A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Indiska TATA dementerar rykte om samgående med PSA Peugeot Citroën

Posted in Business by Peter H Svensson on 15/11/2012

(Paris)

Michael Freitag på tyska Manager Magazin Online publicerade igår en artikel om att PSA Peugeot Citroën förhandlar med indiska Tata-koncernen om en ny allians i händelse av att det nuvarande samarbetet med General Motors måste läggas ner. Artikeln skapade en våg av rykten där det uppfattades som att GM redan var på väg att gå ur PSA där man f.n. har 7% av rösterna.

Enligt Manager Magazin har PSA-chefen Philippe Varin talat med Tatas grundläggare Ratan Tata om möjliga samarbetsformer. Varin har tidigare varit chef för ståltillverkaren Corus som sedan köptes upp av Tata. Tata uppges vara ute efter en partner som kan leverera nyutvecklade bilmotorer samt teknologi till nya modeller i kompakt- och mellanklassen, samtidigt som Tata å sin sida kan utveckla och tillverka en helt ny serie lågprismodeller åt PSA som skulle kunna konkurera med Renaults Dacia. Och kanske viktigast av allt; Tata skulle kunna tillföra PSA viktigt kapital.

Debasis Ray, talesman för Tata Motors dementerar uppgifterna i Manager Magazin om att det skulle pågå några förhandlingar, och från PSA Peugeot Citroën är svaret att man inte kommenterar dagliga rykten.

Dock finns det en stark trovärdighet i uppgifterna om att Philippe Varin arbetar aktivt med en alternativ plan. Bortsett från att GM inte längre önskar bilda ett med PSA gemensamt dotterbolag för tillverkningen av Citroën, Opel, Peugeot och Vauxhall (sedan den franska staten satt besparingsplanerna hos PSA ur spel) så har det nuvarande samarbetet stött på flera problem. Många av dessa ger indikation på att affären i februari – då GM köpte 7% av PSA – inte var helt till fullo genomtänkt av de två företagsledningarna. De mål som ställdes upp ger inte så stora vinster, och det framstår allt tydligare att samarbetet från GM:s sida handlar om att lösa deras problem med Opel, på ett eller annat sätt. PSA Peugeot Citroën visade upp stora förhoppningar, men under året har det visat sig att partnerskapet inte kommer kunna ge mer än vad man kommit överens om nu i somras, nämligen att samutveckla fyra fordonskategorier fram till 2016. Detta innebär inte alls de besparingar som PSA och Opel behöver för att överleva på lång sikt. Och definitivt inte de pengar PSA behöver för att kunna fungera fram tills dess.

För PSA:s del har man hoppats mycket på att kunna använda GM för att utveckla sina affärer i Kina och Sydamerika, samt att kunna ta sig in i marknader som Kina och Nordafrika. Men det har visat sig att GM inte har något intresse av detta utan ser alliansen med PSA som en europeisk angelägenhet. Man står kvar vid den ursprungliga överenskommelsen att satsa på gemensamma komponenter (vilket i praktiken betyder att GM bara lyckats knyta upp PSA som en kund). Många röster varnade redan i vintras för att GM inte är en drömpartner i bilbranschen. Parisbörsen reagerade omedelbart när uppgifterna om Tata blev kända genom att Peugeots aktie gick upp. Självfallet sjönk den tillbaka igen när Tata publicerade sin dementi.

Tata Motors tog år 2008 över Jaguar och Land Rover från Ford Motors och innan dess tillverkade man en småbil för Rover. Minst två designers från Citroën har formgivit den senaste generationen av Jaguar.

//Peter H Svensson

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Raphael said, on 15/11/2012 at 23:15

    Jag tror Tata kan vara en utmärkt partner. Tata har visat att de har hanterat Jaguar och Land Rover bra. PSA behöver kapital och Tata behöver en partner i teknik och säkerhetskunnande. Jaguar och Land Rover använder redan dieselmotorer från PSA så det finns en naturlig koppling. PSA har nya moderna bensinmotorer som skulle passa Tata bra. Då PSA inte satsar på det högsta premiumsegmentet så är de ingen konkurrent till Jaguar och Land Rover. Och precis som du säger – Tata och PSA skulle kunna utveckla en ny modern småbil för Indien och s k utvecklingsländer. Gamla Indigo behöver en ersättare, och en baserad på PSAs småbilsplattform tror jag på.

    Frågan är hur GM reagerar om PSA och Tata diskuterar med varandra, men det behöver inte vara negativt för GM när de ändå inte är intresserade av ett samägt bolag med PSA utan mer vill ha ett tekniskt samarbete kring vissa plattformar. Detta ger PSA frihet att ha ett mer fördjupat samarbete med en annan aktör på marknaden.

  2. alltomcitroen said, on 16/11/2012 at 21:29

    Jag tror att frågan om ett samägt bolag mellan PSA och GM kvarstår för framtiden, men att det just nu är omöjligt att göra någonting i den vägen. Frågan kommer nog inte aktualiseras förrän bortom 2014 eller 2016. Dock gör GM den bedömningen att den samverkan med PSA som redan påbörjat kommer räcka till för att Opel skall gå med vinst det sistnämnda året. Dessutom planerar man att kunna öka produktionsvolymerna senare när de nya modellerna kommer på markanden. Fast då är det mycket som måste klaffa för dem.

    F.n. har Tata Motors samarbete med Fiat, men i grund skulle ett samarbete med PSA kunna fungera med utbyte av motorer, bottenplattor och produktion av lågprismodeller. Det sista skulle då handla om ett helt nytt bilmärke inom PSA. Men en sådan bil väntar vi ju redan på sedan tidigare, och då från kinesiska Changan. Nu ser det dock ut som att den inte kommer till Europa, så då har ju Tata en lott att ta.

    Jag tror inte heller att GM sörjer om PSA samarbetar med en aktör som Tata, så länge inte det handlar om att GM-teknik förs vidare. Hade nästa generation av C3 t.ex. baserats på en helt GM-utvecklad bottenplatta hade det nog blivit ett nej att sälja den till Tata. Däremot kan man notera att andra partners som PSA arbetat med inte verkar vara entusiastiska över att fortsätta med det nu när GM är delägare.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: