A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

GM-dotterbolag stoppar tysk Citroën C5

Posted in Business, Uncategorized by Peter H Svensson on 05/09/2012

(Hamburg)

Online-versionen av tyska Der Spiegel avslöjar att ledningen för General Motors kinesiska division (som med stor framgång säljer en variant av Opel Insignia under varumärket Buick) lagt in sitt veto mot att låta Citroën och Peugeot få använda nästa version av Insignia-bottenplattan till kommande C5 och nästa generation av Peugeot 508. I och med detta förbehåll faller också poängen med att flytta tillverkningen av de två franska bilarna till Rüsselsheim där det var tänkt att C5, 508 och Insignia II skulle byggas tillsammans. Nu avser Opel-ledningen att istället lägga ner fabriken.

Orsaken till kinsesiska GM:s veto mot Opel är att Buick fruktar konkurens från Citroën-Peugeot eftersom dessa bilar även kommer att byggas lokalt i det landet. Tyska medier beskriver naturligtvis det hela som ett mycket svårt bakslag för Opel som fortfarande tappar i försäljning och förlorar narknadsandelar. Problemstämpeln är tuff, och även Peugeot och Citroën har drabbats av den. Alliansen mellan de två förlustdrabbade tillverkarna har gjort dem till ”värstingar” i branschanalytikernas ögon. Detta skadar också kundernas förtroende. Det talas till och med om en nedläggning av hela Opel/Vauxhall inom några få år.

Sparkad Opel-ledning

Uppgifterna i Der Spiegel är som hämtade ur en dokusåpa. GM Europe har stora problem. I början av juli månad tvingades VD:n Karl-Friedrich Stracke att lämna sin post på order från huvudkontoret i Detroit. Och i slutet av samma månad hade GM:s framgångsrike designchef för den asiatiska marknaden, Dave Lyon, packat sina väskor för att bli ny designchef för GM Europe. Orsaken till att han slutat är inte känd och GM gör inga uttalanden. Lägg därtill den turbulens som uppstått genom besparingsdirektivet att sparka en stor del av cheferna på mellannivå.

Osäkerhet om tillverkningsorter

Ledningarna för Opel och Peugeot-Citroën har under året letat efter långsiktiga synergieffekter. Delar av dessa sonderingar har läckt ut till medierna, såsom flytten av C5 och 508 till Tyskland. Det står klart att Opel skall lägga ner sin Bochumfabrik när nuvarande generation av minibussen Zafira går ur produktion 2016. Givetvis är de franska bilarbetarna i Rennes angelägna om att få bygga ersättaren. Samtidigt är ännu fler Opelfabriker hotade, och även PSA Peugeot Citroën står med överkapacitet. Fortsätter nedgången förvärras denna överkapacitet, och då är utvecklingen dödlig för bägge företagen. Samtidigt kräver politikerna att sysselsättningen skall räddas.

PSA Peugeot Citroën tar ledande roll?

En analys av dagens besked om att GM China stoppar Opel från att ”låna ut” sin nya bottenplatta till PSA Peugeot Citroën måste logiskt sett innebära att Citroën är tillbaka på ruta ett med att ta fram en C5-ersättare, d.v.s. att man måste fortsätta att utveckla X8 på den förut planerade BVH2-plattformen. Om Opel och PSA Peugeot Citroën skall kunna uppnå synergieffekter borde detta rimligtvis leda till att nästa Opel Insignia också baseras på denna bottenplatta. Det är en strategisk fråga om produktionen av den tekniskt sett franska bilen skall ske i Frankrike eller Tyskland.

GM kommer inte backa upp förlustdrabbade Opel hur länge som helst. Man har redan en gång bjudit ut företaget till försäljning (vilket resulterade i att Saab Automobiles blev uppköpt av Spyker). Man kan lika gärna lägga ner hela märket och ersätta försäljningen med koreanska Chevrolet till ett för kunderna bättre pris. Sett ur detta perspektiv är PSA Peugeot Citroëns partnerskap med GM vanskligt om GM inte kan garantera en långsiktig plan för Opel/Vauxhall. Det är ingen tvekan om att PSA-ledningen behövde GM:s pengar i vintras för att rädda en akut situation. Ingen tvivlar heller på att den franska bilbyggaren behöver en partner för att överleva. Problemet är att man genom att låta bli GM delägare kan ha kört rakt in i en återvändsgränd utan möjlighet att vända eller backa. Och då kommer det inte att bli möjligt att avsluta artiklar som denna med ”fortsättning följer”.

//Peter H Svensson

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: