A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroëns plan är inte helt klar… men snart!

Posted in C-Cactus/Cactus, PSA by Peter H Svensson on 08/10/2012

[Oredigerad artikel om Citroëns krismedvetenhet utifrån Parissalongen; texten kan ha har stavfel och vissa formuleringar skulle kunna göras elegantare… Artikelförfattarens ursäkt är att texten komponerats i sjukbädden.]

(Paris)

Självklart är det uppenbart att franska PSA Peugeot Citroën befinner sig i en kris, liksom flera andra europeiska bilmärken. Ett sätt att bedöva den melankoliska verkligheten är att visa upp nyheter som den ansiktslyfta Citroën C3 Picasso, konceptbilen Numéro 9 som kanske en dag får axla C6:ans fallna mantel, samt den givna succén DS3 Cabrio. Och allt sker till välsignelse för klimatet och bilisternas bränslekonton.

Trots det tittar den gråa realismen fram och med ganska stort allvar förklarar företrädarna för både Peugeot och Citroën att man tänker ta sig genom krisen, men att man inte vet med säkerhet hur det kommer att se ut när det är färdigt.

Det primära är att lösa den ekonomiska biten. Företaget blöder och går med förlust. För att kunna utveckla modellerna som skall tillverkas om två-tre år måste företaget få in mer pengar, och det gör man genom att sälja både fastigheter och stycka av sin verksamhet. Transportbolaget GEFCO kommer sannolikt att säljas ut till stora delar.

Eftersom ingenting tyder på att den europeiska bilmarknaden kommer att öka radikalt, eller att importen från utlandet kommer minska, återstår det att anpassa sig till den minskade eterfrågan. 8000 tjänster skall bort från Peugeot och Citroën. Den franska regeringen har förklarat att man inte stillatigande kommer se arbetslöshetssiffrorna stiga p.g.a. att fordonsindustrin ”inte tar sitt ansvar”, men tvingas ändå inse att både PSA Peugeot Citroën och Renault har fler fabriker än de behöver i Frankrike. Och att ”flytta hem” produktionen från utlandet låter inte heller sig göras eftersom det är för dyrt att bygga de billigaste modellerna i Frankrike.

Här passar företrädare för Citroën på att förklara vad som sker eller kan ske med märket. Som AoC tidigare rapporterat om har Citroënledningen konstaterat att materialpris och arbetskostnader kommer öka och göra C3-serien (generation 3) olönsam att bygga i Frankrike fastän den är märkets toppsäljare. Lägg därtill att Citroën planerar en helt ny modell i storleksklassen ovanför C3 men till nästan samma pris. Denna nya modell (kallad projekt E3) har sitt ursprung rån konceptbilen C-Cactus 2006, och kommer att bygga på filosofin ”less is more” vilket innebär spartansk inredning, få extra tillval, motoralternativ inom begränsad effektintervall, billig montering = färre komponenter. Men inte minst viktigt är att ”C-Cactus” (E3) byggs i Spanien där produktionskostnaderna är lägre och det står en fabrik redo att bygga 100’000 exemplar av denna specifika modell per år.

Att C-Cactus (E3) skall lanseras 2014 är frukten av flera års förseningar men också insikten om att modellen kommer att kunna ta kunder från nuvarande C3 vars produktion flyttar från Aulnays (som läggs ner) till Poissy där Peugeot 208 och Citroën DS3 byggs. Frågan är då hur framtiden ser ut för C3 III som borde lanseras till 2016? Här är Citroën öppenhjärtiga och förklarar att man i dagsläget inte vet alls hur det blir med den modellen. Citroën VILL uttryckligen lansera en till modell i DS-serien under DS3 och att den modellen med största sannolikhet ska baseras på den med Toyota samproducerade C1 (generation 2 som kommer 2013). Idealet för Citroën vore att kunna tjäna pengar på sin standardmodell, men utvecklingen går mot att premiummodeller som ”DS” ger bättre lönsamhet i förhållande till standardmodellerna, liksom de nya modeller som bygger efter ett slags basic-koncept, även om föräljningssiffrorna är lägre.

Detta betyder att Citroën måste anta en ny strategi för C3. Skall man hålla kvar vid dess bulliga och lite feminina yttre, eller skall man snegla på Kia/Hyundai/VW/m.fl. och bygga en konventionell halvkombi i småbilsklassen i hopp om att stjäla marknadsandelar från konkurenterna?

Tveklöst är att dagens C3, och kanske ännu mer den första generationen av denna modell, ger uttryck för Citroëns DNA. Att ge upp denna identitetsfördel är en stor risk. Samtidigt bryr sig kunderna inte längre lika mycket om vad det är för ett märke de kör. Märkestroheten har minskat. Därmed måste Citroën utmana sina konkurenter med fördelar som inte är relaterat till märkets anrika historia. Här kommer man in på bl.a. prisbild, kvalitet, design och ägarskapet i helhetsbild. Det kan vara så att nästa generation av Citroën C3 måste byggas i t.ex. Slovakien (jämte C3 Picasso) där de lägre arbetskostnaderna kan kompensera för de merkostnader som uppstår när kvaliteten höjs – och därmed också möjliggöra en utökning av garantierna (vilket kunderna alltmer går efter eftersom detta ger ett intryck av kvalitet). C3 kommer sannolikt aldrig att tillverkas i fler exemplar än motsvarande Peugeot-modell, och skall PSA Peugeot Citroën ha någon som helst lönsam småbilsproduktion kvar i Frankrike måste man koncentrera sig på en volymmodell, och det blir i så fall Peugeot 208.

Det är knappast troligt att Citroën är så här frispråkiga om sin situation därför att de behöver lätta sitt hjärta. Nej, icke alls. Saken är den att det pågår ett smärre ordkrig mellan franska regeringen och ledningen för PSA Peugeot Citroën. Regeringen anser att företaget hissat nödflagg alltför sent, samtidigt som man insisterar på att jobben skall vara kvar och att man bör undvika att lägga ner en fransk fabrik. Några fler kampanjer med statliga skrotningspremier efterfrågar inte industrin (det är en av orsakerna till att varningsflaggandet kommit försent då industrin försågs med ”konstgjord andning” härom året). Däremot diskuterar man skattelättnader, sänkta arbetsgivaravgifter, generösare lånevillkor till utveckling och forskning. Man kan säga att den sistlidna sommaren ägnats åt att effektivt markera positionerna mellan industrin och politikerna. Om detta kommer leda till att den franska fordonsindustrin kommer faktiskt överleva i landet eller inte får tiden utvisa. I värsta fall kommer fordonsindustrin få sina nödvändiga lån endast på villkor att man utvecklar bilar som vanliga bilister inte har råd att köpa. Det kommer konkurenterna tacka för.

Den 25 oktober kommer både Citroëns och Peugeots framtidsplaner att ha konkretiserats och då kommer man även presentera sin framtidsstrategi som bygger på samarbetet med GM Europe. Då får även arbetarna vid C5-fabriken Rennes besked om ifall även deras arbetsplats fått en dödsdom.

//Peter H Svensson

Annonser

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Henrik said, on 09/10/2012 at 08:04

    Intressant att läsa. Krya på dig!

  2. alltomcitroen said, on 18/10/2012 at 09:11

    Tackar, tackar!

  3. […] i oktober 2012 spekulerade eder AoC-redaktör om att nästa generation av Citroën C3 kan tvingas förläggas till Slovakien […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: