A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Adieu, mon chere Citroën C-Six

Posted in C6 by Peter H Svensson on 19/12/2012

Citrolog C6 Norev 1-18

Redaktörens altare där morgon- och kvällsbön till den store guden Andrés ära hålls… Vad kvinnorna i hushållet tycker kan ni nog räkna ut.

(Rennes)

Skall man verkligen sörja att en bil som få – ja, nästan ingen –  vill köpa, tas ur produktion? I det här fallet må vi göra det. Idag rullade nämligen det sista exemplaret av Citroën C6 av bandet i Rennes. Den absolut sista franska berline haut de gamme har framställts, i alla fall med dubbla pilkuggar i kylaren. Pressen talar om ett fiasko rent försäljningsmässigt, men att felet kanske inte enbart är tillverkarens. Det KAN vara kunderna det är fel på…

När Citroën C6 presenterades i början av 2005 (och för all del redan under hösten året före genom täta spionreportage via AoC) talades om en planerad produktionsvolym på 25’000 vagnar per år av denna franska lyxbil. Men inte ens ifall vi räknar ihop den sammanlagda produktionen under åtta årsmodeller sedan 2005 kommer vi upp i det talet. Vad har gått fel?

För det första skall man notera att franska bilmärken under modern tid alltid haft svårt att slå försäljningsmässigt gentemot konkurenterna från Tyskland. 1989 presenterades Citroën XM som ersatte både den vanliga CX och CX Prestige, i det senare fallet tack vare lanseringen av en version med V6-motor. Responsen hos motorpressen var god liksom försäljningen under 1990. Dessvärre visade det sig att XM under första årsmodellen var behäftad med åtskilliga barnsjukdomar vilket ruinerade dess rykte, och följdaktligen även försäljningen. Lägg därtill den ekonomiska kris som följde med det första Irak-kriget. Ansiktslyftningen och uppgraderingen till årsmodell 1995 hjälpte föga, och kunderna valde istället den billigare men nästan lika bekväma och rymliga Xantia om de önskade stanna kvar hos märket.

Försäljningsmässigt har det gått ännu sämre för C6, dock kan man inte skylla dess låga försäljningstal på vare sig kriget i Irak eller Afghanistan. Kvaliteten kan vara en fråga, men eftersom C6 sålts i få exemplar och ägarna sällan slösat bort sin fritid på att sitta och klaga över sitt ”vrak” på diverse internetforum *blink, blink* har bilen haft ett hyfsat rykte. Det skall dock påpekas att solen sannolikt har fläckar; under en testtur för Autogenials räkning rasade klimatanläggningen i den av Citroën utlånade C6:an. Med tanke på att det under de följande dagarna var pissväder kan man förstå hur lite det gick att njuta av att man satt i en lyxbil där rutorna immade igen.

Nu när C6 gått ur tiden söker många tidningar efter en förklaringsmodell till varför C6 blev ett fiasko. Någon brist på efterfrågan av stora törstiga lyxbilar är det inte, annars hade Audi, BMW och Mercedes gått i konkurs. Många hävdar att C6 har de egenskaper som blev tabu när den lanserades; törstiga motorer (V6:orna), otympligt stor kaross för stadstrafik, för trångt bagageutrymme, svårtillgängligt formspråk. Dessa teorier kan stämma. Vad gäller bränsletörst har detta åtgärdats med den senaste diesel-V6:an. C6 förblir ett monster i stadstrafik, det kommer man aldrig ifrån. Och den mindre och billigare C5 erbjuder bättre bagageutrymme, samma komfort och godtagbara innerutrymmen. Vad C6 har, men som C5, BMW5-serie, Mercedes E-klasse och för all del Audi A6 saknar, det är en förförisk design. Naturligtvis inte lika avant-garde som konceptbilen C6 Lignage, men näst intill. Och definitivt en utmaning för ögat med sin coupéliknande profil parat med limousinens sedankoffert.

C6 kan gott och väl klassificeras in som ett mobilt prydnadsföremål. Undertecknad borde veta efter åratals sökande efter ett eget exemplar, som till slut blev verklighet. På altaret där hemma står en blåmetallic Citroën C6 Exclusive i skala 1/18. Det hade gärna fått stå en likadan fast i skala 1/1 nere i garaget, men det är billigare att drömma och hålla sig till leksaksbilar…

Hm, det är kanske det Citroën borde satsa på…?

//Peter H Svensson

Annonser

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 22/12/2012 at 00:18

    ”Adjö C6”

    Har nu tagit ned flaggan efter att ha haft den på halv stång!
    Sista ”riktiga” Citroënbilen.

    ”Otymplig kaross för stadstrafik”. ”Monster i stadstrafik”
    Monster? Den är knappt 8 cm längre än C5 Tourer, samma bredd som C5. Smalare än Ford Mondeo, Volvo V60 och V70, för att nämna några bilar som ganska ofta förekommer i stadstrafiken. Storleken kan knappast
    vara ett problem. Snarare är det tyskarnas förmåga att sköta om sina varumärken. Dom har lyckats få köparna att tro att tyska bilar håller högre kvalitet än Citroën. Flera rapporter som under hösten publicerats av engelska försäkringsbolag som säljer ”förlängda nybilsgarantier”och därigenom har en omfattande statistik, inte bara tyckande, visar att de ”stora, duktiga tyskarna” har sämre driftsäkerhet och är dyrare att reparera. Detta gäller generellt, olika modeller inom ett märke kan vara bättre eller sämre.
    Ett annat problem hos Citroën tror jag är bristen på kontinuitet i modellutvecklingen. Modeller blir solitärer.
    När XM försvann fanns ingen direkt ersättare, C6 har ingen ersättare. Kunden måste tänka om fullständigt.
    C5 II ersattes av C5 III som är en helt annan bil, mycket större utvändigt men betydligt trängre invändigt och inte har någon ersättare till halvkombimodellen. Även i de fall som modellbeteckningen lever vidare blir det en helt annan kaross med innehåll, som ingen känner igen sen tidigare. Jag tror att många vill kunna byta upp sig till något dom känner igen, speciellt i det dyrare segmentet.

    Men C6:an i ”Bleu Mauritius nacré”, på altaret, är läcker.

  2. AoC said, on 23/12/2012 at 21:44

    C6 har en väl tilltagen kroppshydda både på längden och bredden, men även nedåt. Frontpartiet sticker ut och underdelen fastnar lätt i förhöjningar. Sen är det mest totalvikten som gör bilen ”monstruös”, det krävs mycket energi för att få rull på bilen (energi som hämtas från en tank som är obetydligt större än till C5).
    Håller med dig helt om modellutveckling. Att C6 skulle läggas ner redan i år var bestämt sedan länge, och det är med viss besvikelse man förstått att det inte blir en ny modell. Det är uppenbart att Citroën resignerat sedan länge, och det är nog bara tack vare Kinamarknaden det finns hopp för en DS9. Å andra sidan är dagens C5 större och rymligare än gamla CX, så storleken ”5” kanske inte ska överskridas?

  3. Jostein said, on 12/01/2013 at 18:24

    En fin ”gravskrift” over et kunstverk på hjul som C6 var . Jeg har ikke hat gleden av å kjøre den , men har scalamodeller i 1:18 og 1:43. Og bilen kan sees ”in action ” i den franske komedien : MicMacs fra 2009 av Jean-Pierre Jeunet .

  4. alltomcitroen said, on 15/01/2013 at 12:36

    Tack för filmtipset, Jostein!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: