Samarbetsplan mellan PSA och GM allt klarare… men ganska hemlig
(Paris)
Företrädare för PSA Peugeot Citroën och General Motors Europadivision har nu officiellt förkunnat att de två företagen enat sig om fyra området som de skall samarbeta kring avseende kommande modeller 2016.
- En kompakt MPV
- En crossover
- En familjebil i D-segmentet
- En bränslesnål småbil
” – Mer information kommer i slutet av året”, lät de kostymklädda företrädarna hälsa och vägrade att svara på ytterligare frågor om vad detta inbär rent konkret för nya bilmodeller.
Den sista punkten är enklast att spekulera kring. Sannolikt rör detta sig om en ny version av den piffiga småbilen Opel Adam som troligtvis får ny kostym och namnet Citroën DS1. Modellen skulle alltså komma ett eller två år efter den mer reguljära småbilen Citroën C1 (generation 2) och Peugeot 108.
Familjebilen i D-segmentet låter också som en Citroën, och fackliga företrädare på PSA-fabriken i Rennes avslöjar att man fått besked om att ersättaren till Citroën C5 skall byggas där. Modellen skall vara klar 2015, men börjar nog inte säljas förrän efter årskiftet. Huruvida den får behålla namnet C5 (och döps om till DS_?) eller ens den gashydrauliska fjädringen är inte känt, men enligt uppgifter i fransk press rör det sig om den nya bottenplattan BVH2, på vilken projekt X8 redan var baserad då General Motors kom in i bilden. Även under en utfrågning vid årets bilsalong för ett par veckor sedan förklarade PSA-chefen Philippe Varin att Peugeot och Citroën skulle använda BVH2-plattformen för en ny modell som ska byggas i Rennes 2016.
I övrigt spekuleras det om vilka andra modellintroduktioner som kan tänkas komma på fråga. Till år 2016 är det hög tid att ersätta Peugeot 3008 som baseras på nuvarande 308 men även finns i en Hybrid4-version. Peugeot 5008 – en avläggare till nuvarande C4 Picasso – är blott ett år yngre än 3008 och skulle också kunna vara på färd att bytas ut. Enligt tidigare planer skulle både 3008 och 5008 byggas på den nya BVH2-bottenplattan som C5-ersättaren förmodas använda. Men i fransk press nämns istället att nya Opel Mokko (mini-SUV á la Nissa Juke) och den nuvarande Opel Zafira skulle vara tekniska donatorer. Idag säljs två olika versioner av Zafira (gamla ”Family” respektive nya ”Tourer”), och Peugeot har redan en ny egenhändigt utvecklad modell kallad ”2008” på gång som blir en rival till just Opel Mokko. Med andra ord finns det inte mycket som är uppenbart med PSA och GM:s framtidsplaner. Och den definitiva affärs- och modellplanen till 2022 är inte ens fastställd. Med andra ord kommer det finnas utrymme för många spekulerande artiklar om Citroëns framtid i ALLT OM CITROËN ett bra tag till…
//Peter H Svensson
leave a comment