A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Krisen kan anas även hos tyska biltillverkare

Posted in Business by Peter H Svensson on 20/08/2012

(Berlin)

Under det sista halvåret har nyhetsrapporteringen om bilbranschen handlat i mångt och mycket om de bilmärken som går dåligt till följd av den ekonomiska krisen i Europa. Italienska Fiat-koncernen liksom franska PSA Peugeot Citroën och Renault har nämnts som de värst drabbade eftersom en stor del av deras föräljning gått till de länder i Sydeuropa som har störst problem med ekonomin. Exempel på bilmärken som det däremot går bra för är de tyska, såsom Volkswagen, BMW och Mercedes. De italienska märkena har under första halvåret tappat omrking 20% medan den tyska försäljningen visar på en svag ökning trots Eurokrisen.

Men nu avslöjas att de goda siffrorna hos de tyska märkena har en hel del luft. För det första säljs de exklusiva tyska bilarna inte längre till listpris. Kunderna kommer in och prutar, och jämför priser från ena handlaren till den andra. För det andra så har försäljningsstatistiken förbättrats genom att flera handlare och till och med fabrikerna köper in bilar och registrerar dem. På så vis maskerar man en rejäl rabatt i det att bilarna säljs som begagnade fastän de har 0 mil på mätaren. Prissänkningen är upp mot 20%! Även Citroën säljer sina nya bilar till rabattpris, i genomsnitt 14% per fordon.

Bilarna blir till slut sålda, men givetvis på bekostnad av lönsamheten.

//Peter H Svensson

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Henrik said, on 27/08/2012 at 09:12

    Jag fick en offert på en C5 155 hkr, bensin. Rabatten i offerten uppgick till 20 procent mot listpriset. Blev lite förvånanad över att den var så pass stor. Bensinbilar är visserligen allt annat än heta för stunden…

  2. alltomcitroen said, on 30/08/2012 at 15:27

    Det är helt ok. Citroëns nya bensinmotorer som de utvecklat tillsammans med BMW är ju faktiskt riktigt trevliga. Jag är själv dieselälskare i själ och hjärta (utan något innehav av dieselbil), men efter att ha varit ute med DS4:an har jag börjat tänka om. Det går faktiskt att snålkörna med dessa motorer också, om man tycker att soppan är dyr.

  3. Henrik said, on 30/08/2012 at 16:05

    Har inte lyckats hitta en citroenhandlare som har en C5 med bensinmotor, manuell växellåda, som demobil. Men jag fick prova motorn i en C4 och tyckte att den kändes kanon. Min nuvarande 2,0 bensin brukar dra 0,65 l/milen mellan Stockholm och Skåne och det tycker jag är bra. Den nya ska dra ca 1 dl mindre på landsväg och det tror jag inte är omöjligt om man lägger manken till. Skatten kostar ca 1000 kr jämfört med den stora dieseln (160 hkr och automat) som ligger på ca 3600 kr. Omöjligt för mig att köra in som bara kör 1000 mil om året. Men som bilhandlaren själv sa. -”Idag ska alla köra diesel, även de som inte har någon nytta av det”.

  4. alltomcitroen said, on 31/08/2012 at 07:40

    Jag har gamla 2.0-motorn i min C4:a ’05 och den har jag lyckats pressa ner till 0,58 lit/mil under en lugn söndagsutflykt till Värmland. Det är faktiskt spännande att försöka tangera sina egna bottenrekord. :-)

  5. Henrik said, on 04/09/2012 at 11:10

    0,58 är mitt rekord också. Nylagd asfalt mellan Helsingfors och Lahti. Det tråkiga med den motorn är de täta kamremsbytena.

  6. alltomcitroen said, on 05/09/2012 at 10:02

    Det låter i och för sig inte så roligt. Å andra sidan läste jag en tragikomisk artikel i Citroënsklubbens medlemstidning Autogenial om vådan med kamremsbyten. Åtminstone ifall de utförs i Frankrike…


Kommentera

