosser och fordonstyper än PF2 och PF3 var för sig. EMP2 skall kunna användas till samtliga nya modeller av alla från C4 till C5 via Berlingo, C4 Picasso och fyrhjulsdrivna C4 Aircross, och troligtvis också till framtida flaggskeppet DS9. Redan idag har PF2 används till halvkombin C4 och storsedanen C-Triomphe samt till Berlingo och C4 Picasso, men den nya konstruktionen gör det möjligt att bygga bilar i C5-seriens storlek och även att förse den och de mindre modellerna med mer påkostade drivlinor och chassin. Genom att bottenplattan komponeras av utbytbara moduler skall det vara möjligt att förse en kompakt bilmodell med samma hjulupphängning som C5/508. EMP2 kommer att kunna bli bas för modeller mellan 4,2 m-5,0 m.

psa-emp2-platform-1

EMP2:s främsta modul är själva golvet och frampartiet som sedan paras ihop med två olika bakdelar (kort  resp. lång bakdel) och olika hjulupphängningar samt drivlinor, men till skillnad från VW-koncernens bottenplatta som också består av moduler kommer inte EMP2 att kunna användas till småbilskonstruktioner eftersom hela det främre partiet (hjul/styrning/pedaler) är fixerat i längd. Gissningsvis talar detta för att PSA kommer sluta bestycka sina premiummodeller med stora V6-motorer i framtiden och istället satsa enbart på 4-cylindriga motorer.

En annan fördel med att ersätta PF2 och PF3 med EMP2 är att fler fabriker kan tillverka bilarna. Idag produceras C5/508 enbart i franska Rennes och kinesiska Wuhan (Dongfeng), men i framtiden kan flera andra fabriker i och utanför Europa tillverka dessa modeller (vilket innebär att man ”kommer närmare marknaden”).

psa-emp2-platform-2

De två första bilmodeller som baseras på EMP2 är nya Citroën C4 Picasso samt nästa generation av Peugeot 308 som bägge skall introduceras i år (troligtvis till hösten). Även GM-ägda Opel kommer få ta del av EMP2 eftersom PSA skall utveckla nästa generation av Opel Zafira (presenteras 2016) och en ersättare till Opel Combo (baseras på nästa generation av Berlingo). Genom att modeller i C-segmentet nu kommer att kunna förses med PSA:s multilänkbakaxel finns det en potential att även en framtida generation av Opel Astra byggs på fransk teknik.

EMP2 308 C4 Picasso

Även om den nya bottenplattan i huvudsak kommer att användas till bilmodeller med samma dimensioner som tidigare så har plattformsutbytet även betydelse för bränsleförbrukning, krocksäkerhet och integrering av ny teknisk utrustning. Med det flexibla modulsystemet kommer det också att vara tekniskt enklare och billigare att t.ex. bygga en SUV med 3-dörrars coupékaross om det fanns en marknad för en dito än med dagens plattformar. Man kan också bygga ”Aircross”-versioner av de mer standardmässiga modellerna, t.ex. C4 Picasso (och få bättre terrängegenskaper).

EMP2 floorplan usines

Finns det någon ny bottenplatta för småbilar kallad EMP1? Nej, inte än. Här skall faktiskt PSA samarbeta desto mer intimt med GM/Opel (EMP2 är helt och hållet ”fransk” och därför ströks nästa generation av Opel Insignia från samarbetet). Idag används bottenplattan PF1 som är teknisk grund till Citroën C3, C3 Picasso och Peugeot 208 som har olika axelavstånd. PF1 finns också i en förlängd version för Citroën C-Elysée/Peugeot 301 vilket gör att man fått ta en omväg förbi modulsystemet för att kunna tillverka bilar i både B- och C-segmenten. Så helt klart behövs även här en flexibel bottenplatta precis som EMP2.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: