A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Snart rullar den sista Citroën C6 ut ur fabriken…

Posted in C6 by Peter H Svensson on 06/12/2012

C6 press2005 rear

Citroën C6 vid presentationen 2005.

(Rennes )

Under sista året har produktionstakten för Citroën C6 legat på 2-3 vagnar per vecka. I samband med bilsalongen i Paris tidigare i höst byggde man lite fler bilar för att ha i lager eftersom detta var sista gången denna bilmodell kommer visas upp vid ett dylikt evenemang. Efter salongen har det funnits bilar väntande på hugade spekulanter, men även Frankrike har drabbats hårt av den ekominska krisen – och de som har den dryga halva miljon (räknat i svenska kronor) till övers för köp av lyxbilar väljer ofta att hellre köpa en BMW eller Mercedes. Därför har tillverkningen av C6 varit så obefintlig att den i pressen redan ansetts ha upphört. Men Citroën låter nu meddela att sista exemplaret kommer att monteras i Rennes den 19 december.

Trots att C6 producerats  i omkring sju år (första och det årets enda exemplar redan 2004; den hamnade hos den franske presidenten) är den alltjämt en sällsynt fågel i trafiken, inte minst här i Sverige. ALLT OM CITROËN kunde vid den tiden rapportera om att fabriken hade utrymme att bygga upp mot 25’000 exemplar av C6 jämte dåvarande C5 och Peugeot 407 i Rennes, men modellen fick en trög start – inte minst därför att det tog ett halvår extra att få de karmlösa fönstren att hålla tätt mot regn och väta. Då skall man ha i åtanke att den ursprungliga planen var att lansera C6:an redan under 2001-2002. Men eftersom märket efter sekelskiftet återvitaliserats med sitt nya formspråk och nu utvecklade så gott som samtliga nya modeller i den egna designbyrån hade man inte kapacitet att fullborda C6 på föresatt tid; det var mer angeläget att få ut de mer lättsålda C3, C3 Pluriel, C2 och C4 under denna hektiska period. Det är av den anledningen som C6 har en konventionell ratt medan den första C4 fick fixerat rattnav. I grund och botten var C6 färdigkonstruerad redan 2003 men man hade inte tid att färdigställa produktionsapparaten för denna modell.

När C6 väl släpptes under 2005 hade Citroën åtminstone i Frankrike en egendomlig försäljningsstrategi. Citroën valde ut de potentiella kunderna och underrättade dem medelst dörrknackning och telefonsamtal om sitt erbjudande. När däremot vem som helst kom in till handlaren från gatan möttes vederbörande av beskedet att man inte kunde avyttra någon bil eftersom dessa var förbokade för VIP-kunder. Nu var det ändå ingen rusning efter C6. Under 2005 tillverkades omkring 400 bilar, och under 2006 och 2007 låg årsproduktionen på strax över 7’000 vagnar. Därefter hade nyhetens behag avklingat och volymerna räknades i enstaka tusental under de följande åren. C6 var tveklöst en exklusiv bil med en i Citroën aldrig förr skådad materialkänsla. Men den långa födsloperioden gjorde att C6 inte alls kändes toppmodern när den väl kom ut i handeln. Snarare var den att betrakta som en nischbil för den som ville ha en avantgardistisk långfärdsbil som inte behövde ha samma prestanda som Mercedes och BMW. Man valde C6 med hjärtat. Sådana kunder finns det för få av.

Trots att Citroën C6 utgjorde grunden för den följande generationen av familjesedanen C5 så valde Citroën att prissätta C6 betydligt högre än vad som var nyttigt för försäljningssiffrorna. Jämför man C6 (X6) med C5 II (X7) så finner man samma chassi och köregenskaper men ett bättre bagageutrymme i den senare modellen, vars baksäte är helt acceptabelt. Med tanke på att Citroën satsat hårt på att göra C5 till en högklassig tjänstebil har man nog konkurerat ut sin egen C6. Lägg därtill de senaste årens debatt om utsläpp och bränsleförbrukning så har den betydligt större C6 haft mycket emot sig. Nu när denna modell läggs ner erbjuds den i sitt mest optimala utförande, nämligen C6 V6 HDi 240 Exclusive. Den har jämfört med första årsmodellen fått en betydligt snålare och dessutom mycket starkare motor (dieseldriven 3-liters V6:a med dubbla turbo) och en harmonisk 6-stegad automatväxellåda. Men det är få som får nöjet att njuta av denna prestigevagn med drag från de klassiska citroënerna. Och nu är chansen att bli ägare till en helt ny C6 snart borta.

Under de sju modellåren C6 funnits har det totalt tillverkats lika många som man förutsatt sig bygga under ett enda år (20’000 exemplar). Det krävs inte någon djupare analys för att förstå att C6 rent försäljningsmässigt knappast blivit den succé man förväntat sig. En viss skuld ligger kanske i den sena lanseringen, och vi kanske får vara tacksamma för att Citroën under 2003 ändå valde att stå fast vid planerna på en serietillverkning istället för att lägga ner projektet och börja om från början med en helt annan modell. Blotta existensen av en haute de gamme-modell som C6 har säkert varit till gagn för Citroëns image. Den härliga komfort som C6 erbjuder kan man erhålla med den betydligt billigare och mer praktiska C5-serien, även om dess formgivning lämnar en del i övrigt att anmärka på sett ur en ortodox Citroëntillbedjares ögon. C6 var en värdig arvtagare till DS och CX Prestige. Kanske skulle Citroën ha använt en annan strategi, t.ex. byggt C6 efter samma koncept som CX med en vanlig sedan och en förlängd limousine (Prestige)? En C6:a i samma storlek som dagens C5 hade dugt nog så bra, och det hade säkert hållit försäljningssiffrorna uppe. Men vi kan inte leva med ”om”, utan får konstatera faktum.

Citroen-HDi-C6-2010

Citroën C6 i samband med introduktionen av HDi 240 år 2010.

Jag vet att ALLT OM CITROËNS besökare väldigt gärna vill veta vad som kommer efter C6. Den frågan är fortfarande öppen. Det vi vet är att det inte finns en omedelbar ersättande modell. Citroëns designbyråer arbetar på två olika projekt, dels en ersättare till C5 som tidigare sagts skulle byggas med två olika axelavstånd (C5 III-X8 resp C5L III-X9, den senare avsedd för kinesiska marknaden) och som skulle baseras på befintlig bottenplatta. Sedan tidigare i år har X8-projektet omdefinierats med anledning av samarbetet med GM och kommer inte presenteras förrän hösten 2016. Detta är ganska allvarligt eftersom vi talar om en modell med hyfsat stor förväntad (och nödvändig) tillverkningsvolym. Konsekvenserna av att ha försenat C5-ersättaren med 2-3 år är betydligt värre än att göra samma sak med ersättaren till C6.

Det andra projektet är den modell som anses komma ersätta C6. Tidigare i somras angav Citroën-chefen Frédéric Banzet att man inte bestämt vare sig design eller huruvida den kommande modellen skulle få gashydraulisk fjädring, men vi kan förmoda att ett beslut tagits nu eller är på väg att fattas om den saken. Eftersom det nu ser ut att vara klart med att C5 III kommer att erbjudas med gashydraulisk fjädring, samt att Frédéric Banzét flaggat för att man skall omdefiniera DS-konceptet kan detta betyda att den framtida DS9 blir en värdig ersättare till C6 även vad beträffar komforten – ni vet vad jag talar om. Eftersom DS9 (om den nu får detta namn) inte kommer byggas i Frankrike utan istället i Kina – troligtvis i Dongfeng-fabriken trots att denna hittills endast används till ”C”-modeller och Peugeots bilar – har det antytts att det finns en risk att Citroëns framtida flaggskepp ändå skulle bli stålfjädrad. Oavsett vilket fjädringssystem den förses med är det också en öppen fråga om när den kan bli klar för serieproduktion. Eftersom DS9 utvecklas i Citroëns designbyrå i Shanghai kan vi förmoda att det är möjligt för dem att hålla takten och bli klara till 2015, åtminstone med att kunna uppvisa en slutgiltig prototyp eller förseriebilar så att man tajmar jubileumsåret för den klassiska DS 19 (och 10-årsjubiléet av C6 gudbevars).

Enligt obekräftade källor skall Citroën också vara i färd med att skapa ännu en konceptbil vid designstudion i Shanghai som troligtvis nästa år framför en vision om hur märket tänker förvalta sina gasvätskefjädrade modeller. Dessutom har det också under året ryktats om att Citroën också samarbetar med en lokal biltillverkare i Kina som skall ta över den uttjänta C6:ans konstruktion och ge den ett helt nytt liv som statslimousine. Det har sagts att denna skall visas upp som konceptbil under 2013 och sättas i serieproduktion under 2015. AoC har inte fått detta bekräftat av Citroën.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: