A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Starka reaktioner på Citroëndesigners utspel

Posted in Varumärket Citroën by Peter H Svensson on 17/01/2013

C-airdream 2002

Citroën C-Airdream Concept car 2002. Foto: Citroën Communication.

(London)

” – Citroën måste överge sin udda stil om märket skall klara sig”, menar märkets chefsdesigner för C-modellerna, Alexandre Malval, enligt brittiska AUTOCAR. Malval har ett förflutet som en av upphovsmännen till konceptbilen C-Airdream från 2002 som förebådade märkets designstil för C4, C4 Coupé och C6 under mitten av 00-talet, och under några år ansvarig för ett antal av märkets spektakulära konceptbilar innan han 2009 flyttade till Peugeot som designchef. Sedan i somras har han återvänt till Citroën och skall ansvara för formgivningen av samtliga modeller utom de i DS-serien.

Malval säger att Citroën inte har några planer på att skapa nya modeller som formgivningsmässigt anknyter till ikoner som 2CV och originalet DS19. Detta betyder sålunda att vi kan sluta hoppas på en serietillverkad version av konceptbilen Revolte som många betraktar som en modern och lyxig efterföljare till 2CV (och som är en favorit bland många Citroënälskare).

Det som är Malvals bekymmer är att Citroën måste skapa bilar som är attraktiva på en global marknad. Och Citroënklassikerna är inte tidens melodi enligt det resonemanget. Malval skall tillsammans med sin kollega Thierry Metroz (som ansvarar för DS-sortimentet) staka ut en distinkt skillnad mellan ”C” och ”DS”-serierna, och skapa två olika stilar som skall vara genomgående för de respektive serierna. Den kommande C4 Picasso II kan vara den första modellen som bereder en väg för ”C”-seriens nya anletsdrag.

 C4 Picasso Automobile juli 2012

Citroën C4 Picasso generation 2 enligt franska l’Automobile i somras.

Malval menar att Citroën har ett design-DNA som står för något radikalt och annorlunda, men just detta kan vara till en nackdel i marknader som t.ex. Kina där kunderna köper bilar efter rådande mode. Förutsättningarna där kan snabbt förändras, även om kineserna numera är mer nyfikna på andra former än den klassiska 4-dörrarssedanen. En tolkning av Malvals resonemang är att Citroën måste gardera sig och skapa bilar som kan säljas över hela världen för att jämna ut modestyrda fluktuationer i försäljningsstatistiken. Första exemplet på en dylik global bil var duon Peugeot 301 och nya Citroën C-Elysée som introducerades i slutet av 2012.

 DS-X AutoPlus dec2012 A

Citroën DS-X enligt franska AutoPlus. Fronten förväntas bli
Citroëns signum för samtliga modeller av DS-sortimentet.

Citroënchefen Frédéric Banzét sade häromveckan att marknaden i Kina nu är märkets högsta prioritet. Citroën arbetar intensivt med två modeller som skall introducera inom en tvåårsperiod, dels DS4 med separat bagageutrymme (DS4L?) och en SUV/crossover som blir större än C4 Airscape (DS-X?). Därefter följer en större sedan i DS-sortimentet som hamnar storleksmässigt över C5 (DS9?) till 2015. Samtliga tre modeller skall byggas i Kina. Detta betyder att utvecklingsarbetet för modeller på den europeiska marknaden kommer att få stå tillbaka, och Citroën räknar samtidigt med fortsatt nedgång i försäljningen i Frankrike och Europa även under 2013. Eftersom budgeten för nya modeller har fått skäras ner innebär det att det blir färre nyheter under de kommande åren. Det kommer ge märket tid att omformulera sin designstrategi.

Diphile AXEL 2

”Citroën Axel 2” är Diphiles satiriska vision av morgondagens ”C”-modeller
från Citroën; alltså en dussinbil i klass med Dacia Sandero
.

Reaktionerna på Alexandre Malvals utspel har inte låtit vänta på sig. Att Citroën haft motgångar i försäljningen beror knappast på formgivningen, utan snarare på kvalitet, eftermarknad och teknisk nivå menar skribenter på olika web-forum. Vissa uttrycker åsikten att Citroëns bilar ser tekniskt sofistikerade ut men innehåller inga innovationer, och de kräsna kunderna vill ha både ock vilket de fick t.ex. när DS19 lanserades på sin tid. Men framgången med DS3 visar ju samtidigt att det går att sälja även designmässigt ”udda” modeller med framgång. Så skall Citroëns kräftgång i försäljningen här hemma i Europa lösas genom att skapa bilar som säljer bra i Kina mer än något annat? Det är tveksamt om detta är en klok lösning. Att skapa en utslätad design för att man inte vågar vara typiskt citroënsk utanför EU tyder på ett dåligt självförtroende och en illa vald metod att förvalta sitt historiska arv på.

Men som vanligt skall man ha i åtanke att det inte är lätt att uttala sig om bildesign för medierna, i synnerhet inte när man är förhindrad att visa upp några exempel. Vad Malval sagt rent konkret – och det bör man minnas när man värderar de häftiga reaktioner som kommit på artikeln i AUTOCAR – är att Citroën inte kommer lansera en nyupplaga av 2CV och DS. Faktum är att Citroën aldrig någonsin presenterat en formell arvtagare till dessa modeller, utan man har ständigt utvecklat nya koncept, som t.ex. Berlingo, Xsara Picasso, C3 Pluriel med många fler, vilka alla åtminstone utifrån ett designperspektiv känns som genuint citroënska utan att vara retro vare sig till formen eller idé. Vad Style Citroën kommer att skapa för morgondagen under Alexandre Malvals ledning kan vi bara gissa. Vi hoppas givetvis på någonting spännande trots prefixet ”C” i modellbeteckningen.

//Peter H Svensson

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 17/01/2013 at 21:56

    Citroëndesignerns utspel!

    Nu igen!
    Vi som varit med några år, känner igen ”utspelet”!

    För bortåt tjugo år sedan var tongångarna desamma, konventionella bilar för massorna, och så tog man fram Xsara. I och för sig kanske en bra bil men knappast upphetsande, en bil i samma anda som den nyligen lanserade C-Elysée. Xsara och första generationen av C5 blev rejält utskällda p g a feg formgivning, varvid
    Citroënledningen åter bytte fot och minsann skulle visa…. och vi fick C6 och C4, inklusive Picassovarianterna, C3 och Pluriel, vilka alla hade ett helt annat formspråk.
    Vad hände sedan? C5 III skulle vara så ”tysk som möjligt”, man till och med gjorde en reklamfilm för att basunera ut budskapet! Precis som redaktören skriver, kan man här direkt se det dåliga självförtroendet. Varför köpa en fransk bil som försöker vara tysk? Köp en som är tysk helt och hållet, vilket antagligen också blev följden, av försäljningssiffrorna att dömma.
    Pendeln har svängt tillbaka, C3 och C4 har förlorat sin egna stil, den kommande Picasson ser, i alla fall bakifrån, tråkig ut om man ska tro bilden vi fick serverad för några dagar sedan. Om nu karossformerna i fortsättningen skall vara ” mainstream”, enligt Malvals uttalande, kommer nästa stora stora beslut att leda till skrotning av det sextio år gamla fjädringssystemet som fortfarande finns på C5. Varför ha detta ”ålderstigna” och dyra system kvar, då 99% (minst) av bilköparna inte efterfrågar det? Och eftersom man idag inte har några egna inovationer i övrigt, så kommer det här beslutet, förr eller senare.

    Det positiva med ett sådant beslut är att jag helt plötsligt, vid bilbyte, får många fler bilar att välja mellan!
    Jag kanske rent av ska tacka Alexandre Malval!

    PS Jag undrar om C4 Picasso II får behålla luftfjädringen bak.

  2. alltomcitroen said, on 18/01/2013 at 07:11

    Jag var nog en av dem som skällde över hur C5 generation 1 såg ut, men så här i efterhand tycker jag att den ser väldigt trevlig ut. Ett av skälen till min kritik var att den första C5 såg så himla trubbig ut framtill, men det har jag lärt mig att leva med. Faktum är att jag mycket väl skulle tänka mig en C5 med ursprungliga karossen men med teknik från dagens C5.

    Du har helt rätt i att Xsara var en alldeles förträfflig bil, och här skulle jag vilja göra tvärtom – sätta Xsarans teknik i C4 av första generationen. Citroën kan konsten att undvika total perfektion, he he…

    Om jag får gissa kommer ”C”-modellerna att hålla mainstream-profil och att det blir ”DS” som får stå för det extravaganta ifråga om design. Fast risken finns att det handlar mer om extra kromlister istället för riktig innovation. Jag tycker att DS5 ur ett designperspektiv är Citroëns mest intressanta bil, just därför att det inte finns någon annan bil med liknande proportioner. Det är sånt jag hoppas att Citroën skulle satsa på när man gör allt för att undvika de gamla klassikerna som förebild.

    Gasvätskefjädringen kommer bli kvar av all tillgänglig information att döma. Nästa C5 och den kinesiska storcittran kommer att få det, och jag är väldigt säker på att den dag DS5 byts ut sätter man samma fjädring även där. Eftersom framtida C5 och C4 skall dela bottenplatta finns det en teoretisk möjlighet att det skulle vara möjligt att ”lyxa till” nästa DS4 med gasvätskefjädring, men här blir nog prisfrågan mer känslig. Jag bara spekulerar och önsketänker i det här fallet. Vore kul med en riktigt bekväm Citroën som inte är fullstor.

    Den som lever får se.

    //Peter


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: