A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

PSA Peugeot Citroën Hybrid Air Concept (uppdaterad information av gästskribent)

Posted in Konceptbil/designstudie by Peter H Svensson on 24/01/2013

C3 Hybrid Air Demo 000

(Vélizy)

För snart 60 år sedan revolutionerade Citroën bilvärlden med att presentera sin futuristiska Citroën DS19 med avancerad design och andra tekniska lösningar som gjorde bilen tjugo år före sin tid. Det har varit ont om sådana revolutioner inom bilvärlden sedan dess, men nu kommer en påminnelse om märkets ambition att trafikera framtidens vägar. I samband med en teknikdag på konstruktionsavdelningen i Vélizy utanför Paris presenterades Peugeot-Citroën Hybrid Air Concept installerad i en uppskuren Citroën C3 med en 3-cylindrig bensinmotor på 82 hk.

C3 Hybrid Air Demo 001

Komponenterna till Hybrid Air-systemet väger ungefär 100 kg och är som syns på bilderna integrerade i C3-karossen/chassit. Fördelarna med Hybrid Air jämfört med motsvarande eldrivna hybridsystem är att tekniken är mycket enklare att underhålla och billigare i tillverkning. PSA Peugeot Citroën har tagit 80 egna patent och utvecklat systemet i samarbete med underleverantörerna Faurecia och Bosch med bidrag från franska staten. Systemet skall vara användbart i stort sett hela världen och kräver minimal förändring i produktionsapparaten, varför systemet skall kunna införas på serietillverkade bilar i de flesta av företagets fabriker.

C3 Hybrid Air Demo 002

Hybrid Air-systemet kommer att användas till Citroën C3, C4 och Berlingo ihop med bensinmotorer mellan 80-110 hk. I utvecklingsavdelningens tester har man genom fiktiva körcykler motsvarande stadstrafik kunnat sänka bränsleförbrukningen med ända upp till 80%. I en kombinerad körcykel skulle denna C3 dra 2,9 liter/10 mil. Från Citroën anger man att Hybrid Air skall kunna sättas i serieproduktion till 2016.

//Peter H Svensson

HYBRID AIR – EN KRAFTLAGRING MED INSLAG AV GASHYDRAULISK TEKNOLOGI

Efter att ha tittat på PSA:s nätsida , som kortfattat beskriver systemet, så verkar det som om systemet borde heta ”Hybrid Hydraulic Concept”. Rätta mig någon, om jag har fattat det fel.

I bilens mitt ligger en hydraulisk kolvackumulator (av PSA kallad ”Energy Storage System”) som fylls med hydraulolja med hjälp av en hydraulpump som drivs, via planetväxeln, av bensinmotorn eller, vid motorbromsning, av drivhjulen. På andra sidan kolven i ackumulatorn finns, förmodligen, inte luft men väl kvävgas som komprimeras då oljan pumpas in, varvid energi lagras.
När denna energi skall användas driver den komprimerade gasen ut oljan som nu kommer att driva hydraulmotorn kopplad till planetväxellådan och vidare till drivhjulen. Behållaren mellan bakhjulen tar hand om oljan som inte finns i ackumulatorn.
Detta är alltså en gammal känd hydraulisk grunduppkoppling som används.
Hydraulackumulatorn är samma komponent som fjädringselementet (gasklockan) som används i det hydropneumatiska fjädringssystemet, skillnaden är att ”klockan” är betydligt mindre och har ett gummimembran i ställer för kolv, principen är densamma.

hybridAirprincip512

Då det borde finnas ett antal personer, med intresse av Citroëns fenomenala fjädringssystem och med kunskaper inom hydraulik, som läser denna sida, vore det intressant att höra om mina antaganden är rimliga eller inte.

//Micke H (gästskribent)

LÄSTIPS FÖR TEKNIKINTRESSERADE:
Energy Efficient Hydraulic Hybrid Drives – uppsats från Linköpings Universitet
Hydraulic Hybrid for Vehicles with Mechanical Drive Train – Bosch beskriver kraftåtervinning genom hydraulik

Annons

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 24/01/2013 at 20:11

    Hybrid Air Concept

    Nja, riktigt så här fungerar det väl inte?
    Man kan inte pumpa luft med en hydraulpump och man kan inte driva en hydraulmotor med tryckluft!
    Efter att ha tittat på PSA:s nätsida , som kortfattat beskriver systemet, så verkar det som om systemet borde heta ”Hybrid Hydraulic Concept”. Rätta mig någon, om jag har fattat det fel.

    I bilens mitt ligger en hydraulisk kolvackumulator (av PSA kallad ”Energy Storage System”) som fylls med hydraulolja med hjälp av en hydraulpump som drivs, via planetväxeln, av bensinmotorn eller, vid motorbromsning, av drivhjulen. På andra sidan kolven i ackumulatorn finns, förmodligen, inte luft men väl kvävgas som komprimeras då oljan pumpas in, varvid energi lagras.
    När denna energi skall användas driver den komprimerade gasen ut oljan som nu kommer att driva hydraulmotorn kopplad till planetväxellådan och vidare till drivhjulen. Behållaren mellan bakhjulen tar hand om oljan som inte finns i ackumulatorn.
    Detta är alltså en gammal känd hydraulisk grunduppkoppling som används.
    Hydraulackumulatorn är samma komponent som fjädringselementet (gasklockan) som används i det hydropneumatiska fjädringssystemet, skillnaden är att ”klockan” är betydligt mindre och har ett gummimembran i ställer för kolv, principen är densamma.

    Då det borde finnas ett antal personer, med intresse av Citroëns fenomenala fjädringssystem och med kunnskaper inom hydraulik, som läser denna sida, vore det intressant att höra om mina antaganden är rimliga eller inte.

  2. alltomcitroen said, on 25/01/2013 at 11:36

    Eftersom det finns en risk att läsarna missar din värdefulla kommentar tog jag mig friheten att lägga in din text i själva postningen tillsammans med presentationsfilmen och en principskiss för systemets utrustning. //Peter


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: