A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Vill algeriska staten bli delägare i PSA Peugeot Citroën?

Posted in Business, C-Elysée by Peter H Svensson on 17/12/2012

C-Elysee Barcelona Blue

(Paris)

Franska dagstidningen Le Figaro publicerade häromdagen uppgifter om att den algeriska staten är intresserade av att investera i franska PSA Peugeot Citroën. Vad saken handlar om är att Frankrikes president François Hollande den 19 december kommer att besöka Algeriet i ett försök att främja affärsutbytet mellan de två länderna. Hans resa har föregåtts av ett tidigare besök från Jean-Pierre Raffarin, presidentens sändebud i affärsfrågor, där det enligt uppgift skulle ha kommit på tal att Algeriet vill investera i PSA Peugeot Citroën som har stora ekonomiska problem, och som förväntas gå med förlust i ytterligare två år innan man börjar se en ljusning och tills dess behöver kapitalpåfyllning.

Uppgifterna om Algeriets intresse i PSA har varken bekräftats eller dementerats från officiellt håll ännu, men det faktum att dementi saknas från det franska företaget ger en fingervisning om att man nu befinner sig i en situation där alla dörrar står öppna under förutsättning att nytt kapital kommer in.

Vad har då den algeriska staten för intresse av PSA Peugeot Citroën? Landet saknar egen bilindustri (av betydelse) och i år importerar man uppskattningsvis 65’000 bilar från Citroën och Peugeot, vilket gör att PSA har näst efter Renault en dominerande ställning i landets bilförsäljning. Nyligen lanserades Citroën C-Elysée och Peugeot 301 som är specifikt framtagna för länder som Algeriet. Renault har under ett antal års tid förklarat för den algeriska staten att man överväger att bygga en bilfabrik i Algeriet, men sedan företaget istället valde att etablera sig i Marocko har den algeriska staten flyttat fokus till PSA och vill medverka till att Citroën och Peugeot kan utveckla sin potential på hela den nordafrikanska marknaden. Frågan är vad de franska bilarbetarfacken anser om ytterligare ickefransk bilfabrik samtidigt som 8000 arbetare skall sparkas och 1500 tjänster lämnas utan ersättare efter naturlig avgång.

Sannolikt lär ett officiellt besked eller en offentlig dementi komma nu under denna vecka.

//Peter H Svensson

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jostein Næsheim said, on 26/12/2012 at 16:35

    Takk for en interessant ” gravskift” over fantastiske C6.
    Jeg har aldrig kjørt den , men det kan bli en chans en gang. Har den i vitrinen 1:43 og 1:20 og en Norev ganske liten .
    Det er et kunstverk med hjul på .

  2. alltomcitroen said, on 31/12/2012 at 21:06

    Ja, det är mycket enklare och smidigare att ha C6 i liten skala. Får du chansen att köra C6 skall du ta den. Det är en sagolikt mjuk fjädring.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: