A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Nästa Citroën C5 blir Citroën DS6?

Posted in Annat fabrikat, Business by Peter H Svensson on 12/08/2012

(Frankfurt)

Den tyska nyhetstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung håller sig ajour med spekulationerna kring vilka bilar som skall tillverkas på Opels bilfabrik i Rüsselsheim i framtiden. Sedan tidigare är det känt att ledningen för GM och PSA Peugeot Citroën umgås med planer på att flytta tillverkningen av nästa generation Citroën C5 och Peugeot 508 från Rennes i Frankrike till Tyskland. Detta skulle ske i samband med att C5 III börjar byggas på GM:s bottenplatta.

Nu dyker det upp nya uppgifter om modellflytt. I samma tidning uppges nu att man överväger att flytta de nuvarande generationerna av Peugeot 508 och Citroën DS5 från Rennes respektive Sochaux redan under 2015. Dessa två modeller byggs på BVH2-plattformen (Citroën C5 är baserad på PF3-plattformen). Nya C5 skall följa under år 2016. Exakt vilka modeller som skall byggas och var är under utredning och förhandling. Projekt X8 som skulle bli den nya C5 skall revideras och anpassas till Opels bottenplatta. Men enligt källor med insyn i Citroën har man börjat tveka över att lansera den nya modellen som tredje generationens C5. Om X8 skall byggas på samma bottenplatta som nästa Opel Insignia kommer Citroëns gasvätskefjädring inte följa med, befarar man. I så fall är det mer logiskt att döpa den nya modellen efter den nya DS-nomenklaturen. Och DS-beteckningen kan ändå vara nödvändig ifall man väljer att behålla gasvätskefjädringen – tack vare namnet är kunderna mer benägna att betala mer för bilen.

Samtidigt utvecklas en 4-dörrars sedan baserad på Citroën DS4 för den kinesiska marknaden. Hittills har man i pressen refererat till denna nya modell som DS6. Men om C5 skall ersättas av en DS-modell – samtidigt som man utvecklar en prestigesedan som kallas i pressen för DS9 – blir det kort om siffrorna. Några tänkbara lösningar:

Citroën DS4 4-dörrars Sedan från Kina -> ”DS4 Lounge”
Citroën C5 III från Tyskland -> ”DS6”
Citroën C6-ersättare från Kina -> ”DS9”
Kompakt-SUV från Kina -> ”DS-X” alt. ”DS4 Aircross”

Frågan om vad som skall ske med Rennes-fabriken. Tidigare har sagts att bortfallet efter 508 och C5 skulle täckas upp genom att flytta produktion av Opels minibussar till Frankrike. Men Opel står själva med stor överkapacitet. Det råder ingen tvekan om att PSA Peugeot Citroën har en alltför stor kostym. Men om man lägger ner både Aulnay och Rennes är frågan om företaget har tillräcklig kapacitet för full produktion i händelse av att samarbetet mellan PSA och GM skulle spricka (kanske genom att GM säljer eller lägger ner sin europeiska division). Det faktum att ledningen för PSA Peugeot Citroën inte hittat bättre lösningar än samarbetet med förlusttyngda Opel talar för hur djup krisen är inom fordonsbranschen.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: