A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Franska regeringen missnöjd med Aulnay-nedläggning

Posted in C5, PSA by Peter H Svensson on 11/09/2012

(Paris)

Så är Emmanuel Sartorius klar med sin rapport om PSA Peugeot Citroëns status. sartorius fick i uppdrag av ansvarig minister för industriell återuppbyggnad, Arnaud Montebourg, granska företagets ekonomiska situation och plan för att uppnå lönsamhet igen.

Vad Sartorius kommit fram till är att situationen för företaget är allvarlig och att ledningen inte överdriver de besparingsbehov som föreligger och som man ämnar genomföra. Dock kritiserar man ledningen för sitt beslut att lägga ner Aulnay i Frankrike istället för fabriken i Madrid, men den ståndpunkten kan vara politiskt färgad. Ett argument för att lägga ner Madrid är att fabriken har flera brister och att det är låg produktionsvolym. PSA-chefen Varin har tidigare försvarat beslutet med att Madrid var för litet för att göra tillräckligt stor skillnad i besparing.

Förutom den vikande efterfrågan på bilmarknaden i Europa menar Sartorius att ett bidragande skäl till att situationen ser så illa ut för PSA är att man inte hoppade på globaliseringståget under förra årtiondet. Satsningarna i Kina och Sydamerika har varit för små och kommit för sent i övriga världen. Detta är en analys som även andra branschkännare gett uttryck för under lång tid. Sartorius kritiserar också företagsledningen för att ha dröjt med att lufta sina nedskärningsplaner. Vidare anser han att företaget haft för ambitiösa planer på expansion under 2000-talet. PSA har en kapacitet på 4 miljoner bilar, men har aldrig tillverkat mer än 3,6 miljoner under sitt bästa år.

Rapporten tar också upp frågan om Rennes som franska regeringen anser måste vara kvar. Sartorius menar att den framtida modell som ledningen planerat ska tillverkas i fabriken måste säkerställas och att den skall tas fram utan hänsyn till eventuella samarbetsvillkor gentemot General Motors. I praktiken innebär detta att Sartorius förordar att ledningen återstartar projekt X8 och arbetet med dess ursprungliga bottenplatta BVH2 istället för att invänta anvisningar från GM. Detta skulle kunna innebära att även nästa generation av Citroën C5 får gashydraulisk fjädring. Trots det måste 1’400 tjänster bort från fabriken.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: